Kun ei kehtaa

Kun ei kehtaa

Käyttäjä BirdBell aloittanut aikaan 23.04.2016 klo 15:37 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 23.04.2016 klo 15:37

Hei kaikki

En kehtaa mennä kauppaan ja sitten kun pääsen kauppaan niin en kehtaa ostaa mitään herkkua. En myöskään kehtaa ostaa vaatteita. En ainakaan yksin.

Haluaisin kavereita mutta en kehtaa mennä keskustelemaan tuntemattomille ihmisille…

Kyse ei ole pelosta lähinnä nolaamisen tunteesta…

Mitä te ette kehtaa tehdä?
Kehtaatteko käydä kaupassa?

Käyttäjä nanaax kirjoittanut 24.04.2016 klo 09:00

Moi birdbell!

Mistä sulle tulee tunne, ettet kehtaa mennä kauppaan? Tai niinkun johtuuko se mistä? Yms
Kun siis haluun korostaa, että kauppaan menemisessä ei oo mitään noloo tai pahaa että rohkeesti vaan kauppaan. Ja osta sieltä mitä haluut, ei ketään oikeasti kiinnosta se mitä juuri sinä ostat. Enkä tarkota tätä mitenkään pahalla, vaan kun itse oon aina ollut tarkka siitä mitä teen ja etten nyt vaan nolaisi itseeni, niin mulle sossu sanoi että oikeestaan oon vaan yks hiekan jyvänen eikä kaikki ihmiset katsele mitä juuri mä teen. Yms. Tää on aika vaikee selittää.

Ja mee toki puhuun uusille ihmisille, jos niitä ei kiinnosta ajattelet vaan että omapa on häpeensä!

Tsemppiä ja jaksamisia! 🙂🌻

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 24.04.2016 klo 12:18

Hei nanaax

Kiitos vastauksesta.

mistä tulee tunne että ei kehtaa mennä kauppaan? siitä että pidän itseni läskinä ja kun menen pitkin käytäviä tuntuu että ihmiset varsinkin keski-ikäiset ihmiset katsovat kärryjäni sen näköisenä että mikä lehmä tuossakin kävelee kun on tuollaiset ostokset.

ihmisille puhuminen aina on käynyt niin kun menee ihmisille puhumaan he katsovat nenänvartta pitkin tai puhuvat toisilleen mitä tuo tulee tänne selittämään.

Käyttäjä Wutwut kirjoittanut 30.04.2016 klo 17:30

Usein mulla on ei kehtaa fiiliksiä.
mm:
Kaupalle meno.... naamassa on jotain iho häikkää niin olen hyvin epävarma ulkonäöstäni, naamasta tavallaan hilseilee ihoa ja on punottava. Vaikka varmasti on ihmisiä joilla on suurempiakin iho ongelmia, mutta mulle tuo on jo tarpeeksi aiheuttamaan epävarmuutta ja huonoa itsetuntoa.

Töiden/opiskelemaan haku. Usein sitä vaan mietti ja mietti, että jos sitä huomenna hakisi, sitten onkin jo 3kk tai enemmän, kun viimeksi on miettinyt.

Siivoaminen ja tiskaaminen.... jonain päivänä ajattelen, että pesen astiat tänään ja sitten onkin jo 3-5 päivää mennyt ja sitten vasta tulee tiskattua. Siivoamisen suhteen onkin vähän suurempi aika. En edes nyt muista milloin viimeksi olisin kunnolla siivonnut. Joskus näkyvimpiä hius/pöly tupposia tulee vaan noukittua roskikseen xD

En edes pidä yhteyttä harvoihin facebook kavereihini ennen kuin he ottavat ekaks yhteyttä. En vain tunnu pystyvän luottamaan ihmisiin. Liian usein joutunut petetyksi/hyvää luonnetta käyttäneet hyväkseen.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 05.05.2016 klo 19:38

Wutwut kirjoitti 30.4.2016 17:30

Usein mulla on ei kehtaa fiiliksiä.
mm:
Kaupalle meno.... naamassa on jotain iho häikkää niin olen hyvin epävarma ulkonäöstäni, naamasta tavallaan hilseilee ihoa ja on punottava. Vaikka varmasti on ihmisiä joilla on suurempiakin iho ongelmia, mutta mulle tuo on jo tarpeeksi aiheuttamaan epävarmuutta ja huonoa itsetuntoa.

Töiden/opiskelemaan haku. Usein sitä vaan mietti ja mietti, että jos sitä huomenna hakisi, sitten onkin jo 3kk tai enemmän, kun viimeksi on miettinyt.

Siivoaminen ja tiskaaminen.... jonain päivänä ajattelen, että pesen astiat tänään ja sitten onkin jo 3-5 päivää mennyt ja sitten vasta tulee tiskattua. Siivoamisen suhteen onkin vähän suurempi aika. En edes nyt muista milloin viimeksi olisin kunnolla siivonnut. Joskus näkyvimpiä hius/pöly tupposia tulee vaan noukittua roskikseen xD

En edes pidä yhteyttä harvoihin facebook kavereihini ennen kuin he ottavat ekaks yhteyttä. En vain tunnu pystyvän luottamaan ihmisiin. Liian usein joutunut petetyksi/hyvää luonnetta käyttäneet hyväkseen.

Hyvin tuttua nuo kaikki mitä tuossa kirjoitit!

Käyttäjä Moonstar kirjoittanut 13.05.2016 klo 13:09

Samoja ongelmia täälläkin. Monesti joudun kamppailemaan, että kehtaako kauppaan mennä, tai ylipäätään ulos ovesta. Minua hävettää aina olla ihmisten ilmoilla, olni sitten kaupassa, koulussa, töissä, junassa istumassa, missä vain. Elän jatkuvassa häpeässä, koska tunnen miten ihmiset katsovat minua ja arvostelevat ulkonäköäni, miten lihava ja ruma olenkaan. Monet kaverisuhteet ovat kuihtuneet, kun en kehtaa nähdä ketään, koska hävettää että ihmiset katsovat minuun. Välillä flirttailen miehille netissä, mutta kun olisi tarkoitus nähdä, jänistän, koska häpeän itseäni niin paljon etten voi näyttäytyä kellekään.
Pelkään myös, mitä muut ihmiset ja kaupan kassa ajattelevat mun ostoksista. Tiedän, että se on vähän hölmöä, mutta ei niistä ajatuksista oiekin eroon pääse, kun tietää miten kamalalta näyttää ja kyllä sen muutkin ihmiset näkevät 😭

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 20.05.2016 klo 14:40

Se tunne kun on lämmin kesäpäivä... Menet jäätelökioskin ohi etkä kehtaa jäätelöä ostaa.. Tai ainakaan syödä ): tai kun haluat aloittaa uuden harrastuksen ja pelkäät näyttäväsi pelleltä.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 29.05.2016 klo 19:09

BirdBell kirjoitti 20.5.2016 14:40
Se tunne kun on lämmin kesäpäivä... Menet jäätelökioskin ohi etkä kehtaa jäätelöä ostaa.. Tai ainakaan syödä ): tai kun haluat aloittaa uuden harrastuksen ja pelkäät näyttäväsi pelleltä.

Mullakin on joskus näin! Mä kehtaan kyllä ostaa jäätelön vaikka kaupasta, mutta jätskikioskilta en välttämättä. Se johtuu siitä, että oon käytännössä aina yksin ja välttelen paikkoja, joissa muut ovat kavereiden tai perheiden kanssa. Jos löydän jonkun suojaisan, turvallisen paikan, voin syödä jätskiä ulkona, mutta mieluiten syön jäätelöä kotona. Se johtuu eniten siitä, että olen muualla levoton (ylivaruillani), eikä jäätelö silloin maistu niin hyvältä. Uusien harrastusten osalta mulla on myös toi tunne, että mua nolottaa, pelottaa, ahdistaa jne., mutta oon silti päättänyt mennä johonkin uuteen harrastukseen. Saa nähdä miten mulle syksyllä käy, kun olis aika lunastaa lupaukset.

Käyttäjä kirjoittanut 30.05.2016 klo 09:39

Sori tästä kysymyksestä mutta mitä te oikein tarkoitatte, kun ette kehtaa? Se useimmille teistä näyttäisi olevan psyyykkinen ongelma mutta mun kielessä se on pelkästään fyysinen ongelma eli laiskuus.
Mie jos sanon etten kehtaa jotain tehdä, niin olen vaan laiska enkä kehtaa esim. nyt just tehdä töitäni.

Varmaan joku toinenkin on samaa miettinyt, joten nyt kysyn. Varmuuven vuoksi sanon heti etten teitä kettään pijä laiskana, ainoastaan itteeni just nyt.

Käyttäjä Pierced kirjoittanut 31.05.2016 klo 10:23

maanvaiva kirjoitti 30.5.2016 9:39

Sori tästä kysymyksestä mutta mitä te oikein tarkoitatte, kun ette kehtaa? Se useimmille teistä näyttäisi olevan psyyykkinen ongelma mutta mun kielessä se on pelkästään fyysinen ongelma eli laiskuus.
Mie jos sanon etten kehtaa jotain tehdä, niin olen vaan laiska enkä kehtaa esim. nyt just tehdä töitäni.

Varmaan joku toinenkin on samaa miettinyt, joten nyt kysyn. Varmuuven vuoksi sanon heti etten teitä kettään pijä laiskana, ainoastaan itteeni just nyt.

Kyse on aika varmasti murre-erosta. Osassa suomee "kehtaa" on nimenomaan laiskuuskysymys, ja toisessa (kuten omalla paikkakunnallani) enemmän häpeäkysymys. En kehtaa mennä kauppaan -> hävettää mennä kauppaan.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 03.06.2016 klo 09:58

Pierced kirjoitti 31.5.2016 10:23

maanvaiva kirjoitti 30.5.2016 9:39

Sori tästä kysymyksestä mutta mitä te oikein tarkoitatte, kun ette kehtaa? Se useimmille teistä näyttäisi olevan psyyykkinen ongelma mutta mun kielessä se on pelkästään fyysinen ongelma eli laiskuus.
Mie jos sanon etten kehtaa jotain tehdä, niin olen vaan laiska enkä kehtaa esim. nyt just tehdä töitäni.

Varmaan joku toinenkin on samaa miettinyt, joten nyt kysyn. Varmuuven vuoksi sanon heti etten teitä kettään pijä laiskana, ainoastaan itteeni just nyt.

Kyse on aika varmasti murre-erosta. Osassa suomee "kehtaa" on nimenomaan laiskuuskysymys, ja toisessa (kuten omalla paikkakunnallani) enemmän häpeäkysymys. En kehtaa mennä kauppaan -> hävettää mennä kauppaan.

Minulla sama juttu. En kehtaa= häpeä.
Joskus menen aina keskellä yötä kauppaan koska en kehtaa mennä päivällä ihmisten aikaan...