Hei taas, vain_hetki!
En itekkään voi katsoa vierestä kun toinen kärsii. Yritän auttaa kaikin mahdollisin tavoin ja saatan miettiä paljonkin toisen asioita. Silti se ei nykyään vaikuta omaan mielialaan paljonkaan. Ehkä se tulee iän kanssa. Oon siis vain 18, mutta kokemukset opettaa. Niitä mulla on ollut paljon. On hienoa että olet hyvä kuuntelemaan🙂 Puhutko koskaan omista asioista kenenkään kanssa? Sekin on tärkeää, vaikka olisikin hyvä kuuntelemaan. Oon sitä mieltä että voit vaikka itse käydä kuraattorin kanssa juttelemassa ystävistäsi, ihan omaa parastasi ajatellen. Kun minä ja ystäväni saimme kerran huoleksemme kolme ystävää, joilla oli vaikeuksia, omien ongelmiemme lisäksi, ja otimme siitä liikaa taakkaa, menimme sitten yhdessä juttelemaan ystävistämme koulun kuraattorin kanssa. Se helpotti omaa oloa ja taakkaa.
Kuulostaa kyllä vakavalta sun ystävän tilanne. Se on totta, että se voi olla huomion hakua, mutta itse ajattelen niin, että vaikka se olisikin huomion hakua, niin se ei haittaa. Jotkut tarvitsee paljon huomiota, ja se voi olla joskus rankkaa. Mutta sekään ei ole väärin. Me ihmiset ollaan erilaisia. Ehkä hänen pitäisi sitten saada huomiota. Myös ammattiauttajilta saatu huomio voi helpottaa. Todella hyvä päätös mennä puhumaan kuraattorille ja luokanvalvojalle. Niin olisin itsekin neuvonut. Ja vaikka tämä kaveri nyt yhtäkkiä kertoisi että voi paremmin, eikä enää käyttäytyisi ja puhuisi näin, kertokaa silti. Tällaiset ongelmat ei katoa hetkessä. Siten saatte suurimman vastuun pois omilta hartioiltanne, niille ihmisille jotka osaavat auttaa. Mutta älkää unohtakaa ystäväänne. Tekin autatte häntä varmasti paljon. Ja vaikka hän saattaa suuttua siitä että kerrotte, ajatelkaa että on parempi kertoa kuin antaa tapahtua jotain vakavaa. Kun hän toivottavasti joskus ymmärtää, hän voi vielä kiittää. Voi tietysti olla ettei hän edes suutu. En tunne häntä ollenkaan, joten paha mennä ennustamaan. Jos hän ei halua syödä terveellisesti, on vaikea saada häntä syömään terveellisesti. Kokemuksesta tiedän. Mutta itestäni ainaki tuntu hyvälle jos joskus söin kunnolla, ja sain siitä sitten kiitosta ystäviltä. Esim "oon niin ilonen ku söit". Mutta taaskin, en tunne ystävääsi, joten en osaa sanoa onko hänelle parasta se ettei huomio syömistä vai se että antaa kiitosta.
Varmasti saa pullan sekaisin. Sulla on nyt vaikeaa elämässä kun ystävillä on vaikeaa. Jos huomaat että oireilet ite sen takia niin hae itsellesikin apua. Voit auttaa muita paremmin jos omat asiat on kunnossa.
Kyllä se siitä. Mullekin sanoi koululääkäri kun kerroin hänelle ongelmistani, että kaikki järjestyy. Hän sanoi sen monta kertaa. Yksinäni olin aina hädissäni, että mitä tästä kaikesta vielä tulee, mutta lohdutti kun joku sanoi, että kaikki järjestyy. Ja niin järjestyikin. Siihen meni aikaa, mutta silti kaikki järjestyi.
Hei, vielä yksi neuvo sulle itelles. Ja ystäville myös. Muistakaa unelmoida ja haaveilla. Unelmilla on ihmeellinen voima. Ihan pienetkin unelmat voi auttaa kantamaan vaikeina päivinä. Ne antaa elämälle tarkoituksen. Elämä, jolta ei odota mitään, ei tunnu miltään. Ehkä parhaiten mun mieleen on jäänyt koululääkärin sanat: "Pidä unelmista kiinni." Kun mulla oli todella vaikeaa, eikä ollut yhtään unelmaa, hän sanoi ne sanat. Ne antoi mulle ensimmäisen kerran toivoa elämään. Unelmiin kannattaa takertua tiukasti. Kunhan muistaa etteivät kaikki unelmat toteudu.
Tsemppihalaus!☺️❤️