Mukava kuulla, että sulla on paljon kavereita. Suosittelisinkin olemaan heidän kanssaan ja puhumaan heille asioistasi. Kavereidenhan tehtävä on tukea toista. Luulisin, että pelkotilanteiden kanssa on vain opittama elämään, ellei lääkitys sitten auta siihen. Toisaalta läheisten ihmisten menettämistä on turha ajatella mitenkään etukäteen, eihän sitä tiedä koska he kuolevat. Jos joku läheinen kuolee, niin hänen on vain antava kuolla ja opittava elämään ilman häntä. Eihän tämä ole näin yksinkertainen asia kuin teoriassa, mutta toivottavasti saat muilta tukea tällöin, jos näin joskus tulee tapahtumaan. Mutta niinkuin sanoin, asiaa ei kannata ajatella etukäteen.
Ymmärrän jos kouluun meno pelottaa. Itse pelästyin lukioon mennessäni ja häippäsin sieltä aika nopeasti. Minulla on osittain julkisten tilanteiden/alueiden pelko. Pelkään, että joku hyökkää kimppuuni tai nauraa minulle tai jollain muulla tavalla loukkaa. Tähän auttaa itseluottamus. Uskoo, että on esim. kaunis, jos muut tuntuisivat nauravan että näytän tyhmältä. Pitää myös luottaa siihen, että ihmiset eivät hyökkää päälleni, joka on kuitenkin aika harvinaista. Monet ihmiset varmasti pelkäävät mennä uuteen paikkaan, kun eivät tunne sieltä ketään. Suosittelen kuitenkin menemään kokeilemaan miltä se tuntuu itse paikassa. Jos se tuntuu aivan kauhealta, niin voisit ottaa yhteyttä esim. kouluterveydenhuoltoon ja kertoisit asiasta. He saattaisivat keksiä jotain apua asiaan. Kun ehdit tutustumaan luokkaan, voit löytää sieltä pian tai heti kaverin, jonka kanssa voit yhdessä tutustua paikkaan eikä paikka tunnu enää niin pelottavalta. Kaikki luokkalaisesi tukevat sinua, jos vain uskallat puhua heille. Kokeilemaan vain rohkeasti äläkä ajattele etukäteen asioita, jotka vaan alkaisivat stressaamaan enemmän. Jaksamista sinulle kokeilla rohkeasti 🙂.