Mielen rauhoittumis vinkkejä?

Mielen rauhoittumis vinkkejä?

Käyttäjä Hullu aloittanut aikaan 02.01.2016 klo 16:48 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Hullu kirjoittanut 02.01.2016 klo 16:48

En osaa alottaa aiheita, jos vaan sanon että moi?

Mua tuppaa stressaan ja ahdistaan pitkin päivää. Varsinkin nyt lomalla huomasin, et mun pääs koputtelee kaiken aikaa ”tee jotain hyödyllistä. Tee sitä ja tätä. Tee. Tee. Tee. Ja muista, muista muista.”
Vaikkei oo mitään mistä murehtia tai stressata. Nukun sentään vielä hyvin, eilen illalla musiikkia kuunnellessabi huomasin etten miettinyt mitään, joka tuntui niin ihanalta, sai miettimään et tällästäkö tää on ilman murehtimista. Onks teillä jotain ajatusharjoituksia joita vois miettii ihan päivälläkin ja saada ittensä ns. Rauhalliseksi? Tai jotain. Mitä vaan.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 02.01.2016 klo 19:42

Ajatukset saan kasaan päiväkirjan avulla. Mielenrauhoittamiseen voisi kokeilla musiikkia ( jonka jo mainitsit), piirtämistä, lukemista tai sellaista hyvän mielen värityskirjaa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 21:17

Hullu kirjoitti 2.1.2016 16:48

En osaa alottaa aiheita, jos vaan sanon että moi?

Mua tuppaa stressaan ja ahdistaan pitkin päivää. Varsinkin nyt lomalla huomasin, et mun pääs koputtelee kaiken aikaa "tee jotain hyödyllistä. Tee sitä ja tätä. Tee. Tee. Tee. Ja muista, muista muista."
Vaikkei oo mitään mistä murehtia tai stressata. Nukun sentään vielä hyvin, eilen illalla musiikkia kuunnellessabi huomasin etten miettinyt mitään, joka tuntui niin ihanalta, sai miettimään et tällästäkö tää on ilman murehtimista. Onks teillä jotain ajatusharjoituksia joita vois miettii ihan päivälläkin ja saada ittensä ns. Rauhalliseksi? Tai jotain. Mitä vaan.

Moi Hullu.
Sama juttu! En osaa ollenkaan rentoutua. Jos yritän päässä pyörii samoja lauseita et voi maata siinä koko päivää, sen jälkeen iskee sellainen olo että todellakin pitäisi tehdä jotain hyödyllistä. Vaikka loman tarkoituksena onkin rentoutuminen! Minulla on lomalla tapana siivota koska en osaa olla paikallani. Siivoamisesta en kyllä pidä alkuunkaan.

Ajatusharjoituksista ensimmäisenä tulee mieleen meditointi (en koskaan ole itse kokeillut ) meditointi harjoituksia on ainakin youtubessa. Sitten mieleen tulee musiikin kuuntelu. Vaikka vain valot pimeäksi ja kuulokkeet korville.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 02.01.2016 klo 22:01

Moi.

Jos annat luvan itsellesi olla tekemättä mitään ulkoisesti hyödyllistä, voi siitä olla apua lomastressiin. Mulla on myös ollut sellaisia ajatuksia. Mutta loma on tarkoitettu siihen, että silloin ei tarvitse suorittaa. Monesti se suorittaminen jää helposti päälle, kun sitä on kuitenkin aika paljon. Lomalla voi olla rauhassa ja kerätä voimia ilman mitään pakkoja.

Tuo musiikin kuuntelu on usein todella toimiva keino moneen asiaan, myös ahdistukseen ja murehtimiseen. Sen avulla voi saada etäisyyttä ikäviin tunteisiin ja käsitellä niitä. Asioiden kirjoittaminen voi myös "tuoda ne ulos" pään sisältä, ja omia tunteita voi sitten hahmottaa paremmin, kun ne eivät ole vain harmaana möykkynä pään sisällä. Voit myös kuunnella itseäsi ja miettiä, mikä juuri susta tuntuisi toimivalta. Myös liikunnalla (ihan vaikka kävelylenkki ulkona) voi usein helpottaa oloaan.

Tsemppiä ja halauksia! 🙂🌻