Miten selvitä läheisen kuolemasta?
Otsikko kertookin jo kysymyksen, mutta avaan sitä vähän.
Minulle hyvin läheinen, elämässäni koko syntymästä asti mukana ollut ihminen menehtyi äkillisesti, odottamattomasti pari kuukautta sitten.
Hän oli piilottellut jo vuoden sairautta, josta ei ollut mahdollisuutta selvitä. Kenellekkään hän ei ollut asiasta avautunut, tämä tuli kaikille täytenä yllätyksenä.
Olen tuntenut syyllisyyttä, siitä, etten huomannut mitään sairauteen liittyviä asioita. Ja monia, monia muita tunteita.
Ystävilleni olen avautunut tästä. Silti tuntuu, etteivät he tue minua tarpeeksi. Ehkä myös siksi, etten enää oikein puhu siitä, sulkeudun omaan kuoreeni ja mietin mielessäni itsemurhaa, kuolemaa ja kaikkea.. Eiväthän he voi tietää. En halua huolestuttaa ketään mietteistäni. Mutta nyt tuntuu, että jonnekkin on pakko purkautua. En tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu.
Olen miettinyt itsemurhaa jo muutamia vuosia. Aina on kumminkin löytynyt halu elää. Olen luonteeltani hyvinkin puhelias, villi, yms. minut huomaa ehkä helpoiten kaverijoukostamme, tutustun helposti uusiin ihmisiin ja päällisin puolin kaikki on hyvin. Olen terve, minulla on juuri saatu ammatti ja työpaikka, asunto, ihana perhe, ihanat ystävät ja sukulaiset. Tämä läheisen kuolema kuitenkin tuntuu, että se antaisi nyt hyvän syyn lähteä täältä. Se näyttäisi olevan se ”viimeinen pisara”.
Tammikuu 2013, vuosi alkoi ihan mahtavasti. Isoja, ihania elämänmuutoksia, olin onnellinen. Ihmettelinkin, mitähän pahaa lopuksi tapahtuu kun on mennyt näin hyvin. No sitten tapahtui se menetys. Olen tuntenut myös katkeruutta siitä, että ystävieni elämässä heille tapahtuu kaikkea ihanaa ja hyvää (löytävät parisuhteen ym.), vaikka olen myös onnellinen heidän puolestaan, mutta se, että minulle tapahtuu vain tämä kamala asia, saa minut katkeraksi, vaikka en sitä haluiaisikaan olla.
Tuntuu, etten enää halua edes puhua parhaimmille ystävilleni ongelmistani. Jos mainitsenkin itseni tappamisesta, vastauksena tulee ”älä nyt viitti”. Ja sitten omat muut jutut jatkuvat. Rupeaa vain hermostuttamaan, kun tuntuu, etteivät he ymmärrä, kuinka paha olo minulla oikeasti on.
Haluaisin kysyä neuvoja läheisen kuolemasta selviytymisestä. Tällä hetkellä tuntuu, ettei vaihtoehtona ole muuta kuin päästä samaan paikkaan, missä hänkin on. Toivon silti, että kohtalo hoitaisi asian, eikä minun tarvitsisi oman käden kautta lähteä. Mutta pelottaa, etten jaksa enää..