Miten päästä eroon menneistä
Uskaltauduin nyt aloittamaan uuden aiheen ja toivon saavani apua ja neuvoja ongelmaani tätä kautta…Olen vasta uusi täällä ja oikeastaan monet ongelmani tuntuu nykypäivänä mitättömiltä moniin muihin verrattuna täällä…Nykyään asiani ovat suhteellisen hyvin, olen onnellinen että elän, minulla on jopa kaksi ihanaa ystävää. Opiskelen ja pärjään elämässä muutenkin ihan mukavasti. Minua vaivaa kuitenkin edelleen yksi suuri asia, joka vainoaa minua päivittäin…menneisyys.
Minulla oli joskus onnellinen lapsuus ja edelleen päivittäin yritän turvautua siihen. Kaivan niitä kauniita muistoja lapsuudesta, kaipaan sinne kovasti, aivan liian kovasti. Kaikki oli silloin niinkuin pitääkin. Olin varmasti aika haastava lapsi, en totellut ja olin äärettömän itsepäinen, mutta tunsin että äiti ja isä rakastivat minua. Eli elin siis ihan normaalia onnellista lapsen elämää.
Kaikki jostain syystä muuttui, kun muutimme toiselle paikkakunnalle. Aloitin koulun, sain helposti uusia kavereita. Kotona tilanne kuitenkin muuttui, perhe ei pysynyt koossa. Kaikki eteni niin nopeasti, vaikka aika jakaantuikin monelle vuodelle. Tuli taas uusi muutto, tuli alkoholi, tuli vanhemmilleni lukuisat irtosuhteet, huumeet, poliisit ja sosiaaliviranomaiset. Minulle tuli huostaan otto, ensimmäinen ja toinenkin. Minua palloteltiin kotoolta vieraiden ihmisten luokse, palasin kuitenkin aina kotiin. Hoidin perheeni asiat, vaikka olin vielä ala-aste ikäinen. Koulu kärsi, koska en jaksanut sitä ja yöt kuluivat etsien humalaista isääni ympäri kaupunkia. Koulussa rupsin kiusaajaksi, minulla oli näin paljon ”kavereita” eikä kukan huomannuyt kuinka loppu ja heikko minä olin. Mukaan myös minun elämääni tulivat alkoholi ja lopulta se olikin ainoa, josta sain nautinoa. Silloin kun olin itse humalassa, en kantanut huolta isästäni. Äitini lähti tässä vaiheessa kuvioista pois.
Tätä jatkui vuosi. Yllättäen 6-luokkakin oltiin käyty, ihme että edes pääsin siirtymään ylä asteelle. Kesä meni nopeasti, pääsin kotoolta pois ja join. Tällöin koitin myös huumeita satunnaisesti, myin myös muutamen kerran itseäni koska rahaa ei ollut.
Sitten alkoikin jo ylä aste, olin pienellä alle kymmenen hengen luokalla, josta kaikki olivat häirikköjä. Koulumenestyksestäni ei tullut silloinkaan yhtikäs mitään, vaikka oikeasti yritin. Pikkuhiljaa aloin myös vaipumaan yhä pahempaan masennukseen, mitä en ollut aikaisemmin ymmärtänyt.
Lopultakin vanhempani erosivat ihan virallisesti, ja minut siirrettiin kummitätini nimiin, jotta olisin välttänyt samanlaisen edestakaisin pomputtelun laitoksen ja kodin välillä. lopulta muutin kuitenkin kummitätini ja tämän perheen luokse, he ovatkin minulle edelleen perhe, ainoa osellainen, johon voin nojautua.
Vaikka tilanne sinänsä olikin ulkoisesti hyvä, pääsin pois vanhempieni luota, mutta henkinen hyvinvointini laski. Olin kantanut vastuun aivan kaikesta, olin pitänyt kaiken sisälläni, enkä ikinä ollut valittanut. Nyt kun kaiken piti olla hyvin, masennuin. Sain apua hyvissä ajoin, mutta se ei estänyt kaikkea. Masennus paheni, eikä asiaa helpottanut se, että aloin käyttämään lääkkeitä. Alussa minulla oli vain masennuslääkkeet, mutta ne lopetettiin koska katsottiin niiden olevan haitaksi ja vaaraksi minulle. Riippuvuus masennuslääkkeistä saatuun hyväänoloon oli kuitenkin jo syntynyt ja aloinkin hakemaan sitä sitten muilla lääkkeillä…Lopulta ei ollut enää mitään väliä, mitä ja kenen lääkkeitä popsin, niitä söin kuitenkin päivittäin, yleensä iltaisin enemmän. Koulussa kävin ja ihme kyllä, suoritin sitä olosuhteet lukuun ottaen ihan hyvin. Koulupäivistäkin tosin selvisin vain lääkkeiden ja imppaamisen avulla.
Riippuvuuteni vei minut hoitoon, edessä oli pitkä ja tuskanen vuosi kaukana kaikesta. Pääsin kuitenkin eroon, pelko lääkkeisiin jatkuu edelleen, enkä siis pysty käyttämään mitään. Myös imppaaminen loppui, vaikka välillä pelkäänkin sortuvani siihen vielä tänäkin päivänä. Joskus pienet vastoinkäymiset pelottaa niin paljon, että en jaksa katsoa sitä eteenpäin.
Vuosia sain ammattiapua eri osaajilta, kuvipossa oli tukihenkilöt, psykiatrit, psykologit…Vieroitushoidon aikana onnistuin myös erkaantumaan niin kovin muusta maailmasta ja ihmisistä, että minulle syntyi järjetön sosiaalisten tilanteiden pelko. Myös paniikkihäiriöt syntyivät tällöin, niiden kanssa elän vielä tänäpäivänäkin.
Haluaisinkin nyt tietää, että onko muilla ollut kovia ongelmia menneisyydestä irroittamisessa? Miten siitä pääsisi eroon, miten saan itseluottamuksen korkeammalle ja uskon tulevaisuuteen? Miten pääsisin eroon huonosta tavastani palata sinne onnelliseen lapsuuteen, vaikka pitäisi osata elää tätä päivää? Mitä voisin tehdä oppiakseni katsomaan huomiseen, en eiliseen?
Tarkoituksenani ei missään vaiheessa ollut valittaa, elämässäni on myös paljon hyvää, ainakin nykyään. Ehkä kirjoitin tämän myös eräänlaisena selviytymis tarinana, monta kertaa yritin itsemurhaa ja muutaman kerran olin jopa onnistua…Meni liian läheltä. Nyt pyrin elämään normaalia elämää, mutta minulle olisi äärettömän tärkeää, jos olisi joku jolle pystyisi puhumaan. Psykologin luona käyn edelleen, tukihenkilöstä luovuin muutama viikko sitten…Yhden ystävän kanssa olen puhunut jonkin verran, mutta hänellä itsellään ei ole minkään laista kokemusta näistä asioista, joten toisinaan se tuntuu jopa turhauttavalta. Päivä päivältä mennään kuitenkin eteenpäin, ehkä joskus opin katsomaan tulevaisuuteen, enkä aina vaan räpiköimään siellä menneisyydessä…Jonain päivänä minä nousen ja alan elämään.🙂