Hei Sarjetty 🙂
Kovin lyhyesti kirjoitit, joten pahoittelen jo etukäteen jos oletan väärin tilanteesi.
Ilmeisesti kuitenkin aprikoit kuinka kertoa omasta masennuksestasi lähimmäisille (tai kertoako ollenkaan?). Valitettavasti en voi vastata toivomastasi näkökulmasta, mutta masentuneen omaisena kyllä.
Ensimmäiseksi kannustan kertomaan niin pian kuin suinkin. Itse koin huonoa omaatuntoa vuosia sen takia, etten siskona ollut nähnyt tilannetta enkä kuultuanikaan tiennyt miten olisin voinut asian ottaa puheeksi. Olisinko osannut auttaa jo aiemmin, jos olisin tiennyt?
Koska kuulin masennuksesta kiertoteitse, en tiennyt olisiko siskoni halunnut siitä puhua vai ei. Olisin toivonut kuulevani häneltä suoraan, jotta olisimme voineet asiasta avoimesti puhua jo aiemmin. Sitä varten täällä ollaan, että voimme vuorotellen toinen toistamme auttaa.
Vaikeita asioita olen itsekin joskus joutunut ottamaan puheeksi. Helppoa se ei edelleenkään ole. Aina sitä miettii miten toinen suhtautuu, onhan hänellä omiakin murheita, ei tämä nyt niin iso juttu ole, ehkä olenkin vain hiljaa... voi meitä! Miksi me täällä olisimme, ellemme oppiaksemme osoittamaan rakkautta toisiamme ja itseämme kohtaan?
Mutta miten voisimme oppia osoittamaan rakkautta, jos emme edes anna toisillemme tilaisuutta lohduttaa meitä?
Koen sen aina kunnia-asiana, kun joku luottaa niin paljon että tulee murheensa kanssa luokseni. Sydämestäni toivon, että olen sen luottamuksen arvoinen ja että edes jotenkin pystyisin lähimmäisiäni tukemaan vaikeina aikoina.
Nyt elämä kysyy sinulta rohkeutta kertoa masennuksestasi. Voit harjoitella sanoja etukäteen, kirjoittaa vaikka lapulle ylös. Miksei itse asiaakin voisi kertoa kirjeen muodossa, josko se tuntuisi yhtään helpommalta?
Ehkäpä voisit yrittää keskittyä siihen, että saisit edes faktat kerrottua. Milloin masennus on todettu? Milloin aloit sitä itse epäillä? Kuka asiasta jo tietää? Miten toivoisit asiaan suhtauduttavan? Saako siitä puhua?
Hyvä aloitus voisi varmaan olla niinkin yksinkertainen kuin
"olisi yksi asia, josta haluaisin kertoa..." tai
"Olisko sulla hetki aikaa, pitäis varmaan puhua yhdestä vähän vakavammasta asiasta..."
Voimia sinulle!
🙂🌻