Mitä teette jos näätte jollai viiltelyjälkiä käsissä ?

Mitä teette jos näätte jollai viiltelyjälkiä käsissä ?

Käyttäjä allhopeisgone aloittanut aikaan 14.03.2011 klo 22:03 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä allhopeisgone kirjoittanut 14.03.2011 klo 22:03

Nii, otsikko kertoo varmaa kaiken. Haluisin vaa tietää tommosen asian.

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 15.03.2011 klo 17:41

Ehkä menisin kysymään henkilöltä, että haluaako hän puhua minulle siitä, mikä häntä ahdistaa niin paljon, että hänen pitää viillellä itseään. Olen aika rohkea puhumaan vieraillekin, joten voisin ihan oikeastikin mennä kysymään.

Käyttäjä Jau kirjoittanut 17.03.2011 klo 20:38

Riippuu onko kyseessä tuttu vai tuntematon henkilö. Tuntemattomalle en varmaan menisi sanomaan mitään, miettisin vain mikä hänet on ajanut siihen. Jos kyseessä on tuttu, voisin mennä juttelemaan ja kertoa omista kokemuksistani, toivoen siten rohkaisevani hänetkin puhumaan.

Käyttäjä hotsalama kirjoittanut 22.03.2011 klo 22:11

Kun aloitin viiltelyn vuonna 2002, viiltelin sen takia, koska olin masentunut. Oli paha olla, ja viiltely tuntui olevan ainoa keino parantaa oloa. Lopulta viiltely meni niin pahaksi, että tein itsemurhatarkoituksessa syvän viillon ranteeseen. Paikalle sattui onneksi velipuoleni. Tilattiin ambulanssi ja menin nuorten suljetulle osastolle.

Kun joku aloittaa viiltelyn, kannattaa siihen puuttua mahdollisimman nopeasti. Ensimmäiseksi kannattaa kysyä viiltelijältä, miksi? Se on ehkä tärkein kysymys, niin viiltely voidaan tulevaisuudessa ehkäistä poistamalla mahdollinen viiltelyn aiheuttanut tekijä. Tilanne ei tuolloin ehdi mennä kovin vakavaksi. Kannattaa varata aika psykiatriselle polille, tai jos tilanne on kriittinen, päivystykseen. Ammattiauttajat ohjaavat sitten eteenpäin.

Viiltely on avunhuuto ja se on merkki huonosta olosta.

Käyttäjä McAngsti kirjoittanut 30.03.2011 klo 21:36

No mä varmaankin kysyisin asiasta huolestuneesti..On tommonen huolestuttavaa.

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 01.04.2011 klo 12:30

Tuntemattomalle en sanoisi mitään. Mää en voi tietää minkälainen "syy" ihmisellä on. Puolitutun kanssa olen jutellut hänen vanhoista jäljistään - ts en niistä jäljistä vaan hän näytti kätensä sitten juteltuamme jonkin aikaa -.

Riippuu iästä myöskin. Koska olen kahden nuoren aikuisen äiti voisin ottaa puheeksi mikäli joku heidän kavereistaan olisi viiltänyt. Mutten varmaan itse viilloista. Olen ottanut kyllä puheeksi muutaman lasteni kaverin ilmeneviä ongelmia - yhden alkoholinkäytön ja toisen anoreksian.

On todellakin oltava varovainen milloin missä ja minkälaisessa tilanteessa ollaan. Joku myös "janoaa" keskustelua ja joku kammoksuu ja ahdistuu jos puututaan.