Miten kerroitte vanhemmille/muille läheisille masennuksesta?

Miten kerroitte vanhemmille/muille läheisille masennuksesta?

Käyttäjä Sarjetty aloittanut aikaan 26.10.2015 klo 19:57 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 26.10.2015 klo 19:57

Moikka!
Siis onko jollakulla kokemusta masennuksesta kertomiseen? Miten kerroit ja auttoiko se yhtään?🙂

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 16.11.2015 klo 19:39

Sarjetty,

Toivon sulle kaikkea hyvää ja kovasti jaksamista. Saathan olla rauhassa? Stressin vähentäminen voi tuoda lisää voimia ja vähentää väsymystä. Valo loistaa kyllä syväänkin pimeyteen. Hienoa ettet luovuta, se on todella iso asia jo itsessään. Kannattaa kertoa asioistaan - sillä tavalla saa sitä tunteiden möykkyä käärittyä auki. 🙂

Halauksia ja tsemppiä. Pienin askelin kohti parempaa ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 17.11.2015 klo 09:49

En saa olla rauhassa. Jos tahdon olla yksin joku tulee aina siihen hölöttämään. Eikä minusta ole sanomaan, että mennä pois ja antaa mun olla.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 18.11.2015 klo 19:43

Pystytkö esimerkiksi sulkemaan oven ja sanomaan vaikka etukäteen että haluaisit olla vähän aikaa rauhassa? Voi olla helpompaa sanoa se etukäteen kuin kieltää suoraan jotakuta, joka on jo tulossa sisään.

Ootko saanu puhuttua asioistasi tai kirjoitettua niistä? Mikä fiilis muuten? Tsemppiä ja halauksia ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 19.11.2015 klo 09:43

Kyllä mä kotona saan olla rauhassa mutten koulussa. Aika huono fiilis

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 19.11.2015 klo 23:49

Sarjetty,

Puhuit aiemmin toisessa ketjussa yhdestä opettajasta, joka voisi tulla kanssasi kuraattorille. Suosittelen tätä nyt lämpimästi. Tuolle kouluasialle voitaisiin varmasti tehdä ainakin jotain, jos se tulisi henkilökunnan tietoon. Ainakin sen verran, että ihmiset jättäisi sut paremmin rauhaan. Siihen sulla on täysi oikeus.

Kannattaa mennä puhumaan. Yleensä se auttaa jo itsessään jonkun verran. Sua voidaan varmasti auttaa ja tukea. Ansaitset todellakin sen kaiken. Tsemppiä, halauksia ja rohkeutta sulle ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 20.11.2015 klo 12:03

Jos sais edes pyydettyy siltä opettajalta apua

Käyttäjä lasinenkyynel kirjoittanut 20.11.2015 klo 12:35

Minäki todella kannustan sua hakemaan apua! Se kyllä kannattaa pitemmän päälle. Itse oon katunu että viivästytin sitä niin pitkään että asiat oli todella huonossa kunnossa. Se vaatii paljon, mutta kyllä nää pystyt siihen! Oli minullekki vaikeaa enkä olis varmaan koskaan mennytkään mutta kaverini pakotti ja oli painostamassa koko ajan. Tällä hetkellä en kadu yhtään että hain apua enkä ole vihainen kaverilleni joka mut sitä pakotti hakemaan ja kesällä on minut kahdesti osastolle järjestänyt tai no laittanut asiat niin että jouduin sinne tai no jälkeenpäin ajateltuna pääsin.

Kannattaa hankkia apua! Puhuminen auttaa ja itse oikeastaan kaipaan koulupsykologi käyntejä., mutta valitettavasti ne ovat minun osaltani ohitse, mutta onneksi minulla on nykyään huippu psykoterapeutti ja hän osaa auttaa minua.

Me tuetaan sua täällä ja kannustetaan hakemaan apua! Sinä pystyt siihen. En halua että sinun tilanne menee siihen että ajatukset muuttuu teoiksi... Niin siinä luultavasti käy jos ei saa apua ongelmiin. Ainskin luulen että en itse olisi koskaan osastolle joutunut, jos olisin ottanut avun vastaan ysiluokalla kun sitä minulle tarjottiin ...

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 20.11.2015 klo 13:02

En välttämättä pysty

Käyttäjä lasinenkyynel kirjoittanut 20.11.2015 klo 15:10

Tiedän että tuntuu siltä ettei pysty eikä kykene ja sitä samaa minäkin sanoin pitkään, myös täälä tukinetissa entisessä ketjussani jonka jouduin poistamaan tuttujeni tunnistettua minut teksteistä. Minä uskon suhun, mutta sun ei tartte pystyä siihen yksin. Onko sulla kaveria joka tietää tai jolle pystyisit kertomaan vaikka tekstiviestillä että tarvitset apua? Tuntuu ehkä väärältä tavalta kertoa tekstiviestillä, mutta niin minä oon toiminu myös ammattilaisille kertomisessa kun en vaan saanut suutani auki. Ajanhan voi varata kuraattorille vaikka wilmassa tms jos teillä on se käytössä tai just viestillä.

Minä oikiasti suosittelen ja toivon että keksit jonkun reitin miten hakea apua.

Toivon nyt että mietit miten autat itseäsi! Jos on vakavia mielenterveysongelmia niin niistä ei ainakaan selviä ilman ammattiapua.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 20.11.2015 klo 18:31

Sovin opettajan kanssa, että puhumme maanantaina. Katotaan nyt, mitä me päätetääb tehä. Voi olla, ettei hän suostu enää katsomaan sivusta vaan pakottaa mut johonkin.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 20.11.2015 klo 23:01

Sarjetty,

Teit todella rohkean päätöksen jo sopimalla näin. Kuulostaa hienolta että puhutte asiasta. 🙂 Aivan kuten Lasinenkyynel tuossa aiemmin sanoi, oon samaa mieltä että kannattaa kertoa ajoissa, tai joka tapauksessa kertoa kun voi. Sua voidaan auttaa ja tähän tilanteeseen voidaan löytää ratkaisuja.

Tuhannesti tsemppiä joka hetkeen! Oot ajatuksissani ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 21.11.2015 klo 16:53

villikettu kirjoitti 20.11.2015 23:1

Sarjetty,

Teit todella rohkean päätöksen jo sopimalla näin. Kuulostaa hienolta että puhutte asiasta. 🙂 Aivan kuten Lasinenkyynel tuossa aiemmin sanoi, oon samaa mieltä että kannattaa kertoa ajoissa, tai joka tapauksessa kertoa kun voi. Sua voidaan auttaa ja tähän tilanteeseen voidaan löytää ratkaisuja.

Tuhannesti tsemppiä joka hetkeen! Oot ajatuksissani ☺️❤️

Kiitos. Hermostuttaa. Opettaja on aina niin pettynyt ja huolissaan, kun kuulee näistä asioista.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 01.01.2016 klo 14:02

Noh nyt perheeni tietää masennuksesta. He eivät tiedä todellakaan kaikkea, mutta jotain.