Masennus ja paino-ongelmat
Hei kaikille!🙂
Tuli tässä mieleen, että olisi mukava kuulla teiltä muilta masennuksesta kärsineiltä/kärsiviltä, onko teillä ollut jonkinlaisia painoon liittyviä ongelmia masennuksen aikana/sen jälkeen? Esim.Oletteko laihtuneet tai lihoneet kovasti? Minkälainen suhteenne on/on ollut ruokaan? Oletteko kenties kärsineet jopa jostain syömishäiriöstä? jne.
Itse lihoin sellaiset n.15kg masennukseni aikana, ja se osaltaan vaikutti negatiivisesti masennuksesta toipumiseen ja itsetuntooni😞!
Olen tosin taistellut muutenkin painoni kanssa jo usemman vuoden ajan, kuin vuoristoradassa olisi ollut. Suhteeni ruokaan on ollut vähintää yhtä kauan aika ns.intohimoinen😉☹️ Se ei ole moittinut tai syyllistänyt, vaan antanut sitä hetkellistä hyvän olon tunnetta! Minulla oli lievää syömishäiriötä tuossa muutama vuosi sitten, joten, mitenkään kevyesti/välinpitämättömästi en ole painooni osannut pitkään aikaan suhtautua! Koska olen tälläinen perfektinismiin taipuvainen ja itseäni kohtaan aika säälimätön ihminen, masennuksen aikainen painon nousu tuntui hirveän häpeälliseltä, ja minusta tuntuu edelleenkin, etten pysty aloittamaan oikein mitään (esim. töihin hakua), enkä näkemään kavereitani (erit.poikia) ennen kuin painoni on taas normaaleissa uomissaan!
Nyt olen tosin saanut pitkästä aikaa itseni taas kunnolla liikkelle, ja yritän nyt vaihteeksi terveellisellä tavalla pudottaa ylimääräiset kiloni, ja pitää sekä liikunnan, että syömisen kanssa kohtuutta yllä! Helppoa se ei ole, mutta tärkeää itseni ja parantumiseni kannalta! 🙂👍