Miksi minulla voisi olla oikeus apuun?

Miksi minulla voisi olla oikeus apuun?

Käyttäjä Suklaamuru aloittanut aikaan 08.05.2014 klo 14:10 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Suklaamuru kirjoittanut 08.05.2014 klo 14:10

Kaverilla on vaikea masennus. Hänelle yritetään saada apua. Minä, kamala ihminen, rupesin miettimään että minullakin on vaikea tilanne. Ketään ei huomaa. Ne harvat valitut, joille olen jotain kertonut, eivät olleet huomanneet mitään. Silloinhan minun tilanteeni ei voi olla ollenkaan paha. Kaverini viiltää syvemmälle kuin minä, minä en siis ole millään lailla ”hädässä”. Kaverini oksentelee, minä yritän mutten pysty, joten ei minusta pidä huolestua. Kaverini ei syö aamiaista, minä syön joskus, joten kaverini ruokatottumuksia pitäisi muuttaa. Tuntuu, että valitan turhasta. Mutta silti kyrsii, kun kaveriani kuunnellaan ja yritetään auttaa, minua ei. Kumpikan emme apua ole hankkineet.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 08.05.2014 klo 17:35

Suklaamuru,

Tietenkin sulla on oikeus apuun! Miksikö, no sen vuoksi, että jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja korvaamattoman arvokas. Toisen ihmisen hätä ei tee omaa hätääsi mitenkään vähäisemmäksi, vaikka se veisikin kaiken huomion. Apua kannattaa hakea, sillä sitä on tarjolla ja se voi usein auttaa moniin mielenterveyden pulmiin. Kannattaa käydä puhumassa esim. terveydenhoitajan tai kuraattorin luona 🙂

Tsemppiä ja jaksamista! 🙂🌻

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 12.05.2014 klo 10:39

Hei Suklaamuru,

ihana nikki sulla. Ethän pidä itseäsi kamalana!! Ja kiitos Villikettu aina niin hyvistä vastauksista. Voin vain allekirjoittaa tämänkin.

Tottakai kaikilla on oikeus apuun. Jos et ole tyytyväinen elämääsi, se riittää syyksi. Ja sä mainitset monenlaista asiaa elämässäsi, joihin sun pitäisikin pyytää aikuisten apua. Ei saa jäädä yksin viiltelyn tai oksennusyritysten kanssa.

Kaikkein useimmin nuoret pystyy puhumaan oman lähipiirin kanssa. Jos kotona ei ole isoja vaikeuksia tai luottamspulaa, niin kannustan puhumaan niiden läheisimpien ihmisten kanssa, jotka sut myös tuntee parhaiten. Tai sitten terkkari jne. mitä Villis ehdotti.

Viiltelyä tai syömisongelmaa ei tarvitse hävetä. Mikään ongelma ei ole niin hävettävä, etteikö siihen kannata hakea apua. On paljon terveellisempiäkin ja hyviä tapoja hallita omaa pahaa oloa, jos et itse osaa niitä, aikuiset voi opettaa. Lisäksi moni täällä Tukinetissä osaa todella upeita, ratkaisukeskeisiä vaihtoehtoja pärjätä. Jakakaa ajatuksianne!

Vain puhumalla asioista, voi saada elämää helpottumaan ja apua.

Lämmin virtuaalihalaus,

nettisossu Pauliina_R 🌻🙂🌻