Miten me vanhemmat voimme auttaa masentunutta lastamme, auta meitÀ!
19-vuotias poikamme on sairastanut jo 2 vuotta vakavaa masennustađŻđŻïž. Saimme itse kuulla asiasta vuosi sitten hĂ€nen tyttöystĂ€vĂ€ltÀÀn, kun tilanne oli mennyt niin pahaksiđź. MeiltĂ€ asia haluttiin aluksi salata ja siitĂ€kin syystĂ€ paineet kasvoivat koviksi. (Kerro siis ihmeessĂ€ omille vanhemmillesi tilanteestasi, jos sairastat masennusta. HeillĂ€ kyllĂ€ löytyy ymmĂ€rrystĂ€ vaikka sitĂ€ et uskoisikaan) Joka tapauksessa tilanne on se, ettĂ€ työ- ja opiskelusuoritukset ovat tĂ€mĂ€n ajan olleet 0 ja niin se saa ollakin, jos se vain auttaa paranemisprosessia.
KĂ€yttĂ€ymisemme oli ensimmĂ€isenĂ€ vuotena varmastikin aivan ÀÀliömĂ€istĂ€, koska emme tiedostaneet asiaa. Kyselimme nimittĂ€in usein, ettĂ€ miksi hĂ€n ei ole opiskelemassa, miksi hĂ€n ei vastaa puhelimeen jne. miksi, miksi, miksi. No nyt tiedĂ€mme miksi.đ
Netin keskustelupalstat ovat auttaneet asiaa. SiellĂ€ surffatessa ymmĂ€rsimme, ettĂ€ sana ”ryhdistĂ€ydy” pitÀÀ unohtaa kokonaan sanavarastosta. NĂ€in me nyt menettelemme, mutta toivoisimme tĂ€hĂ€nkin joitakin kannanottoja.
YritĂ€mme nyt toimia poikamme ”tukihenkilönĂ€”, koska prosessi tarvitsee monenlaisia asioiden hoitamisia ja huolehtimisia. Poikamme kuvasi asiaa hyvin: ”Se, ettĂ€ hoitaako jonkun asian, tuntuu aivan samalta kuin ei hoida asiaa ollenkaan”. NĂ€itĂ€ asioita ovat luonnollisesti terapioissa kĂ€ynti, lÀÀkkeiden hankkiminen, talouden hoitamiseen liittyvĂ€t asiat jne he kun asuvat eri paikkakunnalla.
Luulen, ettĂ€ eniten meitĂ€ auttaisi nyt sellaiset kannanotot, ettĂ€ kuinka itse haluaisit vanhempiesi sinua auttavan ja tukevanđ? MitĂ€ sellaisia asioita on, joita ei ainakaan pidĂ€ tehdĂ€ vaikka hyvÀÀ tarkoittaisikinđâ? Miten me voimme tukea hĂ€nen tyttöystĂ€vÀÀnsĂ€, joka on suhtautunut asiaan jĂ€rjettömĂ€n ihanasti?