Masennus terveen parisuhteen tiellä.

Masennus terveen parisuhteen tiellä.

Käyttäjä sillysoul aloittanut aikaan 05.02.2013 klo 19:40 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä sillysoul kirjoittanut 05.02.2013 klo 19:40

Hei!

Olen 19-vuotias opiskelija ja olen kärsinyt masennuksesta ja paniikkihäiriöstä 13-vuotiaasta asti; oireilu on vaihdellut viiltelyn, syömishäiriön, alkoholilla läträämisen ja ihmissuhteiden kanssa pelleilyn välillä. Sain viime vuonna lääkityksen, joka sopii juuri minulle ja todella helpottaa oloani. Olen siitä erittäin kiitollinen, koska elämäni on sen osalta parantunut hurjasti.

Ongelmia vielä kuitenkin löytyy. Koulun kautta olen kerrankin tavannut pojan, joka vaikuttaa välittävän minusta yhtä lailla mitä minä hänestä. Voisi jopa sanoa, että olen pitkästä aikaa oikeasti ihastunut! Tahtoisin niin paljon, että kaikki voisi olla helppoa, yksinkertaista ja ihanaa, mutta aina kun olen päästämässä miestä hiemankaan lähelleni, rupean alitajuisesti työntämään häntä pois. Saan paniikkikohtauksia useammin, kun elämässäni on uusi mies, häpeän itseäni, en osaa olla oma itseni ja kuvittelen aina, että kyseinen henkilö vedättää minua tavalla tai toisella. En millään pääse ”satuta tai tule satutetuksi”-mentaliteetistäni eroon. Tiedän kyllä mistä käyttäytymiseni johtuu, en vain osaa rakentavasti tuoda ongelmaa esille ja vajoan usein synkkiin ajatuksiin sen sijaan, että saisin asiasta puhuttua. Asiaa ei myöskään helpota se, että tapaamani henkilö ei ole kovinkaan empaattinen. Eniten ehkä tahtoisin, että hän kuuntelee ja oikeasti ymmärtää masennukseni luonteen. Tällä hetkellä tuntuu muutenkin, että useat läheiset ihmiset ympärilläni pitävät minua aivan hulluna. Mutta sehän on vain mun päässäni, eikö vain? Oikeasti mun pitäisi vain avautua ja tehdä niin ja näin että muut oppisi ymmärtämään mua, kuten terapiassa opetettiin, mutta miten se onkaan niin helvetin vaikeata?

Mulla on maailman ihanimmat ystävät ja olen niin kiitollinen, että multa löytyy mahtava naistukiryhmä. Ongelma onkin lähinnä sitten parisuhteissa. Tuntuu lähinnä siltä, etten pysty avautumaan toiselle miehelle, ellei hänelläkin ole mielenterveysongelmia. Tämä ei ehkä kuitenkaan ole se parhain kriteeri kumppanin valitsemisessa…

Mulla on jo nyt semmoinen kutina, etten pysty puhumaan mun kipeimmistä ja synkimmistä ajatuksista tän ihmisen kanssa, vaikka tahtoisin. Suurimmat syyt on ehkä mun oma häpeä näistä asioista ja se, etten koskaan saa muotoiltua mun ajatuksia sanoiksi (paitsi näin anonyymisti).

Olisi siksi mukavaa kuulla, onko teillä masentuneilla omia vertaistukiryhmiä ja millaista niissä käyminen on? Tahtoisin todella päästä puhumaan ”omankaltaisteni” ihmisten kanssa. Uskon, että täältäkin semmoinen löytyy… en ole saanut vain itseäni koskaan niskasta kiinni! Tahtoisin nimenomaisesti jotain kasvokkain tapahtuvaa aktiviteettia, netissä jutustelu lähinnä vain ahdistaa.

Käyttäjä degard kirjoittanut 22.02.2013 klo 14:54

Joo mullakin on ollut samoja tuntemuksia siitä, että haluasin kumppanin joka tajuaa. Mutta tämä on harvoin mahdollista oikeasti. Siksi en antaisi ongelmien tulla parisuhdeesi tielle. Ei voi odottaa täydellisyyttä, sillä sitä ei ole.

Parisuhteessa voi olla syväkin ymmärrys, mutta se johtuu enimmäkseen välittämistä. Jos rakastaa toista niin haluaa auttaa ongelmissa. Masennus ja ahdistus voivat olla hyvin vaikeata ymmärtää sellaisen silmin joka ei niitä ole kokenut. Exäni sanoin minulle, että "tapa sitten ittesi" kun kerroin hänelle masennuksesta. En suuttunut sellaisesta pahasti sillä tiedän, että parisuhteeseen ei kuulu kaikki. Ei tarvitse olla 100% sielunkumppani, että voi ryhtyä suhteeseen.

Ammattihenkilöt yleensä ymmärtää ongelmia ja heille on hyvä selittää.

Jatkuva valittaminen masennuksesta ja ahdistuksesta vie toisen energiaa ja syö parisuhdetta.

Mutta tärkeintä on uskaltaa yrittää ! 🙂