Masennus ja työelämään palaaminen

Masennus ja työelämään palaaminen

Käyttäjä muffe aloittanut aikaan 08.05.2009 klo 14:36 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä muffe kirjoittanut 08.05.2009 klo 14:36

Minulla on inhottava ongelma, joka alkaa olla todella ajankohtainen. Nimittäin työelämään palaaminen. Olen tammikuusta asti oireillut pahasti ja sain haettua kunnolla apua vasta huhtikuussa ongelmiini. Diagnoosiksi sain lievän masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön, ja nyt olen ollut vain kotona..

Aloitin siis tammikuussa uuden työn uudella paikkakunnalla, ja pidinkin kovasti työstäni. Sitten alkoi työt kasaantumaan pahasti, vuorot olivat älyttömiä ja työ itsessään oli jo todella raskasta. Alkuun niin mukavalta tuntunut esimies olikin aikamoinen orjuuttajahirviö, mutta pistimme hänen käytöksensä vasta-aloittaneen piikkiin. Hän ei ollut ehtinyt toimia esimiehenä kuin kolmisen kuukautta ennen kuin tulin taloon. Minulla ei alalle mitään koulutusta ollut, ja oletin saavani edes muutaman päivän perehdytyksen työhön. Kuitenkin jo toinen päivä oli sekavaa työntekoa minut mukaanluettuna täyteen työvoimaan (joka sen alan hommissa ei olisi suositeltavaa). Työkaverini olivat ihania, ja auttoivat tarvittaessa, mutta eivät hekään usein ehtineet, koska usein päivämme tehtiin minimiväellä ja liian usein myös ”alivoimalla”.
Työ oli todella ihmisläheistä, ja harvase päivä saimme kuulla hirveät haukut tekemisistämme; koko ajan sai olla selittelemässä, kuinka vähän meitä on, eikä yksi ihminen ehdi tehdä kymmentä asiaa samalla sekunnilla.
Lohduttauduin kuitenkin siihen, että tiesin alan olevan aika hurja, sillä työntekijöitä on aina liian vähän, mutta touhu meni yli hilseen ja aloin oireilemaan.

Kaksi kuukautta olin siellä hommissa, mutta jo kuukauden jälkeen minulla alkoi poissaoloja tulla n. kerta viikkoon kaikenlaisten ahdistustilojen takia. Mietin koko ajan mikä meni väärin, mitä tein väärin, millainen huominen tulisi olemaan ym. Kärsin pahoista uniongelmista, myöskin totaalisesta unettomuudesta sillä murehdin usein koko yön. Aloin tehdä oikeasti virheitä töissä sen takia, etten unettomuudeltani kyennyt keskittymään mihinkään kunnolla. Lopulta jatkuva pahoinvointi, päänsärky ja kuumeilun tapainen olotila yhdistettynä alakuloiseen mielialaan, pahaan ahdistukseen ja pelkoihin saivat minut lopettamaan työni.

Nyt olen ollut pari kuukautta kotona ja aloittanut ”itseopiskelun”, eli minulla on normaali päiväjärjestys, aamulla herään opiskelemaan ja teen sitä 6-8 tuntia päivässä. Tällä tavoin saan pidettyä itseni järjissäni, ja oloni on kohentunut huomattavasti. Tämä opiskelu ja kotona kyhjöttäminen ei ole silti hyväksi, sillä en saa rahaa enää mistään. Minua pelottaa todella paljon palata työelämään, jatkuvasti ajattelen epäonnistuvani, pelkään ehkä sosiaalisia tilanteita ja moitin itseäni jatkuvasti pienistäkin virheistä. Lähipiiri ei ehkä ymmärrä oloani, ja ihmettelevät, miksi en vain menisi töihin. Haluaisin kyllä mennä, ajatukset on aina työnteossa, mutta kun ei pysty! ☹️

Olen siis ennenkin kärsinyt pahoista ahdistustiloista ja luultavasti (lievästä) masennuksesta jo pidempään. Olen ollut melkein koko peruskoulun kiusattu, joka on jatkunut myös sitä seuraavissa kouluissa. Ensimmäinen seurustelusuhteeni oli narsistin kanssa, josta on jäänyt hirveä ja mitätön fiilis vielä tähänkin päivään ja josta koitan pyristellä irti. Se omalta osaltaan vaikuttaa varmasti kaikkiin näihin huonommuuden ja alemmuuden tunteisiin.. Käyn siis terapiassa, mutta vasta muutama käynti takana. Olen ennenkin käynyt noin vuoden, ja tiedän että terapia on todella hyvä juttu joka auttaa eteenpäin. Näkyviin tuloksiin menee kuitenkin kuukausia..

Miten saisin itseni pakotettua töihin? 😟