Kun hakee apua eikä sitä saa.

Kun hakee apua eikä sitä saa.

Käyttäjä GirlWithNoName aloittanut aikaan 22.05.2015 klo 18:17 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä GirlWithNoName kirjoittanut 22.05.2015 klo 18:17

Olen 22-vuotias tyttö ja hain itselleni ensimmäisen kerran apua masennukseen vuoden 2014 lopulla. Olin jo pidemmän aikaa tuntenut itseni voimattomaksi ja väsyneeksi. Mikään ei tuntunut samalta kuin ennen enkä jaksanut nousta aamuisin sängystä. Asiat joista ennen nautin eivät enää piristäneet oloani ja tajusin, että jotain on pielessä. Mielessäni pyöri itsetuhoiset ajatukset. Asioita tapahtui jotka saivat oloni muuttumaan.

Soitin ensimmäiseksi aikaa nuorisoneuvolan sairaanhoitajalle jonka luona kävin kerran. Hän ohjasi minut lääkärille joka parin käynnin jälkeen kirjoitti diagnoosiksi keskivaikean masennuksen. Olen käynyt puolen vuoden aikana lääkärin vastaanotolla n. 3 viikon välein. Puolen vuoden aikana olen syönyt 5 eri masennuslääkettä enkä ole löytänyt sopivaa lääkettä. Päätimme lääkärin kanssa pitää taukoa lääkkeistä. Lääkäri ohjasi minut nuorisoneuvolan psykologille koska olimme tullut siihen tulokseen että minun täytyy päästä puhumaan jollekin ja purkamaan minua vaivanneita asioita. Huomasin että lääkärillä ja psykologilla käynnit helpottivat oloani sillä tunsin saavani apua.

Olen ollut sairaslomalla siitä saakka kun kävin ensimmäisen kerran lääkärillä eli nyt n. 6kk. Olen työtön joten saan sairaspäivärahaa Kelasta. Muutaman kuukauden jälkeen minulta pyydettiin todistusta psykiatrian erikoislääkäriltä joka kirjoittaisi hoitosuunnitelman. Lääkäri laittoi minulle lähetteen erikoislääkärille ja tällä viikolla vihdoin pääsin sinne 2 kuukauden odottamisen jälkeen.
Heti kun erikoislääkäri avasi suunsa, tajusin että tästä tulisi hyvin tuskallinen tapaaminen. Ensinnäkään erikoislääkäri ei ollut tutustunut ollenkaan lääkärin ja psykologin kirjoittamiin teksteihin joista olisi jo ollut paljon apua. Tekstejä oli kertynyt jo monia puolen vuoden ajalta ja niistä olisi jo saanut paljon tietoa. En ymmärrä ensinnäkään miksi erikoislääkäri ei voinut katsoa tekstejä läpi ennen aikaani? Edes selaillut hieman. Kerroin erikoislääkärille masennuksestani ja tunteistani ja lääkäri keskeytti minua koko ajan ja kyseli niitä kysymyksiä joista ei paljon apua ole kuten ”Miltä se sinusta tuntuu?” ja ”Mistä se sinusta johtuu?”. Olin kertonut siitä mitä kaikkea elämässäni on tapahtunut ja kuinka masennukseni on päätynyt siihen pisteeseen että mietin päivittäin itsetuhoisia ajatuksia eli toisin sanoen itsemurhaa. Lääkäri oli kirjoittanu paperille ranskalaisilla viivoilla kaikkea mitä olin kertonut. Päätin kertoa hänelle myös jotain mitä en ole kertonut lääkärilleni tai psykologilleni. Minulla on peliongelma ja kerroin että olen ”perinyt” sen vanhemmiltani. Sen jälkeen lääkäri teki jotain mitä en pysty unohtamaan ja mikä suututtaa minua vielä muutaman päivän jälkeenkin. Lääkäri kirjoitti peliongelmasta ja pisti ison ruksin sen päälle mitä oli kirjoittanut sitä ennen. Eli ilmeisesti lääkärin mielestä minulla ei ole muuta ongelmaa kuin peliongelma. Minusta tämä teko oli todella väärin. Sanoin lääkärille että masennukseni ei johdu vain yhdestä vaan monesta eri tekijästä joista vain yksi pieni osa on peliongelma.

Olin odottanut pääseväni kyseiselle erikoislääkärille koska nuorisoneuvolan lääkärini oli kertonut minulle että erikoislääkäri päättää tästä lähin sairaslomasta, lääkityksestäni ja siitä miten etenemme tästä eteenpäin. Lääkäri kirjoitti minulle sairaslomaa heinäkuun loppuun ja sanoi vielä mielestäni asiattomasti että sairasloma ei ratkaise ongelmia. Sanoin tietäväni asian kyllä enkä ole niin luullutkaan. Lääkäri myös päätti että en tarvitse lääkitystä mistä itse olin toista mieltä koska haluaisin kokeilla jos löytäisin lääkkeen joka helpottaisi edes vähän oloa. Ainoa asia mistä olin iloinen oli se että lääkäri kirjoittaa minulle lähetteen psykoterapiaan. Psykoterapiasta olimme puhuneet jo pitkään lääkärin ja psykologin kanssa ja olin nyt onnellinen että edes sinne pääsisin. Lopuksi lääkäri sanoi että pysytäänpäs sitten hengissä siihen saakka kun seuraava aikani on kesäkuussa. Tämän jälkeen olisin halunnut kävellä autotielle ja bussin alle. Tuntui että se henkilö joka ns. päättää tulevasta ei tehnyt muuta kuin pahentanut mielialaani.

Lääkärini on kirjoittanut teksteissään että potilas on siisti ja puhuu asiallisesti asioista. Pitäisikö mennä likaisissa vaatteissa ja tukka likaisena lääkärin luokse jotta otetaan tosissaan? Pitäisikö olla hymyilemättä ja viillellä itseään? Pitääkö yrittää tappaa itsensä jotta otetaan tosissaan? Olenko liian siisti ja asiallinen olevani masentunut? Kuten monesti tapahtuu niin se ei näy päällepäin. Mitä pitää tehdä saadakseen apua? 😯🗯️

Käyttäjä Wylean kirjoittanut 22.05.2015 klo 22:44

Itse en ole koskaan kokenut masennuksenhoidon olevan tuloksellista, en odottaisi paljon lääkäreiltä. Omin avuin joutuu selviämään. Ehkä juuri mainitsemasi keskusteluapu auttaa eniten mutta muuta vaikuttavaa hoitoa en odottaisi. Meinkinki on hieman "lääkkeet kouraan ja heihei".

Käyttäjä raskas on mieli kirjoittanut 23.05.2015 klo 09:34

Moikka.

Itselläni on monen vuoden kokemus mielenterveysongelmista ja ajattelin antaa sinulle vähän tietoa asiasta jos se auttaisi sinua. Eli tapoja on monia ja niinkuin on ihmisiäkin ja lääkäreitäkin on monenlaisia. Jos yhdellä lääkärillä tai hoitajalla ei onnistu niin mene kokeilemaan jotain toista lääkäriä jolla asiat lähtee luistamaan niin kuin toivot asioiden lähtevän menemään. Joissakin tapauksissa auttaa, että on pitkä sairaushistoria taustalla ja lääkäri tuntee potilaan pitemmältä ajalta jotenka hän voi sitten auttaa potilastaan paljon helpommin kuin jokin uusi lääkäri, joka ei vielä tunne potilastaan ja hänen taustojaan. Mutta luovuttaa ei kannata missään tapauksessa jos tuntee olonsa huonoksi. Apua kyllä saa, vaikka joskus joutuu taistelemaan avun saamiseen. Yritä päästä vaikka osastohoitoon jonkun lääkärin kautta niin sieltä ainakin alkaa asiat rullaamaan toivotulla tavalla. Itse monta kertaa osastolla olleena voin suositella sitäkin hoitomuotoa sinulle eli kuten huomaat vaihtoehtoja on monia. Yksi vaihtoehto on mennä jonnekkin kriisikeskukseen juttelemaan asioistaan jotka ohjaavat oikeaan paikkaan. Aina ei kemiat kohtaa lääkäreiden eikä hoitajien kanssa.