Miten auttaa itsemurhaa yrittänytttä ystävää?

Miten auttaa itsemurhaa yrittänytttä ystävää?

Käyttäjä ShyGirl aloittanut aikaan 28.10.2013 klo 12:34 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä ShyGirl kirjoittanut 28.10.2013 klo 12:34

Eräs ystäväni on yrittänyt tehdä itsemurhan. Hän laittoi minulle viestiä (olimme riidoissa) jossa hän kiitti minua kun olin kunnellut ja auttanut häntä kun hänellä oli paha-olla. Pelkään kokoajan että pian tapahtuu jotain ja hän romahtaa täysin ja tekee itselleen jotain.

Hän on viillellyt itseään ja kertoi että puukot ovat nykypäivänä hänen paras ystävänsä. Hänellä on jopa alkava syömishäiriö. Anoreksia, hän ei suostu syömään ellei häntä pakoteta siihen.

Olen tottakai jo kertonut tämän ystävän vanhemmille asiasta joten kotona ollaan tietoisia asiasta. Kysynkin nyt teiltä miten voin auttaa ja tukea ystävääni tässä tilanteessa? Olen jo tehnyt aika paljon kun olen jälleen hänen ystävänsä, mutta en koe tehneeni tarpeeksi verrattuna pahaan oloon minkä olen hänelle riidellessämme aiheuttanut.

Osaisitteko mahdollisesti antaa vinkkejä miten voisin henkilökohtaisesti tukea häntä, esimerkiksi anoreksian kanssa, miten voisin auttaa häntä syömään? 😯🗯️
-ShyGirl-

Käyttäjä Suskee kirjoittanut 04.11.2013 klo 07:20

En omista ystävää joka virallisesti olisi kokeillut itsemurhaa, mutta omistan melkein neljä kaveria, jotka ovat jatkuvasti itsetuhoisia muuten. 😞

Lukiessasi tekstiäsi kerroit melkein minun tunteistani joita siitä heijastui.

Mitä minä tein kavereideni avuksi? Tietenkin olin mahdollisimman paljon tukena, veikkaan että sinäkin olet tehnyt niin. Yritin houkutella heitä pikku hiljaa käymään vaikka kahvilla tai jne.
Lopulta viiltely meni niin pitkälle, että pakotin kaverini hakemaan apua. Tämäkään ei auttanut kun yhdelle kaverilleni, kaksi istuu nykyään osastolla ja yksi juuri ja juuri pärjää itsekseen. 😴

Tunsin olevani yksin heidän kanssaan, en tuntenut tekeväni tarpeeksi heidän puolestaan. En tiennyt heidän vanhempien puhelinnumeroita, koska he olivat pitäneet ne niin salassa, etten oikeastaan koskaan ole saanut niitä selville..

Tiedän että se vaatii paljon voimia olla itsetuhoisen kaverin ystävä, mutta toivon sinulle hyvin paljon voimia. En varsinaisesti osaa auttaa, mutta ainakin jaoin omia tuntemuksia. 🙂🌻