Moi.
Olen itsekkin 14-vuotias tyttö. Minullakana ei ole diagnosoitu masennusta, mutta koulun psykologin mukaan minulla on melko varmasti keskivaikea masennus. Pitäisi vain mwnnä testeihin, mutta sitten tulee se iso ongelma. Nimittäin, kun vanhemmat eivät tiedä asiasta enkä aijo heille kertoa. Minulla on vanhempien kanssa suuria ongelmia (henkistä väkivaltaa, uhkailua yms) joka kyllä on taas jo itsessään ihan oma tarinansa. Olen siis yrittänyt tässä noin pari vuotta selvittää mistä saisin apua sillä tavalla, ettei vanhemmille tästä kerrottaisi. Tällä hetkellä en ole muita vielä löytänyt kuin tämän sekä koulukuraattorin ja -psykologin. Omassa koulussani kyllä nuo koulun ammattilaiset eivät ole yhtään ammattimaisia enkä koe saavani minkäänlaista apua heiltä, joten ainaoa apu minulle on tämä tukinetti. Minun elämäni siis ei millään tasolla ole helppoa ja tarvitsisin apua ennen kuin on liian myöhäistä, mutta kun esim. terveyskeskukseen ei voi mennä ilman että vanahemmat saavat tietää asiasta.
Jos sinulla on mahdollisuus kertoa vanhemmille, uskon että se auttaa suuresti. Voit esimerkiksi mennä juttelemaan koulussa terveydenhoitajalle tai kuraattorille. Ammattilainen pyytäisi mukaan sinun lisäksesi vanhempasi ja vaikka hän voisi kertoa asioista vanhemmillesi. Näin turvataan myös se, että vanhemmat eivät tee mitään odottamatonta yms. Minulta on kyllä toivo mennyt jo oman asiani kanssa, mutta toivon että sinulla asia ratkeaa ja saat jostain apua.