Kun ei näe itselleen tulevaisuutta
Olen 19-vuotias tyttö. En tiedä onko minulla masennusta, mutta en usko että sillä on mitään väliä. Minä olen näet hautonut itsemurhaa puolisen vuotta. En näe itselläni mitään tulevaisuutta.
Minulla on puhevika, minulla on sosiaalifobia, olen laiska ja saamaton. Olen mokannut päivälukion, ja nyt etälukiokin on mokautumassa. Minun pitäisi kirjoittaa ylioppilaaksi ensi syksynä, mutta minulla on vielä 8 kurssia suorittamatta. En selviä niistä, saati sitten kirjoituksista jotka alkavat helmikuussa. En ole lukenut niihin, en tiedä mitä kirjoja pitäisi lukea, en tiedä mitään. En uskalla ottaa selvää.
Vanhempani painostavat minua kouluasioissa ja kesätyön hankinnassa. Äiti sanoo että minun pitäisi laatia selvät tulevaisuudensuunnitelmat ja alkaa hakea eri kouluihin ja (kesä)työhön. Mutta entä jos ei ole mitään suunnitelmia? Ei edes pieniä toiveenrippeitä jonkin koulun selvittämisestä? Ei toivoa työstä? Ei toivoa tulevaisuudesta? Hän kysyy minulta mikä koulu kiinnostaisi. En tiedä, ei kiinnosta. Ei sillä ole mitään merkitystä. Kirjoitin päiväkirjaan elokuussa: ”mitä hyötyä on lukiosta, kun tiedän ettei minulla ole tulevaisuutta?” Niinpä.
Vaikka äiti patistaisikin minut johonkin kouluun, en uskaltaisi tehdä mitään siellä. Pelkään puhumista. Pidän itseäni huonompana kuin muut (olenkin). Kuka h*tto haluaisi palkata minunkaltaisen puhevikaisen nössön? Työhaastattelu tuntuu painajaiselta.
En tiedä mitä tekisin. Olen hukassa elämässä. Olisi ollut parempi jos en olisi ikinä syntynyt.