Maailma on pelottava sekamelska

Maailma on pelottava sekamelska

Käyttäjä IisaMari aloittanut aikaan 11.08.2009 klo 17:31 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 11.08.2009 klo 17:31

Tänään kävin eräällä keskustelupalstalla, jossa joku oli tehnyt keskustelun ”kamalasta videosta”. Tiesin jo valmiiksi, että video olisi liian raskas minulle, joten päätin vain avata keskustelun ja lukea kommenteista vihjeitä siitä, mitä videossa tulisi tapahtumaan.

Avasin siis keskustelun, ja arvatenkin tarjolla oli linkki jonka saattoi avata halutessaan nähdä videon. En avannut sitä, en halunnut katsoa sitä. Olin kuitenkin niin utelias, että halusin tietää, mitä videossa tapahtuu. Ajattelin, että joku kertoisi pian, sillä alueelle oli tullut muitakin kommentteja (”kertokaa mitä siinä tapahtuu, en halua nähdä mutta haluan kuulla!” yms.) ja aloin selata kommentteja alaspäin.

Ja eräässä kommentissa joku kertoikin parilla lauseella, mitä videossa tapahtuu. Olin osannut odottaakin jotain niin kauheaa – ja olin osannut odottaa, että minulle tulisi raskas olo kun tietäisin, mitä videossa tapahtuu. Näin kävi.

Kommentoija nimittäin kertoi, että videossa tapahtui todella väkivaltaisia tekoja. En halua kertoa siitä tarkemmin, ja uskon että ymmärrätte, että kyseessä oli järkyttävää tietoa.

Mitä ajatuksia minulle sitten heräsi? Ensinnäkin mietin, miten raaka paikka netti on – täällä on hirveästi järkyttäviä asioita, järkyttäviä keskustelijoita – todella järkyttävää materiaalia. Eihän sitä toki tarvitse etsimällä etsiä, mutta joskus ne vain sattuvat silmään yllättävilläkin sivustoilla, jotka oli kuvitellut turvallisiksi, mutta mitä ne eivät olleet…

Ajattelin, miten raakoja jotkut ihmiset ovat. Miten hirveästi tapahtuu kaikkea pahaa. Ajattelin, että entä jos minuun tai läheiseeni kohdistettaisiin kyseenomaisen videon näyttämää väkivaltaa? Entä jos näkisin, miten läheistäni kohdeltaisiin niin väärin?

Ajattelin, miten on mahdollista, että ihminen on sellainen kuin on? Miksi ihmisestä on tehty niin herkkä – niin herkkä, että omat kokemukset voivat saada mielen niin sekaisin, että ihminen alkaa tehdä väkivaltaa? Varsinkin niin pahaa väkivaltaa? Ja miten joku voi kuvata tekemänsä väkivallan kameralle?

Mietin, miten avuttomalta sitä tuntee itsensä, kun ei voi auttaa ihmisiä. En voi pelastaa maailmaa. On kamalaa olla niin avuton.

Ihmiset ovat niin avuttomia… Rupesin miettimään, miten jotkut voivat pahoin kotona, mutteivät pysty muuttamaan pois, sillä rahaa ei ole, tukea ei ole, työtä ei saa…. Kukaan ei voi valita perhettäänkään.

Tunnen myötätuntoa sekä itseäni että hyvin monia muitakin ihmisiä kohtaan. Olen kai liian tasa-arvoinen – jos olisin kovempi, elämäni olisi helpompaa…

Mietin, miten pelottava maailma onkaan – on niin paljon ihmisiä, jotka kohtelevat toisia väärin. On niin paljon vääryyttä.

Maailma on pelottava sekamelska….

Käyttäjä Piipai kirjoittanut 20.08.2009 klo 12:52

Hei lisaMari

Maailma pursuaa väkivaltaa, lehdet, aikakauslehdet, muotilehdet, netti ja tv. Pursuavat
sitä ja mässäilevät väkivallalla, noituudella ja vihan sanomalla.

Olen surullinen että se kaikki saa sinut tuollaisen epätoivon valtaan.

Minä olen lakannut lukemasta ja tilaamas lehtiä, kotiini, mitään lehtiä. Koska suurin osa
niiden uutisista on surua, tuskaa ja väkivallan täyttämää tekstiä. Minä en halua, lukea
tekstiä jossa puhutaan raiskauksesta, pahoinpitelystä, sillä tosiaan koen asiat niin kuin
sinä. Olen kauan sitten lakannut edes ajattelemasta kauhuelokuvia, katsomasta
väkivaltaisia elokuvia, uutisia, dokumentteja, tv-sarjoja joissa käsitellään murhia,
väkivaltaa.. Koska kaikki se viha, pelko, katkeruus, epätoivo syöksyvät sydämeen
yhtenä suurena tunne möykkynä ja suru valtaa mielen... Enkä minä ainakaan iloitse
siitä surun tunteesta.

Lasten ohjelmatkin ovat nykyään väkivaltaa täynnä. En siis enää katso paljoa tv:tä,
koska sieltä tuleva väkivalta täyttää myös kotini surulla ja vihalla. Internetissä käyn
vain tukinetissä, sähköpostissa, facebookissa ja muutamalla muulla tutulla ja
turvallisella sivulla, etten näkisi niin paljon sitä pahaa mitä maailma näyttää olevan
pullollaan. En pelaa netissä, kuin älypelejä, en välitä väkivalta peleistä.. koska nehän
ovat pahimpia opettamaan sitä ettei väkivalta ole pahaksi kun voi ottaa aina alusta jos
ei onnistukaan tappamaan kaikkia kymmentä ukkoa ampuma pelissä..

Uskon vakaasti että kaikki väkivalta mitä näemme mediassa on täynnä demoneja. Ne
aiheuttavat meille niitä ikäviä tuntemuksia, käsityksiä ihmisistä. Me kaikki tiedämme
että väkivaltaa on olemassa. Miksi sitä pitää näyttää sitten niin paljon kaikkialla, kun
kerran tiedämme että se on olemassa?

Väkivalta lisää väkivaltaa. Eli kun näemme ympärillämme kaiken sen median
tuottaman väkivallan, paha olo vain lisääntyy ja joku ihminen voi alkaa pitämään
väkivaltaa ratkaisuna omiin ongelmiinsa.. Eli jokaisessa pelissä joka sisältää
väkivaltaa, jokaisessa kauhuelokuvassa, videossa joissa on väkivaltaa, voi piillä
demoni joka sekoittaa ja särkee ihmismieltä. Minä olen alkanut vältellä asioita jotka
saavat sydämessäni jotain kaunista kuolemaan. Minä en halua että sieluni kuihtuu, kun
itse teen sille hallaa, katsomalla jotain joka on niin pahaa ja väkivaltaista ja julmaa,
ettei sitä voi katsoa itkemättä..

Nyt oloni on paljon parempi. Käyn siellä missä minusta tuntuu hyvälle, illan vietoissa
joissa en altistu väkivallalle, nuorisoseuroissa ja ystävieni luona, vietän aikaa perheeni
kanssa. Luen kirjoja, joista tulee mukava mieli. Ihailen luontoa. Liikun syön hyvin ja
silitän kissojani. Vietän aikaa mieheni kanssa ja teemme jotain mukavaa yhdessä.
Olen poistanut myös ulkomailta tuodut matkamuistot, sillä ne ovat usein mantrattu,
kirottu ja ne ovat ahdistaneet olemassa olollaan minua kovasti.

Yritän tässä nyt sanoa, että älä toki aiheuta itsellesi mielipahaa tekemällä, lukemalla,
katselemalla ja kuuntelemalla sellaista mikä alkaa ahdistamaan ja saa sinut
surulliseksi. Eihän se ainakaan auta sinua pysymään iloisena siitä mitä sinulla on. Älä
sure etukäteen sitä mitä voi tapahtua, kuinka joku sinun läheisistäsi voi kokea
väkivaltaa ja kuolla jne..

Maailmassa on silti toivoa. Kokeile olla lukematta, katsomatta ja
kuuntelematta sellaista mistä tiedät sinulle tulevan pahaa mieltä. Sitten näet voitko
paremmin. Sinä tiedät jo että maailma on väkivaltainen. Eihän sitä asiaa tarvitse enää
vahvistaa katsomalla väkivaltaa lisää.

Muista että kaiken sen pelottavan sekamelskan keskellä, et ole yksin. Sinulla on aina
suojelusenkeileitä vierelläsi, suojelemassa sinua pahalta maailmalta. Suojelemassa
läheisiäsi pahalta maailmalta.

Voimia sinulle lisaMari..
🙂🌻