Lukiossa opiskelu vienyt mielenterveyden (?)
Anteeksi pitkä ja sekava teksti. Toivottavasti jaksatte lukea, ja mahdollisesti vastatakin…
Olen 17-vuotias lukion toista vuosikurssia parhaillaan opiskeleva tyttö. Oloni on ollut alakuloinen jo reilun vuoden verran, ja epäilen nyt olevani masentunut. Olin mielialaltani vielä suhteellisen normaali oma itseni aloitettuani lukion, mutta vähitellen oloni kuitenkin synkkeni, ja ensimmäisen koeviikon jälkeen koin jyrkän henkisen romahduksen. Minulle oli hirveä kolaus huomata, että olin suoriutunut kursseista huonommin arvosanoin kuin monet muut. Tilanne on tainnut siitä lähtien vain pahentua, sillä nykyään minulle tuottaa lähes ylivoimaista ponnistelua selviytyä ylipäätään joistain koulutehtävistä. Samaan aikaan osa luokkatovereistani loistavat jokaikisessä oppiaineessa ja ovat ihan syystä ylpeitä itsestään. Oma keskiarvoni on tällä hetkellä 7.2, enkä oikein jaksa uskoa siihen, että kirjoitukset menisivät hyvin ja pääsisin yliopistoon opiskelemaan.
Itseni vertailu toisiin on kuitenkin vain yksi niistä useita muista syistä, miksi olen tainnut ajautua tällaiseen elämäntilanteeseen. Minulla ei ole ainuttakaan ystävää eikä ketään, jonka kanssa puhua asioista. Itsetuntoni on lähes olematon. Vihaan kaikkea itsessäni luonneesta ja ulkonäöstä mielipiteisiin ja koko elämään. En ole muista ihmisistä kiinnostava ja tutustumisen arvoinen persoona rauhallisuuteni ja tietyntasoisen hiljaisuuteni vuoksi. Milteimpä kaikki jotka ovat tehneet tuttavuutta minuun, ovat ennen pitkää kaikonneet luotani kun ovat saaneet persoonallisuudestani enemmän selville. Näin on käynyt jo niin monta kertaa, ettei muihin ihmisiin tutustuminen ja heidän kanssaan oleminen enää jaksa kiinnostaa, kun en loppujen lopuksi edes kelpaa kenellekään. En usein keksi mitään järkevää sanottavaa, mutta joskus kuitenkin sorrun ihan väkisin keksimään jotain keskustelun jatketta vaikutaakseni kiinnostavalta ja kivalta tyypiltä. Tämä ei ole kuitenkaan auttanut, ja pääasiassa vietän kaiken ajan koulussa ja koulun ulkopuolellakin ihan yksin. Saan koulussa välillä ihan yhtäkkisiä itkukohtauksia, välillä ilman syytäkin. On kurjaa joutua koulussa väkisin kuuntelemaan, kuinka hyvin muilla elämässään menee ja mitä hienoa he ovat taas kerran saavuttaneet. Oma elämäni on pelkkää harmaata arkea viikosta toiseen, eikä sellainen tunnu arvokkaalta.
Aloitin viiltelyn jo reilu puoli vuotta sitten, ja itsemurha-ajatuksetkin ovat nykyään ihan arkipäivää. Voisin ihan hyvin vain kuolla, kun ei ole elämässäkään juuri mitään sisältöä. Nuoruuskin on jo valunut aivan hukkaan samaan aikaan kun monet muut ovat ottaneet siitä kaiken irti. Olo on kuin elävällä kuolleella, joka aika ajoin raahautuu asiasta toiseen pelkistä velvollisuuksista koostuvassa elämässään. Olen pari kertaa myös harkinnut lukion keskeyttämistä, mutta sekin on jäänyt peläksi ajatukseksi. Asiasta syntyisi suvun keskuudessa kauhea haloo, ja muutenkin olo olisi kuin luuserilla. Lisäksi omaan periaatteen, että haluaisin päästä ylioppilaaksi samaan aikaan kuin muut luokkalaiseni (jos siis ylioppilaaksi tulen koskaan pääsemään), enkä pitkittää lukiota 4 vuoteen. Viimeisimmät kokeet olivat arvosanoiltaan kaikki noin 8-9 luokkaa, ja olen ottanut lukio-opiskeluni nyt entistä vakavammin. Hyvät arvosanat ovat minulle tavallaan kuin jokin syy olla itsestäni edes jollain tasolla ylpeä, vaikken edelleenkään kuulu niihin luokkani parhaimpiin.
Ensimmäinen käynti psykiatrilla olisi tässä aivan lähiaikoina, mutten usko siitä olevan mitään hyötyä, vaikka siellä säännöllisesti alkaisin käydäkin. Olen aina ollut hirvittävän huono ilmaisemaan itseäni puhumalla, ja voin aivan helposti sanoa joitain asioita väärin tai vahingossa olla sanomatta niitä ollenkaan. Toisaalta en tosiaan tiedä, kuinka kauan jatksan jatkaa näin, tai koska teen jotain erittäin epätoivoista saadakseni edes vähän huomiota ☹️