Miten me vanhemmat voimme auttaa masentunutta lastamme, auta meitÀ!

Miten me vanhemmat voimme auttaa masentunutta lastamme, auta meitÀ!

KÀyttÀjÀ Xeno aloittanut aikaan 07.12.2006 klo 13:18 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Xeno kirjoittanut 07.12.2006 klo 13:18

19-vuotias poikamme on sairastanut jo 2 vuotta vakavaa masennustađŸ˜ŻđŸ—Żïž. Saimme itse kuulla asiasta vuosi sitten hĂ€nen tyttöystĂ€vĂ€ltÀÀn, kun tilanne oli mennyt niin pahaksi😼. MeiltĂ€ asia haluttiin aluksi salata ja siitĂ€kin syystĂ€ paineet kasvoivat koviksi. (Kerro siis ihmeessĂ€ omille vanhemmillesi tilanteestasi, jos sairastat masennusta. HeillĂ€ kyllĂ€ löytyy ymmĂ€rrystĂ€ vaikka sitĂ€ et uskoisikaan) Joka tapauksessa tilanne on se, ettĂ€ työ- ja opiskelusuoritukset ovat tĂ€mĂ€n ajan olleet 0 ja niin se saa ollakin, jos se vain auttaa paranemisprosessia.
KĂ€yttĂ€ymisemme oli ensimmĂ€isenĂ€ vuotena varmastikin aivan ÀÀliömĂ€istĂ€, koska emme tiedostaneet asiaa. Kyselimme nimittĂ€in usein, ettĂ€ miksi hĂ€n ei ole opiskelemassa, miksi hĂ€n ei vastaa puhelimeen jne. miksi, miksi, miksi. No nyt tiedĂ€mme miksi.😝
Netin keskustelupalstat ovat auttaneet asiaa. SiellĂ€ surffatessa ymmĂ€rsimme, ettĂ€ sana ”ryhdistĂ€ydy” pitÀÀ unohtaa kokonaan sanavarastosta. NĂ€in me nyt menettelemme, mutta toivoisimme tĂ€hĂ€nkin joitakin kannanottoja.
YritĂ€mme nyt toimia poikamme ”tukihenkilönĂ€”, koska prosessi tarvitsee monenlaisia asioiden hoitamisia ja huolehtimisia. Poikamme kuvasi asiaa hyvin: ”Se, ettĂ€ hoitaako jonkun asian, tuntuu aivan samalta kuin ei hoida asiaa ollenkaan”. NĂ€itĂ€ asioita ovat luonnollisesti terapioissa kĂ€ynti, lÀÀkkeiden hankkiminen, talouden hoitamiseen liittyvĂ€t asiat jne he kun asuvat eri paikkakunnalla.
Luulen, ettĂ€ eniten meitĂ€ auttaisi nyt sellaiset kannanotot, ettĂ€ kuinka itse haluaisit vanhempiesi sinua auttavan ja tukevan😐? MitĂ€ sellaisia asioita on, joita ei ainakaan pidĂ€ tehdĂ€ vaikka hyvÀÀ tarkoittaisikin😑❓? Miten me voimme tukea hĂ€nen tyttöystĂ€vÀÀnsĂ€, joka on suhtautunut asiaan jĂ€rjettömĂ€n ihanasti?

KÀyttÀjÀ laurahil kirjoittanut 07.12.2006 klo 18:19

MinÀ asun kotona, enkÀ ole kertonut masennuksesta vanhemmilleni. Luultavasti heillÀ on omat epÀilynsÀ.

Huomaan aina sulkeutuvani aivan tÀysin (haluamattani), kun Àiti yrittÀÀ aloittaa kanssani keskustelua. Toivoisin vain, ettÀ he eivÀt kiinnittÀisi minuun mitÀÀn huomiota. En todellakaan tee sitÀ tahallani ja haluaisin niin kovasti kertoa heille, mutta en saa vain sanotuksi.
Ja jos saan niin toivon, ettÀ Àiti ei rupea mitÀÀn hössöttÀÀn ja koko ajan kyseleen ja kyttÀileen.

TÀstÀ ei varmaa oo mitÀÀ apua mutta sanoinpahan kumminki. TÀnne on vain niin paljo helpompi kirjottaa, kun pysyy anonyyminÀ eikÀ kenenkÀÀ tarvi tietÀÀ mitÀÀ. Helpottaa ees vÀhÀ.

Mutta meillÀ kotona ei oo kyllÀ ikÀÀn ollu mikkÀÀn lÀmpimÀt vÀlitÀ vanhempien kans, ettÀ teillÀ jos on ollut toisin aiemminkin ja olette pystyneet juttelemaan kaikesta niin luulisi olevan ihan eri asia kun mulla?

KÀyttÀjÀ Jude90 kirjoittanut 07.12.2006 klo 22:16

EnsinnĂ€kin ihailen sitĂ€ ettĂ€ tahdotte noin kovasti auttaa poikaanne. 🙂👍 Uskon ettĂ€ vanhemmille voi olla jĂ€rkytys tajuta ettĂ€ heidĂ€n lapsensa saattaisi voida pahoin. Ainakin omille vanhemmilleni tuntui olevan. Minua Ă€rsyttÀÀ todella se, ettĂ€ vanhemmillani on juuri sellainen kanta kuin "ryhdistĂ€ydy", "Ă€lĂ€ nurise" jne. ItsellĂ€nikin on ollut kohta kaksi vuotta masennus, ja tiedĂ€n hyvinkin miltĂ€ se tuntuu. NĂ€et masentuneelle sana "ryhdistĂ€ydy" tuottaa vain ahdistusta, sillĂ€ jos henkilö on jo niin syvĂ€llĂ€ masennuksessaan ettĂ€ sen voi luokitella vakavaksi, ryhdistyminen ei vain yksinkertaisesti onnistu taikaiskusta.

Hienoa kuitenkin ettÀ olette ymmÀrtÀneet ettÀ pelkkÀ selkÀÀn lÀmÀiseminen ja "alahan piristyÀ nyt senkin mörökölli" eivÀt tepsi. EhkÀ nyt olisi tÀrkeintÀ kertoa pojallenne ettÀ te todella vÀlitÀtte hÀnestÀ. PelkkÀ kuuntelukin on hyvÀ keino tukea hÀntÀ. Omilta vanhemmiltani kaipaisin sitÀ, ettÀ he eivÀt missÀÀn tapauksessa syylistÀisi minua. Jos nÀet kerron vaikka lukion ahdistavan mieltÀni, alkaa kuulua tokaisuja: "No ÀlÀ ota niin kovia paineita kaikesta!" He eivÀt ehkÀ tajua sitÀ, mutta lauseessa on jotenkin syyttÀvÀ painote. Se antaa sellaisen kuvan kuin masennukseni olisi yksin omaan oma vikani, joka vain tekee olon pahemmaksi.

En ehkĂ€ osaa sanoa tuohon tyttöystĂ€vĂ€n huomioon ottamiseen mitÀÀn, mutta ehkĂ€ hĂ€ntĂ€kin pitĂ€isi yrittÀÀ tukea. Se on raskasta jos lĂ€himmĂ€inen on masentunut, ja voi kĂ€ydĂ€ niin ikĂ€vĂ€sti ettĂ€ itseÀÀnkin alkaa masentaa, mikĂ€ saattaa johtaa vaikkapa eroon. Ja jos tyttö on kerta ihana ja hienosti tukenut poikaanne, hĂ€nellekkin on hyvĂ€ muistuttaa tĂ€rkeydestÀÀn. Toivottavasti viestini yhtÀÀn attoi... LyhennettynĂ€ siis tukekaa poikaanne niin hyvin kuin mahdollista ja muistuttakaa rakkaudestanne hĂ€neen. Jaksamista sinne pĂ€in sekĂ€ teille ettĂ€ pojalle ja hĂ€nen tyttöystĂ€vĂ€lleen. đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Xeno kirjoittanut 08.12.2006 klo 12:26

Kiitos vastauksistanne.🙂 Luin niitĂ€ moneen kertaan (nyt tÀÀllĂ€ on isĂ€), jotta paremmin ymmĂ€rtĂ€isin.
LaurahilđŸ™‚đŸŒ»- varmaankin kannattaa miettiĂ€ asian tuomista esiin. Monen lapsen isĂ€nĂ€ voin kyllĂ€ sanoa, ettei maailmassa mikÀÀn ole tĂ€rkeĂ€mpÀÀ kuin omat lapset ja heidĂ€n hyvinvointinsa. Ainakin omalta osaltani olisin toivonut saavani tietÀÀ asiasta heti. TĂ€llaisia vanhemmat ovat varmasti kaikki sisimmĂ€ltÀÀn. Vivahde-eroja saattaa olla siinĂ€ miten kukin nĂ€yttÀÀ sen ulospĂ€in. Joka tapauksessa omalta osaltani elĂ€mĂ€n prioriteetit menivĂ€t kyllĂ€ eri jĂ€rjestykseen.
Yksi tapa voisi olla nÀyttÀÀ tÀmÀn palstan kirjoituksesi. Minuun se tehoaisi ainakin juuri sillÀ tavalla kuin pitÀisikin, se on aitoa totuutta sinun tuntemuksistasi. Tosin vanhempien olisi hyvÀ perehtyÀ masennuksen olemukseen netissÀ, jotta ei tulisi tuota "ryhdistÀydy" ongelmaa. Mutta kyllÀhÀn sekin asia tÀltÀ palstalta selviÀÀ.
Varmasti sinulta putoaisi iso painolasti pois harteiltasi ja voisit keskittyÀ muihin asioihin paranemisprosessissa. TÀssÀ asiassa kannattaa ottaa riski ja olla rohkea. Voithan aina jÀlkeenpÀin sanoa, ettÀ "nyt olen parantunut" ja pÀÀset palaamaan entiseen.
Jude90đŸ™‚đŸŒ»- Tuo oli hyvĂ€ kommentti, ettĂ€ tyttöystĂ€vÀÀ tĂ€ytyy myös muistaa kannustaa. Olisi varmasti katastrofi, jos heidĂ€n vĂ€linsĂ€ sĂ€röilisi.
Ajattelemisen aihetta antoi myös tuo syyllistÀvien kommenttien miettiminen. Voihan olla, ettÀ sitÀ teen pelkÀstÀÀn kÀyttÀmÀllÀ vÀÀriÀ sanoja tai sijamuotoja. Olen kyllÀ yrittÀnyt tuoda moneen kertaan esille, ettei se ole hÀnen oma vikansa jos sairastuu.
Toisaalta voin kyllÀ sanoa, ettÀ jos masentunut kokee syyllistÀmistÀ, niin varmasti yhtÀ paljon vanhemmat kokevat samaa. Olen paljon miettinyt mikÀ meni vikaan, miten olisi pitÀnyt toimia toisin, onko tÀmÀ kokonaan meidÀn vanhempien vika, jos vanhempien tehtÀvÀnÀ on kuitenkin antaa evÀÀt pÀrjÀtÀ kovassa maailmassa. EihÀn tÀmÀ paljoakaan auta mutta joissakin asioissa emme tee samoja virheitÀ (lÀhinnÀ "kotoa pois muuttamiseen" liittyviÀ, jos ne nyt virheitÀ olivat) muiden lastemme kanssa.

KÀyttÀjÀ Piiyski kirjoittanut 08.12.2006 klo 17:53

Olette hyvĂ€t vanhemmat, haalitte kaiken mahdollisen tiedon jotta vain saisitte pojallenne paremman olon, se on hienoa 🙂👍

Oma Àitini on minulle suunnaton tuki, koska hÀnellÀkin on ollut nuorena ja vielÀ aikuisenakin masennusta. Sen takia minun on helpompi puhua asioista hÀnelle kuin isÀlleni joka ei ainakaan tietÀÀkseni ole koskaan sairastanut masennusta. Niin ei mitÀÀn hÀtÀÀ vaikka poikanne ei helposti kertoisikaan huolistaan teille. Se on todella vaikeaa, koska tuntuu, ainakin minusta, ettei kukaan oikein voi ymmÀrtÀÀ tunteitani.

ÄlkÀÀ syyttĂ€kö itseĂ€nne, se voi olla jokin aivan muu mikĂ€ masennuksen laukaisee. Vaikka koti olisi hyvĂ€, tasapainoinen ja rauhallinen voi masennus tulla koska vain. Minulla oli asiat tĂ€ydellisesti, sitten aloin vain masentumaan ja aikani keskusteltua Ă€itini kanssa ymmĂ€rsin, ettĂ€ masennus johtuu jo kolme vuotta sitten tapahtuneesta asiasta.

Kun kÀvin terapiassa terapeutti jÀrjesti myös aikaa vahemmilleni jossa minÀ en ollut mukana. En tiedÀ miten teillÀ menee kun poikanne on jo tÀysi ikÀinen, mutta olisi ehkÀ hyvÀ jos tekin voisitte puhua jollekkin ihan ammattilaiselle, koska on todella raskasta jos lÀheinen on masentunut.

Masennuksesta kyllÀ selviÀÀ ja jos se tulee muillekkin perheen jÀsenille, niin tiedÀtte ainakin miten toimia.

Koittakaa jaksella đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ kaverilk kirjoittanut 09.12.2006 klo 15:10

Hei.
Miten auttaa omaa lastaan, kun hÀn on masentunut? Vanhemmille on tietysti kova paikka kun oma lapsi on masentunut ja kuten tÀssÀ tapauksessa on vielÀ salattu vuosia.
Itse masentuneena haluan vanhempilta tukea ja voimia ihan tavalliseen arkeen. Olen kohta puoltoista vuotta asunnut poissa kotoa samalla paikkakunnalla. Äitini on kannustanut kĂ€sitöiden ja liikunnan pariin. Ne ovat terapiaa ja varsinkin jos liikuntaa harrastaa raittiissa ilmassa. Varsinkin nyt kun olen pitkĂ€llĂ€ sairaslomalla, kun en pysty tekemÀÀn työtĂ€. Nyt ollaan liikuntaa ja kĂ€sitöitĂ€ painotettu tekemÀÀn. PÀÀasia on ettĂ€ on mielenkiintoista tekemistĂ€ ja jaksaa kĂ€ydĂ€ terapiassa. Minulle terapia on viikon kohokohta.Ilman sitĂ€ en tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ jaksaisi.

Itse en ole varhemmilta voinut salata masennusta, kun Àiti hoiti minulle ensimmÀisen ajan mielenterveystoimistoon (asuin kotona silloin) ja on ollut aina tietoinen voinistani. IsÀ ei ota kantaa minun masennukseen, kun on itsekkin sairas. PienempÀnÀ ollaan kÀyty vanhempian kans minun masennuksen tiimoilta keskusteluja ammattilaisten kans niin kuin tietysti isÀn masennuksen kanssa myös isÀn hoitojien kanssa.

Koen tÀrkeÀksi sen et saa puhua toisille ja he ovat lÀhellÀ tukemassa. MyöskÀÀn ei saa unohtaa pojan tyttöystÀvÀÀ.

Voimia teille kaikille!🙂👍

KÀyttÀjÀ Daniel kirjoittanut 09.12.2006 klo 20:57

Moi Kaikille! Ottaisin vielĂ€ yhden nĂ€kökulman poikanne tilanteeseen. NimittĂ€in olin itse samanikĂ€inen kuin poikanne kun sairastuin. Ennen sairastumista minulla oli suurin piirteen elĂ€mĂ€n suunnittelussa "vain taivas rajana". Nyt tilanteenne nĂ€yttÀÀ siltĂ€ ettĂ€ poikanne haluaa itsenĂ€istyĂ€, ja juuri tĂ€stĂ€ nĂ€kökulmasta teidĂ€n pitĂ€isi tukea, kannustaa ja auttaa poikaanne. Itse ehdin ennen sairastumista hankkia ammatin mutta siitĂ€ ei ole nyt enÀÀ meriitiksi...😞 NiinpĂ€ olen ajatellut opiskeluun valmentavaa koulutusta ja tĂ€mĂ€n voisin antaa ihan vinkiksi. Mutta nyt pitĂ€isi rauhoittaa tilanne ja antaa ammattilaisten hoitaa poikaanne. Itse olen sukulaisille sanonut: "te olette sukulaisiani, ette hoitajia joten jĂ€ttĂ€kÀÀ hoitaminen ammattilaisille." Eli ensin asiat ja lÀÀkitys, hoitokuviot kuntoon ja sitten pikkuhiljaa, "askel askeleelta" eteenpĂ€in, tukea ja rohkaisua. Toivottavasti en kirjoittanut sekavastiđŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Jude90 kirjoittanut 09.12.2006 klo 21:31

Kirjoitit ettÀ olette miettineet sitÀ, ettÀ oletteko tehneet jotain vÀÀrin. ItsensÀ syylistÀmisestÀ ei ole mitÀÀn hyötyÀ. Ihmiset vaan yksinkertaisesti kohtaavat joskus kriisejÀ jotka aiheuttavat masennuksen, tai sitten syynÀ voi olla joku asia joka on painanut hÀntÀ pitkÀÀn, kuten itsellÀni on montakin pitkÀaikaista ongelmaa sydÀmellÀni. Jotain olen myös lukenut ettÀ joillakin ihmisillÀ aivoihin erittyy herkemmin sellaista hormonia jonka vaikutuksesta masentuu (ei nyt siis tietenkÀÀn ilman mitÀÀn syytÀ, mutta siis pienenkin vastoinkÀymisen kohdatessa esimerkiksi). Anteeksi epÀselvyys, mutten yhtÀÀn nyt muista miten asiasta tarkemmin kirjoitettiin... Kuitenkin ajan sitÀ takaa, ettÀ jotkut ihmiset ahdistuvat herkemmin kuin toiset.

Tosiaan syytöksiĂ€ on turha jakaa suuntaan jos toiseen. ElĂ€mĂ€ on vain sellaista ettĂ€ se ei aina voi mennĂ€ suunnitelmien mukaan, se kuuluu asiaan. HyvÀÀ jatkoa teille ja voimia! đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ pygmity kirjoittanut 10.01.2007 klo 18:22

Hei!

Itse olen sairastanut vakavaa masennusta ja paniikkihĂ€iriötĂ€ noin viisi vuotta. Olen myös 19-vuotias. 16-vuotiaaksi asti asuin isĂ€ni kanssa. jolle en koskaan puhunut asioista mitÀÀn. Emme vain ole niin lĂ€heisiĂ€ eikĂ€ isĂ€llĂ€ni ole minkÀÀnlaista kokemusta mielenterveyden hĂ€iriöistĂ€. Äitini hoiti minulle suunnilleen samoihin aikoihin apua eri psykologeilta ja psykiatreilta. Oloani parantaakseni muutin vĂ€hĂ€n niinkuin vahingossa silloisen poikaystĂ€vĂ€ni vanhempien luokse asumaan. He olivatkin minulle suureksi avuksi, toisinaan jopa enemmĂ€n kuin oma Ă€itini jaksoi / osasi olla. NykyÀÀn asun yksin ja Ă€itini auttaa paljon edelleen. IsĂ€ni ei ole kuitenkaan koskaan ymmĂ€rtĂ€nyt koko sairauttani ja kyselee vain jatkuvasti milloin paranen ja koska tĂ€mĂ€ loppuu.

Tukena olemisen vaikeus on toisen asemaan asettautumisessa. SitÀkÀÀn kun ei saisi tehdÀ liiaksi. Juuri nÀmÀ ryhdistÀytymiset ja "tiedÀn miltÀ susta tuntuu" -jutut ovat niitÀ pahimpia ajamaan masentuneen aina vain syvemmÀlle suohon. Myös vÀkisin keskusteleminen kipeistÀ asioista ei ainakaan minua itseÀni ole koskaan auttanut. Tietysti on tÀrkeÀÀ puhua ja selvittÀÀ asioita ja tuntemuksia, mutta sillekin on omat hetkensÀ, jotka kyllÀ antavat kuulua itsestÀÀn tarpeen tullen.

Itse toivoisin vanhemmiltani ymmÀrrystÀ ja taitoa lukea asioita rivien vÀlistÀ. Kaikkea ei aina voi tai halua sanoa ÀÀneen, ja varsinkin yksin asuessa tulee helposti sellainen olo, ettÀ on pakko selvitÀ eikÀ omaa jaksamattomuuttaan saa tuoda julki. Pienten asioiden hoito voi olla hyvinkin raskasta, esimerkiksi itsellÀni roskien vieminen on joskus helvetillisen hankalaa johtuen paniikkihÀiriöistÀni. En uskalla astua ulos ovesta ja jo ajatus vain naapureiden nÀkemisestÀ saa paniikin valloilleen. Myös kÀytÀnnön asioissa auttaminen voi siis tuoda yllÀttÀvÀnkin paljon tukea masentuneelle, koska silloin huomaa, ettei lopulta olekaan ihan yksin oman syyllisyytensÀ kanssa, joka niiden hoitamatta jÀttÀmisestÀ syntyy.

TĂ€ssĂ€ nyt ihan muutamia mietteitĂ€, mitĂ€ nĂ€in Ă€kkiseltÀÀn sain aikaan. Loppujen lopuksi kaikki ihan perusasioita, joita olette varmasti kuulleet moneen kertaan. Voimia ja jaksamista teille! đŸ™‚đŸŒ»