Masennus vei parisuhteeni

Masennus vei parisuhteeni

Käyttäjä Annasofiaa aloittanut aikaan 14.08.2017 klo 22:48 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Annasofiaa kirjoittanut 14.08.2017 klo 22:48

Moi! Olen 21-vuotias ja olen tämän kesän aikana sairastanut jonkin asteiseen masennukseen. Minulla oireet alkoivat näkyä keväällä saamattomuutena ja väsymyksenä. Suutuin silloiselle poikaystävälle pienistäkin asioista ja epäilin kaikesta, mikä ei ole normaalia minua. Riidat olivat välillä niin rajuja, että onnistuin rikkomaan tavaroita. Jossain vaiheessa huomasin, että minulle oli alkanut tulla myös itsetuhoisia ajatuksia. Aluksi en tajunnut mistä kaikki johtui enkä hakeutunut mihinkään hoitoon. Edes poikaystäväni ei minulle asiasta maininnut että en ole oma itseni. Lopulta tämä johti meidän eroon. Entinen poikaystäväni kertoi kaikille tutuilleen, että oikea luonteeni oli tullut esiin ja että olen täysin hullu.(olimme siis seurustelleet 1,5 vuotta ja asuneet yhdessä siitä vuoden) Ero ei ollut helppo koska exäni ei osannut päättää haluaako olla kanssani vai ei sekä kuvioihin tuli toinen tyttö saman tien kun jäimme kuukaudeksi tauolle ja mikä lopulta päättyi eroon. Pari viikkoa meidän eron jälkeen olimme alkaneet taas sopimaan välejä kun sain hänen läsnäollessaan todella pahan romahduksen. Riitamme seurauksena jouduin tilaan jossa halusin vain kuolla ja viiltelin itseäni. Pyysin exältäni apua ja että vie minut hoitoon. Hän kuitenkin päätti lähteä karkuun vanhemmille ja jätti siinä tilassa minut yksin. Jouduin odottamaan omaa äitiä 2 tuntia että pääsi luokseni mökiltä. Silloin minulle todettin akuutti stressireaktio sekä lievää masennusta. sain sairaslomaa töistä sekä lieviä rauhoittavia. Asiat alkoivat parantua pikkuhiljaa, vaikka exä oli mulle vihainen viikon verran asiasta eikä meidän välejä helpottanut se ,että oli valehdellut sille tytölle kaikesta. Milloin olimme eronneet tai että olemme olleet tauolla (olimme siis muka eronnet useampi kuukausi sitten. vaikka oikeasti 3viikkoa aikaisemmin), meidän väleistä sekä oli jättänyt kertomatta että, meillä on koira, joka onkin syy miksi halusin silloin olla tekemisissä exäni kanssa. Tyttö sai siis tietää kaiken totuuden ja sain exäni reaktion päälleni eli oli vihainen mulle siitä, että oli itse valehdellut sille työtlle. Saimme välit kuitenkin kuntoon kun sillä ja tytöllä oli välit poikki. Voin jo paremmin kunnes jouduin tahtomattani exäni ja tämän tytön soppaan mukaan kun eivät osanneet päättää ollako yhdessä vai ei. muuten asia ei olisi häirinnyt, mutta tyttö vaikutti minun ja exäni väleihin, sillä, että aina kun he tapasivat exäni suuttui jostain minulle ja piti mykkäkoulua pari päivää ja sit taas tuli mun luo, että ollaan kavereita ja alkoi puhua, että kun paremmassa kunnossa katotaan suhdetta uudestaan( exä ja tämä tyttö olivat silloin päättänyt aina tässä vaiheessa että kattoo meidän matkan jälkeen uudestaan). sama rumba joka viikko uudestaan kunnes räjähdin ja sanoin etten jaksa enään tätä. ja jouduin päivystykseen taas romahduksen vuoksi. Meillä oli siis matka rodokselle, jonne molemmat halusi lähteä siksi halusimme välimme kuntoon. Nyt voin sanoa, että voin paremmin, mutta en ole vieläkään kunnossa. Olen nyt huomannut mitä menetin masennuksen takia, vaikka olen yrittänyt jatkaa eteenpäin. olen huomannut, että rakastan exääni edelleen kaikesta huolimatta ja matka vahvisti sitä. nyt kun tulostani suomeen on vuorokausi, huomaan kuinka alamaissa olen kun olen vain yksin kotona. Haluaisin puhua erosta exäni kanssa ja tehdä asiat sillain selväksi, että tietäisin katotaanko vielä suhdetta vai ei, mutta exäni ei ole tähän valmis/ halukas.Tämä auttaisi minua selvittämään ajatukset. Oloa pahentaa myös se , että nykyään en voi olla kiukkuinen tai loukkaantunut kellekkään ilman että syyttää mun sairautta asiasta tai käskee ottaa rauhoittavan, vaikka en sitä tarvitisisi oikeasti, mutta tuntuu, että moni vain hyödyntää sitä kaikessa. Minulla on vaikea olla tällä hetkellä kun tuntuu,ettei mikään kiinnosta eikä ole mitään tärkeää elämässäni. Tuntuu, että asiat on kesken ja olen tän tunteen kanssa vain yksin ettei kukaan ymmärrä tätä tunnetta. Onko kellään muulla masennusvaikuttanut parushteeseen tai johtanut eroon? Kokeeko kukaan muu tätä tunnetta?

Käyttäjä JOStu93 kirjoittanut 08.09.2017 klo 17:18

Tiiän tunteen kun mielenterveys ongelmat vaikuttaa suhteeseen. Itellä on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja masennut jaksoja. Ja voi samaistua että pari suhteesta tulee vaikeampi. Olen itse käynyt monta keskustelua avomieheni kanssa minun oireista ja paniiksta. Ja siitä ettei sille voi mitään. Olen itse huomannut että toisen on todella vaikeaa ymmärtää minkälaista masennus todellisuudessa on. Mutta pitää yrittää luoda suhde josta kumpikin nauttii eikä ali arvosta/yli reagoi masennus oireisiin. Sillä kyllähän ne järkyttää kun vierestä katsoo. En tiedä oletteko miten puhuneet tai mikä tilanne nyt on. Mutta jos onnistuu niin loisi selkeät säännöt minkälainen teidän suhde. Mitä kunpikin haluaa toisesta ja kohtaavatko ne. Ei ole oikein jos syyttää toista aivan kaikesta, sillä harvoin sairaus on yksinään syy ongelmii ja riitoihin. 🙂