Masennus, ahdistus, seksuaalirikos!!!:..(

Masennus, ahdistus, seksuaalirikos!!!:..(

Käyttäjä girlinterrupted aloittanut aikaan 21.10.2015 klo 09:53 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä girlinterrupted kirjoittanut 21.10.2015 klo 09:53

Moi

Olin joskus iloinen pieni lapsi, jonka suurimmat huolet oli sitä onkopaitaoikeinpäin- luokkaa. Nautin elämästä ja vietin suurimman osan ajasta kaverien kanssa.

Sitten kaikki muuttui. Olin seksuaalirikosen uhrina. Tunnen itseni likaiseksi, tahrituksi, itsetunto romahti. Isä masentui. Samoin äiti. Isä alkoi olla koko ajan enemmän humalassa ja lopulta sain tietää sen johtuvan alkoholismista, jota on muutenkin mun suvussa. Sisko sairastui vakavasti psyykkisesti ja vietiin osastolle. Tässä vaiheessa minulla puhkesi paniikkihäiriö, joka puolestaan johti pakko-oireiseen häiriöön ja aloin eristäytyä kavereista. Kaikki tämä johti masennukseen. Olen avohoidossa ja sain sieltä mielialalääkkeen. Se saa olon vielä huonommaksi, itsetuhoiset ajatukset on melkein koko ajan mielessä, ajattelen usein kuolemaa. Kun minulta kysyttiin itsemurha-ajatuksista, sanoin, ettei niitä ole, mutta kun lääkäri ei uskonut ja sanoi etten koskaan parannu jos valehtelen, myönsin lopulta. Lääkäri lähetti sitten kotiin lepäämään ja käski pysyä hengissä. Sosiaaliset tilanteet, julkiset paikat ja muut alkoivat käydä puoli mahdottomiksi. Sisko viilteli ranteita auki ja yritti itsemurhaa monta kertaa, mikä järkytti ja psyykkinen huonovointisuuteni lisääntyi.

Kouluun oli muutenkin jo yläasteen alussa vaikea mennä. Jossakin vaiheessa aloin viillellä. Sitten mukaan tuli koulukiusaaminen ja itsetunto laski vielä nollankin alapuolelle ja on nyt miinuksen puolella. Minulla on yksi ystävä, joka ymmärtää. Muut ottivat etäisyyttä, kun huomasivat veriset käteni (tarkoitan pakko-oireisesta häiriöstä johtuvan jatkuvan käsien pesun aiheuttamia ”verikäsiä”).

Nyt en tiedä, mitä tehdä. Koko ajan on ahdistava olo ja sosiaalisen ahdistuksen lisäksi kärsin nyt itsetuhoisiin ajatuksiin liittyvästä ahdistuksesta. Olen todella kiitollinen, jos vastaatte.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 21.10.2015 klo 11:30

Moi,

Ihan aluksi, ethän vahingoita itseäsi. Se voi kuulostaa "konemaiselta", mutta sen takana on aito huoli sinusta. Sua on satutettu niin paljon, että en ihmettele yhtään, jos itsetunto on miinuksella. Saatko tuolta avohoidosta keskusteluapua? Yksi askel eteenpäin voisi olla juuri keskusteluapu sellaisen ihmisen kanssa, joka aidosti ymmärtää. Hienoa, että sinulla on sellainen ystävä. Lääkärisi on oikeassa, itsetuhoisista ajatuksista kannattaa kertoa, vaikka se voi olla kovan työn takana. Mutta silloin niihin voi saada myös apua.

Ootko saanut apua tuon rikoksen tuomien tunteiden ja perheessä tapahtuneiden muutosten käsittelyyn? Nämä kuulostavat sellaisilta asioilta, joita varmaan olisi hyvä saada purettua. Täällä voit kirjoittaa esimerkiksi Net-tukeen ja ilman muuta voit kirjoittaa tällä palstalla sen mukaan kuin haluat.

Ahdistukseen voi saada apua ja sosiaalisissa tilanteissa voi oppia elämään uudelleen. Itsetunto voidaan tuoda pakkaselta plussalle. Muista, että oot ollut hyvin vahva ja rohkea, sillä vaikeiden asioiden jaksaminen ei ole helppoa ja oot taistellut monesta asiasta läpi. Tuota lääkettä voi pyytää vaihdettavaksi, jos se vain pahentaa oloasi. Viiltelystäkin voi päästä eroon, ja joillakin auttaa siinä esim. kylmä vesi tai jääpalat iholla.

Jos sua kiusataan edelleen, siitä kannattaa olla yhteydessä koulun henkilökuntaan ja tarvittaessa polisiin. Sulla on oikeus saada elää rauhassa ja parantua kohti huomista. Sun päivä koittaa vielä, ja sä voit saavuttaa onnellisen elämän. Se voi tuntua nyt kaukaiselta, mutta pidä siitä kiinni. 🙂

Pitkiä halauksia ja tsemppiä syksyyn. ☺️❤️

Käyttäjä girlinterrupted kirjoittanut 22.10.2015 klo 08:30

Hei villikettu,

Kiitos vastauksestasi. En uskonut, että jaksaisin enää uskoa parempaan elämään, mutta jotenkin viestisi herätti pienen uskon siihen, että asiat voivat vielä mennä parempaan suuntaan.

Lääkitys on vasta muutama viikko sitten aloitettu ja lääkärin mukaan olo voi aluksi mennä pahemmaksi, mutta helpottuu kun lääke alkaa kunnolla vaikuttamaan. Lääkkeen vaihtoa mietitään sitten, jos olo ei myöhemminkään parane.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 23.10.2015 klo 23:31

Moi,

Mukava kuulla että sulla on uskoa parempaan. Se on ihan oikeasti juuri niin, asiat voivat muuttua paremmiksi. Hyvinkin synkistä vesistä on noustu uuteen aamuun ja aurinkoon. Tuo kuulostaa ihan järkevältä mitä tuosta lääkkeestä sanottiin, se kannattaa varmaan vaihtaa jos se ei ala tehota kun vielä vähän aikaa menee. Ansaitset kaiken hyvän ja vielä paljon enemmän. Voimia ja jaksamista sulle ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 25.10.2015 klo 22:53

Moi
Seksuaalirikos ei ole sun vikas! Toivon, että perheesi ja sinä paranisitte. On hyvä, että olethoidossa ja lääkärisi on oikeassa. Pysy hengissä!🌻🙂🌻