Minä, yksinäinen ja masentunut
Moikka. Olen uusi tällä foorumilla, ja teen uuden ketjun koska en oikein tiedä että mihin oikein pitäisi kirjoittaa.
Eli oma elämäntilanne. Olen 17v poika ja opiskelen ammattikoulussa. Olen yksinäinen tämä osasyynä lievästi masentunut. Olin lähestulkoon koko peruskoulun ajan koulukiusattu ja syrjitty. Minulla on diagnosoitu adhd sekä lukihäiriö. Jonkun tutkimuksen mukaan adhd nuoret saattavat olla noin 30 % henkisessä kehityksessä jäljessä, ja nyt tajuan olevani juuri tälläinen. En osaa olla samanikäisten ihmisten kanssa, en osaa keskustella tai tiedä juurikaan miten ihmisten kanssa pitäisi olla. Mistä puhua tai mitä tehdä. Ikinä minulla ei ole ollut samanaikaisesti kuin muutamia lyhytaikaisia kavereita. Olin peruskoulussa useassa eri koulussa, ja muutaman kerran aloitin tuntematta ketään. Pahinta aikaa elämästäni oli muutama kuukausi 4 luokalla kun vaihdoin aivan uuteen kouluun erityisluokalle jossa oli alle 10 oppilasta luokka-asteilta 4-6. Minua ei otettu nuorimpana vastaan hyvin, ja vietin tunnit yksin ja saatoin sanoa päivän aikana vain muutaman sanan. Välitunnit vietin usein kävellen ympyrää itkien, ja halusin lähteä kotiin mutta en uskaltanut lintsata. Joka kerta kun olen mennyt uuteen luokkaan olen aluksi kaverustunut monenkin henkilön kanssa, mutta lopputulos on kuitenkin että minun kaveri ei haluta olla joten olen yksin ja syrjitty. Sama kävi taas ammattikoulussa kun veljeni kanssa menimme samalle luokalle. Suurimman osan kanssa tulimme ihan ok juttuun, mutta nykyään tilanne on se että suuri osa luokasta on alkanyt muodostaa ryhmiä syystä että minua ja veljeäni ei mukaan haluta.
Pitkään olen epätoivoisesti yrittänyt miettinyt että mikä minussa on vikana? Miksi kukaan ei minusta tykkää? Aluksi ajattelin että se johtuu adhd:sta, mutta taas tiedän myös kyseiseen ryhmään kuuluvia muita nuoria joilla on paljon kavereita. Minua on syrjitty myös netissä. Pelaan pleikkaria ja siellä muiden ihmisten kanssa netissä, mutta sielläkään minusta ei kamalasti pidetä vaikka he kuulevat vain puheeni. Monista porukoista joissa hetken olen ollut minut on pikkuhiljaa suljettu ulos ja minusta on jopa puhuttu pahaa ja naurettu ihan nenän edessä. Muutamilla eläin foorumeillakin käyn ja niissäkään minusta ei kovin pidetä ja he näkevät vai kirjoittamani tekstejä. Eli tuossa siis 3 osa-aluetta joissa missään minusta ei tykätä. Kun vain tietäisin että missä on vika niin voisin alkaa muokkaamaan käytöstäni ja kasvattamaan itseäni.
Päivät vietän kaikki kotona pelaten koska minulla ei ole mitään muutakaan tekemistä. Facessa ei kukaan tule puhumaan ellen itse mene ja niitäkin keskusteluja joudun itse epätoivoisesti pitämään yllä. Puhelimeen ei soita kukaan muu kuin perheenjäsenet. Harmittaa ihan kamalasti että taas meni kesä tekemättä mitään, ja kun koulu alkaa muut voivat jakaa kertomuksiaan mitä tekivät, mutta minulla ei ole mitään kerrottavaa. Kaikki juhlapyhät ovat kuin mitä tahansa muita päiviä. Olo vain huononee kun näen facessa vanhojen luokkalaisten päivittelevän vappu juhliaan ja synttärikuviaan kun taas minulle tuli muutamilta sukulaisilta kortti ja vanhemmat onnittelivat ja siinä se. Nykyään en uudessa ympäristössä uskalla lähestyä ketään koska pelkään tulevani heti torjutuksi niinkuin siinä käy joka tapauksessa mutta normaalisti vain hiukan hitaammin. Sosiaalisissa tilanteissa olen hyvin huono, enkä oikein uskalla puhua kenellekkään.
Tällä hetkellä minulla on muutama ”kaveri” joita näen ehkä kerran kuussa tai kahdessa ja silloin menemme leffaan koska leffa halutaan nähdä ja tämä pääosin minun aloitteestani. olen yrittänyt aika ajoin pitää niistä vähinsä ihmisistä kiinni, mutta tulee vain paha mieli kun huomaa sen olevan yksipuolista. En myöskään halua tyrkyttää itseäni kenellekkään, koska kerran äitini kertoi että usein adhd lapsilla on taipumusta takertua toiseen ihmiseen ja kuluttaa tämä aivan loppuun, ja sitä en halua. Jos yritän lähestyö ja hieroa kaveruutta mutta vaistoan itseni torjutuksi en uskalla ihan herkästi enään yrittää uudelleen, vaan odotan ja odotan että toinen tekisi jonkin eleen minua kohtaan. Siihen riittäisi ihan pienet asiat, ei tarvitsisi kuin tulla juttelemaan tai edes istua viereen penkille niin että tiedän toisen halunneen tulla siihen. En puhu ongelmistani oikein kenellekkään perheen ulkopuolelle ja en usko kenenkään edes tietävän miten minulla menee. Suurin osa vanhoista koululaisista ovat luultavasti jo unohtaneet minut. Huomaan vaan facessa kuinka pikku hiljaa kaverien lukumäärä pienenee, ja välillä itken öisin miettien elämääni jossa ei oikeastaan ole mitään sisältöä.
Tiedän että monet muut ovat vielä huonommassa jamassa kuin minä, ja mulla on parhaana kaverina kaksoisveli joka on aivan samassa tilanteessa kuin minä, jopa huonommassa, mutta olen sitä mieltä että aina on joku jolla menee huonommin mutta omia ongelmia ei silti saa väheksyä.
Olisi kiva kuulla jotakin kommenttia.