Masennuksen ja paniikkihäiriön lääkehoito

Masennuksen ja paniikkihäiriön lääkehoito

Käyttäjä -olento- aloittanut aikaan 11.10.2008 klo 08:20 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä -olento- kirjoittanut 11.10.2008 klo 08:20

Aloitin eilen masennuslääkkeen (Sertralin) syömisen. Muillakin masennuslääkkeillä on pahoinvointi, oksentelu ja ruokahaluttomuus listattu haittavaikutuksiin. Voiko näitä oireita lievittää jotenkin? Oon jo nyt ihan kypsä huonoon oloon.

Käyttäjä -olento- kirjoittanut 14.10.2008 klo 22:06

Nyt menee yli hilseen. En ole moneen päivään voinut syödä kunnolla, koska ruokaa ei yksinkertaisesti tee mieli kovan pahoinvoinnin takia. Tänään koulussa olin elämän ja tajuttomuuden rajamailla. Kaikki mitä mulle puhuttiin oli kuin siansaksaa, kuuntelin kyllä mutten ymmärtänyt mitään. Verensokeri oli siis niin matalalla, ettei aivot jaksanu enää pyörittää kompleksia. Verensokeriarvot ehkä omien tuntemusten mukaan jossain kahden ja puolen pintaan.

Käyttäjä sin-sa kirjoittanut 15.10.2008 klo 18:17

Noi on niitä tavallisia sivuvaikutuksia. Minulle ainakin tulee uusista lääkkeistä niin heikko olo, etten kuule mitään tai jaksa kävellä. Mutta se menee usein tosi nopeasti ohi. Jos kuitenkin olet allerginen lääkkeelle, niin sitten oireet kyllä jatkuvat, ja silloin se lääkitys varmasti vaihdetaan. Mutta tota sertraliinia annetaan nuorille usein, kun siinä ei ole niitä sivuvaikutuksia niin paljon. Oletko ennen syönyt lääkkeitä säännöllisesti vai onko tää lääkkeitten sylminen sulle ihan uus juttu?

Käyttäjä pepez kirjoittanut 15.10.2008 klo 18:54

Yleensä suurimmat vaivat menee ohi parin viikon lääkkeen käytön jälkeen. Ite unohtelen aina välil ottaa ...
Jos viel parin viikon pääst on sama olo, kerro lääkärille. Voisit nyt pyytää sairaslomaa viikoks, ni saisit totutella lääkkeeseen ilman koulupaineita. Jaksamisia ja toivottavasti olo helpottaa.

Käyttäjä -olento- kirjoittanut 16.10.2008 klo 22:57

Ihanaa, joku viitsi vastataa mulle! 🙂 Aloitin lääkkeiden syömisen ekaa kertaa nyt eli viime viikon perjantaina. Ensin olin tosi levoton, vatsa oli ihan kuralla, oli huono olo, ruoka ei maistunut ja mitäs muuta. Yöllä hikoiluttaa aina ihan hirveesti. Niin, ja seksihalut kokonaan lähteny, mikään ei tunnu miltään - mut toi nyt onki pieni ongelma. Ylihuomenna olis tarkotus nostaa annostusta yhteen tablettiin päivässä. Mutta huomaan et parannusta entiseen mielentilaan ja paniikkioireisiin on tullut 🙂 Jaksan ihan eri tavalla ja mieliala on niin paljon valoisampi kuin ennen. Nyt on alkanu haittavaikutukset vähentyä pikku hiljaa. Pari päivää oon syönyt ihan kunnolla, tosin mikä tahansa ruoka ei maistu. Pitää saada just sitä mitä tekee mieli.
Ajotunneilla oon ollut ihan eri maailmassa kuin aikaisemmin, oon edistyny kahden kerran aikana enemmän kuin niiden muiden neljän kerran aikana. 😀

Nyt vain pelkään et joudun samat haittavaikutukset kärsimään uudestaan kun annostusta nyt nostetaan. Ei mulla oo varaa olla koulusta yhtään pois, abi kun olen. Pitäis rehtorin kanssa käydä juttelemassa kevään kirjotuksista ja koulukiusaamisesta. Se kyl ehkä vähän jännittää, vaik meidän rehtori on maailman ihanin ihminen.

Käyttäjä -olento- kirjoittanut 16.10.2008 klo 23:07

Ja mitä tulee vielä haittavaikutuksiin - ehkä iänikuisiin - mulle tulee mustelmia ihan sika helposti. Tällä hetkellä silmäkulmassa mustelma - räpyttely sattuu ihan liikaa. Musta silmä saamatta turpaan - siinä vasta taito. Kohta mua kiusataan koulussa siitäkin.