Miten selvisit masennuksesta

Miten selvisit masennuksesta

Käyttäjä miram aloittanut aikaan 26.05.2014 klo 22:27 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä miram kirjoittanut 26.05.2014 klo 22:27

Olen pitkän aikaa sairastanut masennusta ja apua en ole siihen hakenut milloin minkäkin asian takia. Välillä on hyviä aikoja ja tunnen itseni iloiseksi ja tunnen elämänilon palanneen, sitten ns todellisuus palaa ja kiltistä tytöstä tuleekin kotona kiukkuava,ahdistunut tyttö joka ei näe ulospääsyä. Olen 23 vuotias ja elämässäni on tapahtunut asioita mitä kenenkään ei pitäisi kokea. On ollut läheisten menettämistä,seksuaalista hyväksikäyttöä ja väkivaltaista parisuhdetta. Olen tällä hetkellä onnellisesti naimisissa ja parisuhdetta on takana 5 vuotta. Mieheni kanssa tunnen eläväni,en koskaan kuvitellut saavani parisuhdetta saatikka avioliittoa missä minua arvostetaan ja oikeasti rakastetaan.Mieheni tietää ongelmani ja aidosti välittää mutta en saa häneltä sitä apua mitä minä juuri tarvitsen, enkä oletakkaan että hän pystyisi auttamaan. Tärkeintä minulle on että hän on luonani ja rakastaa ja sen kaiken olen häneltä saanutkin. Ainut ongelmani on masennus joka tuntuu välillä musertavan minut kasaan, tunnen sen myös rasittavan avioliittoamme koska minusta on tullut kiukkuisempi ja usein seksikään ei tunnu maistuvan vaan sen takia koska minulla on paha olla ja tunnen itseni riittämättömäksi ja kuvottavaksi. Itseluottamukseni on aivan lattiarajassa.

Tässä kohtaa monet ajattelee miksi en ole hakenut jo itselleni apua ja siihen on helppo vastaus, en vain ole pystynyt/saanut aikaiseksi enkä tiedä minne ottaa yhteyttä. Olen uskotellut itselleni että minä selviä tästä kun vain ponnistelen eteenpäin ja ajattelen elämää positiivisemmin.
Jatkuvan stressin ja ahdistuksen takia vatsani on alkanut reagoimaan. Sosiaaliset tilanteet pelottaa ja julkisella paikalla liikkuminen saa vatsani kääntymään ympäri ja vessa on löydyttävä heti. Tästäkin asiasta on tullut iso ongelma itsetunnolleni, koen olevani epänormaali enkä pääse nauttimaan elämästä.

Olen iloinen jos olet jaksanut lukea viestini loppuun asti ja nyt haluaisin kuulla teidän tarinoitanne siitä miten selvisitte, mistä haitte apua jne.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 29.05.2014 klo 12:06

Moi miram,

Kerrot selkeästi tilanteestasi, hienoa kun kirjoitit tänne. Apua kannattaa hakea, vaikka se tuntuisikin vaikealta ja vastenmieliseltä. Se voi olla se tärkeä askel kohti eheämpää elämää ja parempaa mieltä. Esimerkiksi Tukinetin päivystäjälle ja auttaviin puhelimiin voi ottaa yhteyttä, kertoa rauhassa tilanteestaan ja kysellä, mistä pääsisi eteenpäin. Jos käyt koulussa, voi kouluterveydenhuolto olla ratkaisu, tai sitten yleinen terveydenhuolto tai työterveyshuolto, siitä riippuen mikä elämäntilanteesi on.

Oletko sanonut miehellesi, että arvostat tämän tukea? Itseluottamuskin on mahdollista rakentaa uudelleen ja noista vatsaongelmista voi päästä eroon. Joskus omat voimat eivät riitä, eikä niiden tarvitsekaan. Apua on tarjolla ja sinulla on oikeus sitä saada.

Paljon tsemppiä ja jaksamista! 🙂🌻