Loppumaton kärsimys ja kaksosuus

Loppumaton kärsimys ja kaksosuus

Käyttäjä Ikos aloittanut aikaan 09.10.2014 klo 19:29 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Ikos kirjoittanut 09.10.2014 klo 19:29

Syksy, kaamos ja kyllästymisen aika, eihän se muuta voi tarkoittaa kuin sitä että palaan tänne taas. Elämäntilanne on sama kuin aina aiemminkin, en hae apua ja jatkan silti siitä valittamista, ettei apua heru. Lukioarki jatkuu samana puurona ja yksinäisyys tukehduttaa. Ei ole ketään kenelle puhua, joten kirjoitan ja toivon, todellakin toivon että joku jossain on tarpeeksi itsetuhoinen tai kyllästynyt kiinnostumaan tästä.

Koko kesän kestäneen kiellon jälkeen tulin taas koulun alettua siihen tulokseen ettei masennus miksikään muutu vaikka kuinka sen yrittää sivuttaa. Elämä käy kokoajan vaan rankemmaksi vaikka kapinavaihe on jo ohi. Elämään on tasainen välinpitämätön asenne sen jälkeen kun ymmärsin yksi uneton yö, että kuolema tulee yrittämättäkin lähemmäksi hetki hetkeltä. Se ajatus tuo mulle jotain sairasta lohtua, että joku päivä kuolen. Se on ainut asia mitä odotan tässä elämässä, ja olen liian väsynyt tekemään sen eteen enää mitään.

Tänään mua raastaa erityisesti kaksosuus. En muista olenko siitä koskaan kirjoittanut yhtä paljon kuin tänään. Täytän hetken päästä 18, ja autokoulu odottaa ensi maanantaina. Pakko mennä, koska sisko käskee. Sen on pakko mennä koska sen kaveri käskee, ja minähän seuraan kiltisti perässä koska en jaksa huutoa enää. Koko elämän olen kuunnellut huutoa siitä, että olen joskus eri mieltä jostain asiasta. Minä joudun aina tyytymään haukkujen kuunteluun, ja jostain kummallisesta syystä se on oiketeuttua vain niin päin. Ei koskaan saa mun puolelta tulla edes mielipidettä, muuten koko perhe huutaa ja kiroaa että mitä helvettiä sä luulet, et sä saa sanoa siskollesi vastaan. Sen sana on ja tulee aina olemaan laki.

Mun äitikin on kaksonen, ei tosin identtinen, mutta hänelläkin on kaksoissisko. Puhuttiin aiheesta viikonloppuna, itkin että en jaksa enää. Sain vastaukseksi että been there done that, ja ehkä kuvaavimman lauseen koko tilanteesta: ”kun sisko löi ja löin takaisin, minä itkin ja pyysin anteeksi, aina”. Niin se on aina ollut. Sisko lyö ja huutaa, ja jos sanon pienintäkään asiaa takaisin joudun siitä pyytämään anteeksi. Kuulen tappouhkauksia ja itsemurhakehotuksia jatkuvasti, mutta minä olen se joka aina pyytää anteeksi. Nollaan tekemäni vahingon parhaani mukaan samalla kun mun sisällä tikittää aikapommi.

Mun elämä ei ole omani. Se on hänen, ja mä olen sivustakatsoja. Mulla ei ole ikinä ollut unelmaa, ei tulevaisuutta. Sisko on halunnut olla floristi, laulaja, prinsessa, taiteilija. Minä en ikinä mitään, koska ei mun elämälläni ole mitään merkitystä. Mun tehtäväni on pysyä poissa tieltä ja katsoa, että sisko selviää. Olen siskon kaveriporukan naurunaihe, ja silti en voi lähteä. Mulla ei ole ketään muuta kuin siskoni, hän on mun listan ensimmäinen ja viimeinen ihminen. Mä tuskin olen hänen listallaan ollenkaan. En koskaan oppinut elämään yksin, ja yksin olen hukassa. En pysty mihinkään, en pääse koulun ruokalaan yksin, en osaa olla välituntia yksin.. Mulla ei ole elämää ilman häntä, ja hänen elämänsä on täynnä ihmisiä ja asioita jotka eivät ole osa mun elämää.

Tätä on uskomattoman vaikea selittää järkevästi, etenkin kun en tule koskaan tietämään mitä oma elämä tarkoittaa. Mun jokainen päivä on jaettu, eletty varjossa. Jokainen päätös molempien kannalta harkittu, suurin osa hänen takiaan pyörretty. Kaikki mun keskustelut liittyy häneen, ihmiset jotka puhuu mulle kysyy vain ja ainoastaan hänestä.

Olen niin väsynyt. Mulla ei saa olla omia tunteita, ei huonoa päivää. En saa valittaa ääneen ilman että mulle huudetaan. En saa kertoa päivästäni ilman että mun päälle puhutaan. Mitään ei silti ole tehtävissä, mulla ei ole ketään muuta kuin hän eikä hän ole enää täällä mua varten.

Elämässäni ei ole edes vapautta lopettaa sitä, koska se sama köysi johon itseni hirttäisin kuristaisi hiljalleen hänetkin. Vaikka kuolisin kaikki huomio menisi hänelle, se ajatus mua eniten itsemurhassa häiritsee. Vaikka ottaisin itseltäni hengen ei kukaan muistaisi mun nimeä, olisin yhä vaan sen toisen sisko joka kuoli. Kaikki keskittyisi vaan siskon hengissä pitämiseen ja paapomiseen, eikä kukaan miettisi kahtaa kertaa miksi sille toiselle kävi huonosti. Mun elämä on helvettiä josta en pääse koskaan pois. Työni sivustakatsojana kärsimyksessä jatkuu vielä vuosikymmeniä enkä tule koskaan kokemaan mitä on olla oma itsensä. En jaksa enää.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 09.10.2014 klo 21:16

Hei Ikos.

En tiiä mitä osaan vastata. Mulla ei oo kaksosuudesta ja toisen varjossa kasvamisesta kokemusta. Mun näkökulmasta sulla on ehdottomasti oikeus omaan elämään, eikä todellakaan sun tarvi olla tuollaisissa tilanteissa se joka pyytää anteeksi. Mutta ymmärrän kyllä, jos osasin lukea oikein, että se vaan on sun ajatusmaailma. Oot kasvanut siihen. Siitä on hankala päästä eroon, masennus vielä korostaa sitä ja kun menee tosi huonosti niin ei jaksa edes yrittää parantaa oman elämän laatua. Varsinkin ku se on niin vaikeaa.

En oo itsetuhoinen (ainakaan kovin, en ollenkaan jos tarkotat vaan itsemurhaa) enkä oikeestaan kyllästynytkään vaan masentunut ja ahdistunut. Mutta tietkö, mullakaan ei ole omaa elämää. On mulla jotain omaa, mutta se on mun oma epäonnistuminen eikä oma elämä. Eikä sitä elämää tule. Haluaisin saada ammatin ja työpaikan. Käyn koulussa 2-3 päivää viikosta ja sillonki lähen monesti aiemmin koulusta. "Moi, oon Salaatti ja haluaisin teille töihin. 🙂 Saatan tulla töihin. Joskus tuun, joskus en, sitä saa aina jännittää. Enkö oliski hyvä työntekijä?" "Hei. En saa tänään tultua kouluun." (Mun viesti opelle) ope ajattelee: "Ääliö, lopeta jo tää koulu ku et edes käy täällä. Luuletko että koskaan saat ammattia? Kohta en enää ota sua tunneille." Haluaisin perheen, miehen ja lapsia, koiran tai pari, ison talon... Mutta mutta. Hyi iletys. Kuka haluaisi minut vaimoksi tai äidiksi? En edes minä halua langettaa sitä taakkaa kellekään. Sorry ku meni omien asioitten valittamiseksi. Sun ketjuhan tää on. Tällanen mää oon.

Mulla on sama fiilis. En jaksa enää. Mulla se ei tarkota itsemurhan suunnittelua. Tai ajattelemista. Oon jälkeenpäin kertonu mun ajatuksia mun ystäville ja vähän äidille, jolloin jouduin osastolle pakkohoitoon ja jolloin otin yliannostuksen. Kaikki oli niin järkyttyneitä, syytti itseään ja surullisia. En voi tehdä sitä kellekään. En voi jättää ketään miettimään että mitä he teki väärin. Ja mulla on se uskomus, että jos ei oikeesti oo jo ihan sekasi eikä tajua mitä tekee, itsemurhan tehnyt ihminen joutuu helvettiin. En halua helvettiin, haluan taivaaseen. Joten en tiedä mitä teen. Miten jaksan täällä elää tätä epäonnistumista? Ei tietoa poispääsystä luultavasti seuraavaan 70 tai 80 vuoteen, jos hyvin käy niin vähän vähempään. En jaksa. En jaksa edes seuraavaa päivää.

Voimia sinne päin<3