Kun tajusin olevani lihava.

Kun tajusin olevani lihava.

Käyttäjä Rotevaneiti aloittanut aikaan 17.09.2015 klo 21:43 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Rotevaneiti kirjoittanut 17.09.2015 klo 21:43

Olen syömishäiriön kanssa tapellut usean vuoden. Nyt olen elänyt aika hyvää elämää – olen syönyt herkkuja, nauttinut lounaaksi pitsaa, hakenut lisää… Lopetin kasvissyönnin ja karppaamisen, sekä otin käyttöön pähkinät, öljyt ja margariinin. Jopa juustoa olen uskaltanut ottaa muutaman siivun siellä täällä, ja olen laittanut ruoan joukkoon sitä ja kermaa.

Painon unohdin melkein kokonaan, tunsin oloni nimittäin niin hyväksi. Lopetin salilla käymisen, koska se oli minusta ikävää. Koulut alkoivat, joten aloin pyöräilemään päivittäin. 100km/viikko vähimmillään, yleensä kuitenkin 150-200km.

Pikkuhiljaa aloin näkemään vatsalla ensimmäisiä makkaroita istuessani. Seisoessani alavatsa pullotti, ja yhtäkkiä mekkokaan ei meinannut mennä päälle. Housut kiristivät ja vaihdoin uusiin. Yhtäkkiä tajusin ympärysmittaakin tulleen jopa 10cm lisää. Kuvissa näytän taas tuhdimmalta, mutta aina on selityksiä huonoista kuvakulmista. Kauniit kätenikin ovat alkaneet roikkumaan.

Ja sitten kävin vaa’alla. +17kg iski jotenkin vasten kasvoja. Niin pienessä ajassakin, kuin kevät ja kesä.

Nyt mitat 170/77kg. Olen hyvin pettynyt ja harmaan usvan alla. Teki mieli huutaa -ja peilikuvakin näyttää nyt vasta todellisuuden. Näytin tähän päivään asti hoikalta ja kivalta.

Laihdutustahan tämä enteilee, ja taistelua sen kanssa, että saan pidettyä sen terveen rajoissa. Kaipaisin tukea. Tavoite olisi 60kg, mutta alkuun nyt edes 70. Aikaraja on max. Vuosi. Hyvään vauhtiin olisi kiva päästä 3kk sisällä.

Haluaisiko joku vain sanoa jotain lohduttavaa?

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 20.09.2015 klo 13:22

Moi,

Ymmärrän hyvin että valitsit tuon linjan, sillä ilman muutahan sitä haluaa syödä siten, että olo pysyy mukavana ja jaksaminen samaten. Etenkin jos sitä on edeltänyt syömishäiriö ja sen haasteet. Pystyisitkö keskustelemaan esimerkiksi koulun terveydenhoitajan kanssa siitä, miten kannattaisi edetä?

Missään nimessä ei kannata vihata itseään tai mitään sellaista, vaikka asia varmasti vaikealta tuntuukin. Kannattaa syödä ainakin siten, että olo ja jaksaminen pysyy hyvin yllä. Liian nopea laihduttaminen voi muodostua ongelmaksi. Terveydenhoitaja osaisi varmasti neuvoa paremmin 🙂

Tsemppiä ja halauksia! ☺️❤️