Koralli,
mä olen myös lukiossa ja mullakin on ongelmia enkun kanssa. Mulle tuli jo ala-asteella hyvin selväksi se, että minä en sitä kieltä opi edes opettelemalla. Oon mä aina kuitenkin jotain yrittänyt saada päähän, mutta ei siitä oikein mitään tule. Joskus opin vähän jotain, mutta sitten jo unohdan edellisen asian. En mä osaa vielä kunnolla edes esim. aikamuotoja tai epäsäännöllisiä verbejä.
Mä olen käynyt jo lähes kaikki lukion pakolliset enkun kurssit. En mä ole juuri mitään tajunnut. Ehkä muutama uusi sana on tarttunut mieleen ja vähän kielioppia. Mä olen kaikista kokeista rimaa hipoen päässyt läpi.
Ainut neuvo, jonka mä voin antaa sulle koralli on se, että yritä parhaasi. Sen on riitettävä sulle ja myös opelle. Jos sulla ei enkku suju parhaalla mahdollisella tavalla, niin varmaan sitten jonkin muu aine sujuu paremmin. Kannattaa miettiä omia vahvuuksia ja keskittyä niihin. Mä ainakaan en jaksa yhtään stressata mistään enkusta. Ei kaikkea voi osata.
Tsemppiä! 🙂👍
Mä olen siis lukion toisella luokalla. Eka vuosi oli mulle todella vaikea. Masennus painoi päälle ja sen myötä mikään ei tuntunut onnistuvan. Tunneilla mä olin omissa ajatuksissani. Kotona saatoin tunnin istua matikan kirjan ääressä ja mietin, että pitäisiköhän se avata. Jotenkin ihmeen kautta sain kuitenkin ihan siedettäviä numeroita.
Ekalla mä myös jännitin aivan valtavasti koulua. Pahimmassa vaiheessa oksentelin aamulla kotona, kun oli niin kamala olo ennen kouluun lähtemistä. ☹️ Mä mietin koko ajan koulun jättämistä kesken, mutta päätin sinnitellä. Silloin oli myös iltalukio yksi vaihtoehto.
Mun lääkitys on saatu kohdalleen ja sen myötä olo on helpottunut. Jännittäminen on nykyisin ihan siedettävää ja pahin masennus on väistynyt. Mä jaksan paljon enemmän keskittyä opiskeluun. Kyllä mä edelleen inhoan koulua ja se tuntuu tosi vastenmieliselle. Mä olen kuitenkin päättänyt saada yo-lakin päähäni ja yritän tsempata itseäni.
Mulla ei ole kavereita, joten yksinäisyys vaikuttaa varmaan aika paljon mun mielialaan koulussa. Tänään oli paha olo, joten tein runon ja yritin purkaa omat tunteeni siihen.
Mulla ei ole tulevaisuudelle mitään suunnitelmia, mutta mä haluan pärjätä silti kohtalaisesti. Mä kirjoitan ne aineet, jotka tuntuu mulle helpoimmilta.
Mä yritän mun viestillä sanoa, että masentuneena koulussa käyminen voi tuntua tosi raskaalle. Jos on vain vähänkin mahdollista, kannattaa yrittää sinnitellä. Ajan kanssa asiat muuttuvat varmasti parempaan suuntaan. 🙂 Kunhan vaan jaksaa yrittää tarpeeksi paljon. Kun on mieli vähän valoisampi, myös koulu alkaa tuntua mukavammalta.
Mä olen joskus opon kanssa keskustellut mun masennuksesta ja se oli tosi ymmärtäväinen. Myös joskus koulupäivien aikaan oon käynyt terkkarille juttelemassa, kun on tuntunut, että en kestä enää.
Tsemppiä kaikille! 🙂 🙂👍
Jopa minä olen selvinnyt näin pitkälle, joten kyllä kaikkien muidenkin on mahdollista selvitä, jos vain jaksaa yrittää. 🙂