Miten auttaa ja tukea masentunutta ja itsemurhaa harkitsevaa?

Miten auttaa ja tukea masentunutta ja itsemurhaa harkitsevaa?

Käyttäjä Maissi aloittanut aikaan 07.01.2009 klo 20:45 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Maissi kirjoittanut 07.01.2009 klo 20:45

Eli tuommosta kysyisin, miten voisin olla tukena masentuneelle ja itsemurhaa miettivälle? Mitä voisin sanoo tai tehä tai jotaa jotta voisin lohduttaa, tukea, auttaa ja tehä paremman mielen ja olon? Kertokaa, haluisin auttaa erästä edes sanomalla jotakin, en vain tiedä mitä voisin sanoa kuin nämä perus jutut et ”kyllä se siitä”, ”yritä jaksaa”.

Maissi

Käyttäjä Musta susi kirjoittanut 08.01.2009 klo 21:11

Hei Maissi!

En tiedä onko neuvostani mitään apua, mutta yrittänyttä ei lasketa..
Masentunut ihminen on yleensä melko yksinäinen, joten koita olla mahdollisimman paljon hänen kanssaan. Tehkää jotain kivaa yhdessä ja anna hänen tuntea itsensä arvokkaaksi kanssasi.
Jos olet hyvä vaikka piirtämään, kirjoittamaan tai tekemään käsitöitä niin tee hänelle joku pieni yllätyslahja (esim. piirrustus, runo....). Tai laita vaikka tekstari missä kerrot, että välität hänestä. Itse olen ainakin huomannut noiden "pienten yllätyslahjojen" kohottavan ystävieni mielialaa.🙂

Luulen, että tärkeintä hänen olisi tietää ja OLLA VARMA, että sinä välität.
Toivottavasti saat häntä piristettyä ja lohdutettua.. Hän on kyllä onnekas, kun hänellä on sinunkaltaisesi ystävä, joka miettii kaikenlaisia keinoja toisen auttamiseksi.🙂🌻

Käyttäjä Fugace kirjoittanut 09.01.2009 klo 12:31

Itsellänikin on ystävä, joka ajattelee lopettaa oman elämänsä. Olen hänelle kyllä mielestäni sanonut kaiken sanottavan, enkä enää tiedä että mitä pitäisi tehdä. Olen ottanut yhteyttä hänen ns. tukihenkilöön, kertonut hänelle että ystäväni on nyt oikeasti tekemässä itsemurhaa. Hän on kyllä luvannut tehdä asialle jotain, mutta jos minun mielipidettäni kysytään niin olisin itse jo ilmoittanut sosiaaliviranomaisille, kyseisen henkilön vanhemmille ja kaikille mahdollisille osapuolille jotta hänet saataisiin hoitoon. Alkaa jo tuntumaan siltä, että tässä mennään niin pitkälle, että ystäväni todellakin ottaa niitä lääkkeitä yliannostuksen tai muuta vastaavaa. Siinähän sitten mietitään, että mitä olisi voinut tehdä, kun on jo liian myöhäistä miettiä. Ystäväni asuu monen sadan kilometrin päässä, joten minun on vaikea mennä hänen luoksensa tukemaan ja auttamaan häntä.

Käyttäjä Maissi kirjoittanut 09.01.2009 klo 13:28

kiitos Musta susi.
Olen kyllä monesti sanonut ettei hänessä mitään vikaa ole ja olen yrittänyt keksiä vastauksia joihinkin häntä mieltä painaviin kysymyksiin ja asioihin, olen kannustanut eri juttuihin mukaan.
Asumme aika kaukana toisistamme joten en voi fyysisesti hänen lähellään olla. Lähettelen hänelle viestejä ja jutelemme mesessä, kyselen aina kuulumisia.
Pohdin aina että miten saisin häneen vähän enemmän eloa, hyvää oloa ja itseluottamusta.

-Maissi