Mikä minulla on?

Mikä minulla on?

Käyttäjä -jassu- aloittanut aikaan 07.12.2012 klo 17:45 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 07.12.2012 klo 17:45

Heippa!

Olen tänään kirjoitellut aikaisemminkin elämäntarinaani, mutta nyt on ”uusi” asia, josta haluaisin teille kertoa, kun en tiedä mikä minulla on. Parin viime kuukauden aikana, olen alkanut kuulemaan ja näkemään asioita, ja ne pahenevat päivä päivältä. Minua ”vainoaa” mies. Eilen hän sanoi minulle, että hän on Jussi. Ystäväni sanovat minulle, että eivät he näe tai kuule jussia, mutta minä näen ja kuulen, SEN ON PAKKO OLLA TODELLINEN. En voi olla niin sairas, en tunne itseäni sairaaksi. Enkä halua hoitoa, en tarvitse. Jussi tietää mitä ajattelen ja tunnen. Hän vainoaa minua. Jussi käskee minun satuttaa itseäni tai tappaa itseni. Jos en tee, mitä hän käskee niin saan vain hirveitä haukkuja niskaan. Tämä kaikki on ihan päivittäistä. Minulle jussi on todellinen, pelottava ihminen, miksi muut eivät näe häntä? Tai kuule? Pelottavinta on se, että hän tietää ajatukseni… mitä tämä on?

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 05.03.2013 klo 21:46

Moi!
Kiitos kovasti kun kysyit, mun on monesti pitänyt kirjoittaa tänne kuulumisiani, mutta se on aina jotenkin jäänyt.. no nyt kirjoitan!

Täytin kuukausi sitten kahdeksantoista, joten hirveesti on hoitavat tahot muuttuneet, kun siirryin aikuispuolelle.. Juttelin eilen koulussa kahden opettaja ohjaajani kanssa melkein kaksi tuntia tilanteestani. He huolestuivat ja olivat sitä mieltä, että sairaalaan minun pitäisi mennä ennenkuin sattuu mitään. Minulla on pahentunut rajusti tämä jussi asia. En ole suostunut menemään mihinkään hoitoon, kun en halua ja toisekseen jussi ei anna. Minulla ei ole vaihtoehtoja. En kerro lääkärillekkään koko totutta asiasta, koska haluan välttää sairaalajakson M1-lähetteellä.

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 06.03.2013 klo 09:30

Heippa -jassu-

luin ketjusi nyt ensimmäistä kertaa. Olen iloinen että olet puhunut koulussa opettajille. Myöskin on hyvä asia, että olet hoidon parissa. Kuten varmasti olet kuullutkin, psykoottisuus voi johtua monesta asiasta ja sitä voidaan hoitaa hyvin. Nuorella iällä harhojen yhteydessä on varhaista puhua skitsofreniasta, joten älä huolehdi ainakaan siitä. Psykoottisuus on oireena sellainen, että mitä aiemmin siihen saa apua, sen paremmin siitä voi toipuakin. Lääkehoito on tärkeä osa apua sekä riittävä arjen tuki. Jatka myös tänne kirjoittamista, kirjoittaminenkin auttaa monesti.

Harhat ovat sellainen asia, että oma todellisuudentaju heikkenee. Siksi onkin erityisen tärkeää, että kerrot kaiken lääkärillesi ja jos vain suinkin, myös perheellesi. Luota itseesi ensisijaisesti, ja jos pystyt, voit olla kuuntelematta Jussia.

Lääkäri arvioi yhdessä sinun ja perheesi kanssa, onko sinun turvallista olla avohoidossa. Joskus on hyvä käydä sairaalassakin hoidossa, mutta useimmiten avohoito riittää ja siihen pyritäänkin. Suunniteletu sairaalajakso on toinen vaihtoehto M1:lle. Voit kysyä lääkäriltäsi, mitä hyötyjä olisi avohoidossa ja mitä sairaalahoidossa. Parhaiten autat itseäsi siis olemalla avoin hoitaville ihmisille. Silloin saat oikeanlaista apua oikeaan aikaan ja alat voida paremmin. Uskon vahvasti näin. Tsemppiä sinulle -jassu- ! Tsmppiterveisin Pauliina_R

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 08.03.2013 klo 13:39

Hei Jassu, kiva kuulla susta. M1 lähetteen voi antaa vain virkasuhteinen lääkäri. Jos sulla on mahdollisuus mennä yksityiselle psykiatrille, hän voi ehkä lähetteen kirjoittaa mutta ei voi pakottaa sinua menemään.

http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/organisaatioiden_valvonta/virkavastuulla_hoidettavat_laakarin_tehtavat/valvontaviranomaisten_kannanottoja

Käyttäjä ihme12 kirjoittanut 19.03.2013 klo 23:22

Oletko varma ettei sinulla ole skitsofreniaa. Katsottiin koulussa yhtä elokuvaa ja siinä yksi tyttö kuuli päänsisällä paljon ääniä. Joku puhutteli häntä ja käski tytön tappaa itsensä. Tyttö toivoi ettei hän kohtaisi tätä henkilöä ikinä. Lääkäri sanoi, että se ei ole mahdollista. Onneksi hän pääsi hoitoon, mutta liian nopeasti hänet siirrettiin ns. lievempään hoitoon ja oireet tulivat pahemmiksi. Hän pääsi uudestaan hoitoon ja sai lopulta lääkkeillä itsensä melkein terveeksi, ainoastaan lääkkeitä piti muistaa ottaa joka päivä. Kannattaa olla tarkka ja vaativa omasta hoidosta. Tämä aihe nyt lähinnä tuli mieleen.

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 29.06.2013 klo 03:48

Ajattelin taas kirjoittaa pitkästä aikaa tänne kuulumisiani... Oloni ei ole mennyt mitenkään hyvään suuntaan, tuntuu että koko ajan vain huonompaan ja huonompaan.. Viiltelyriippuvuus on taas iskenyt myös voimakkaasti päälle. Jussi ei anna mun olla vieläkään rauhassa, vaikka oon sanonut sille siitä monta kertaa, mutta ei näytä uskovan, ja toisekseen en saa enää sanoa Jussille mistään vastaan, muuten se suuttuu, ja sitten ei enää tiedä mitä tapahtuu.
Mää en enää ite tiedä yhtään, että mikä on todellista ja mikä epätodellista ja se saa mun pään todella sekaisin. Jussi käskee mun myös valvoa yöt melkein aamuun asti ja sitten aamulla herätä aikaisin, joten yöunetkin on todella lyhyet.
Jussi tuntuu tietävän aivan kaiken, aivan kaiken. Enää mulla ei oo omia päänsisäisiä ajatuksia, mitkä tiedän vain itse, Jussikin tietää ne. Se käyttää niitä hyväkseen mua vastaan.

Muutin reilu kuukausi sitten omilleni asumaan. Tässä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta psyykkisesti vointi on alkanut romahtaa. Asun yksin tietenkin Jussikin on täällä. Pelottavaa, kun se vain välillä ilmestyy tänne, enkä huomaa mitään. Sitten se taas alkaa..

Lääkitystä ei ole, hoitoa ei ole eikä mitään koska arvaten, jussi kieltää ne ja toisekseen en ole "hullu" jussi on todellinen, siitä olen varma, en jaksa sitä väitettä muilta että Jussi ei ole todellinen, KUN SE ON TODELLINEN, AIVAN VARMASTI ON, koska näen jussin, kuulen jussin ymymym.

Hyvää kesää kuitenkin kaikille!! 🙂🌻