Kun ei jaksa muuta kuin maata

Kun ei jaksa muuta kuin maata

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 28.10.2005 klo 14:55 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä kirjoittanut 28.10.2005 klo 14:55

Onko tällaisia muita kuin mie tai ootteko olleet tällaisia. Siis, että ei jaksa ku maata sängyssä. Vaikka kuinka haluaisi mitä vaan tehdä, niin ei yksinkertaisesti jaksa nousta ylös. Miten muuten tästä selviää? Jääkö ainiaaksi makuuasentoon? Soppii ainakin arkkuun hyvin, jos ois jämähtynyt pystyasentoon, voisi olla hankalampi tilanne. Mutta onko tämä todiste siitä, että nyt elämä on eletty, loppuajan voi odottaa arkkuun laittoa.

Käyttäjä Xera kirjoittanut 28.10.2005 klo 18:02

Mulla on kans ollu niin, etten oo jaksanu ku maata. En, vaikka oon ollu siihenki jo ihan kyllästyny. Sitte ku oon levänny tarpeeks, oon taas pystyny tekee jotain. Kyllä se sullaki menee ohi, tähänki asti aina menny, eikö?

Muuten Maanvaiva, mullaki epäillään, että olisin asperger.

Käyttäjä kirjoittanut 29.10.2005 klo 09:16

Olenkohan lopettanut lukion tai onko mut jo erotettu? En ole siellä käynyt kirjotusten jälkeen.Koska en jaksa mennä vaikka vähän ainakin haluaisin.
En näe millään asialla mitään merkitystä. Jos menen lukioon, saan lukion todistuksen. En muuta, en lakkia.
Mie jo mietin ensi kevättä ja päättäjäispäivää. Jos meen niihin, niin seison varmaan jossain yksin, kun enhän voi istua mun luokkalaisten kanssa, koska ne istuu eessä ja hakee lakin. Sitten nousevat seisoo, laittavat lakin päähän ja kaikki taputtavat, antavat ruusuja ja halaavat. Mulle ei tapahdu mitään, mie vaan istun yksin.
Siksi en jaksa nousta sängystä ylös.

Käyttäjä ultimate kirjoittanut 31.10.2005 klo 16:20

Oli mullakin kaksi viikkoa niin, että vaan makasin kriisikeskuksessa. Itkin koko ajan ja olisin halunnut olla kuollut. Hoitajat käskivät nousta ylös. Olen nykyisin miettinyt usein itsemurhaa, kun en jaksa tätä elämistä.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 31.10.2005 klo 18:12

Xera kirjoitti 28.10.2005 klo 18:02:

Muuten Maanvaiva, mullaki epäillään, että olisin asperger.

anteeks jos puutun neitien kirjotuksii, mut mitä eroa on asperger-diaknoosilla ja asperger piirteillä? koska ite en kyllä tajuu, et miten voi olla kys. diaknoosi jos 1 on muute suht "normaali" mut ei omista sympatiaa tai osaa osottaa tai totaa viihtyy esim. levyjen parissa ym. ja jos saa Maanvaivalta udella, et mistä johtuu et nelosella oli mulla joku ihme juttu et piti mennä johonki typerää paikkaan liikunta tunnilla? ite en tajunnu, ku tuntu et oli joku rankasu tai sillee.. oon ollu siellä kasillaki tai seiskalla, mut sit sanoin opelle ettei vähempää kiinnosta. Eli mistä on kyse siinä? En tiiä tsennaaks, mut näi kuitenki oli.

Käyttäjä kirjoittanut 31.10.2005 klo 20:23

En tajua mitä mulle selität ujom. Miten tuosta voi mitään tajuta, jos et enempi selitä. Mie en ole paljon koskaan ollut liikuntatunnilla ryhmäjutuissa, koska en jaksa sitä hälinää, enkä kestä, jos kaikki ei mene just sääntöjen mukaan. Nyt syksyllä olin kyllä koulun pesäpallojoukkueessa, se meni hyvin.

Xera mitä teet asperger-tittelillä? Mie en enää sano missään, että olisin sellainen. Se oli vaan alkuhienous,tuntui hyvältä, kun ei ollutkaan vaan häirikkö. Nyt olen tittelin hylännyt, enkä aio sellainen olla. Ihmiset lukevat netistä millainen on asperger-ihminen, sitten luulevat, että kaikki assit ovat sellaisia. Multa meni oikeus olla oma itseni. Mie olen mie, mulla on omat juttuni ja omat tapani toimia, en ole joku Asperger, vaan olen maanvaiva itte.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 01.11.2005 klo 19:09

maanvaiva kirjoitti 31.10.2005 klo 20:23:

En tajua mitä mulle selität ujom. Miten tuosta voi mitään tajuta, jos et enempi selitä. Mie en ole paljon koskaan ollut liikuntatunnilla ryhmäjutuissa, koska en jaksa sitä hälinää, enkä kestä, jos kaikki ei mene just sääntöjen mukaan. Nyt syksyllä olin kyllä koulun pesäpallojoukkueessa, se meni hyvin.

Xera mitä teet asperger-tittelillä? Mie en enää sano missään, että olisin sellainen. Se oli vaan alkuhienous,tuntui hyvältä, kun ei ollutkaan vaan häirikkö. Nyt olen tittelin hylännyt, enkä aio sellainen olla. Ihmiset lukevat netistä millainen on asperger-ihminen, sitten luulevat, että kaikki assit ovat sellaisia. Multa meni oikeus olla oma itseni. Mie olen mie, mulla on omat juttuni ja omat tapani toimia, en ole joku Asperger, vaan olen maanvaiva itte.

ku jossain stadissa oli sellane paikka tai en tiiä missä. mut sinne vietii kourallinen ihmisii koulusta mä ja joitain muita, ja sit oli ikäänkuin liikunta tunti ylimääräne siellä. ja hemmetisti ihmisii, en tajuu miks tai sillee.. =/

Käyttäjä kirjoittanut 01.11.2005 klo 19:26

Jos stadi tarkottaa Hesaa eli Suomen pääkaupunkia, niin mie tasan tarkkaan tiedän sieltä yhen liikuntapaikan eli Olympiastadionin enkä muuta. En ymmärrä mitä selität, kysy joltain muulta.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 03.11.2005 klo 21:01

maanvaiva kirjoitti 01.11.2005 klo 19:26:

Jos stadi tarkottaa Hesaa eli Suomen pääkaupunkia, niin mie tasan tarkkaan tiedän sieltä yhen liikuntapaikan eli Olympiastadionin enkä muuta. En ymmärrä mitä selität, kysy joltain muulta.

hmph. no jonkunlainen laitos se oli. ja vastaas toho raha onkelmaa kans jotain.. ku ketää ei vastaa mihinkää mun jälkee ☹️ missä vika?

Käyttäjä Xera kirjoittanut 06.11.2005 klo 23:56

Maanvaiva, vähän samasta syystä ku se sustaki eka tuntu hyvältä. Se selittäis, miks oon käyttäytyny niiku oon. Mä en kyll usko, että mulla on se syndrooma, mut as-piirteitä kylläki. Se auttais, ku tietäis, miks on nää ongelmat. Ja terapiastaki on enemmän hyötyä, jos tyetää, mikä tän takana on, tai ees osan takana.

Ujomies, jos ei täytä kaikkia kriteerejä, mut on selvästi kuitenki joitain as-juttuja, ni sit on as-piirteitä mut ei koko syndroomaa.

Käyttäjä kirjoittanut 07.11.2005 klo 15:41

Ootko Xera, käynyt aspalsta-sivulla. se on asperger-ihmisten palsta. Mie siellä yritän keskustella eli tappelen. Musta on outoa, kun ne tulee keskenään niin hyvin toimeen, koska ne kuulemma on niin samanlaisii kaikki. Mie en ollenkaa tunne, että kuulusi asperger-ihmisten joukkoon. On mulla niitä piirteitä, kaikisa testeisä saan huippupisteet, mie olen siis huippuassi. Silti en niijen kaa pärjää yhtään.

Mie ja mun teraputti ei puhuta mitään mun assista. se mut tunsi jo ennen tittelii ja me ollaan vaan normaalisti koko ajan puhuttu.Kun se sanoo, että ensi pitää itte hyväksyä ittensä. miksi mun pitäsi hyväksyä, että oon assi, kun voin hyväksyä, että oo maanvaiva. Niin ku yritän sanoa, että, kun saa asperger-tittelin, niin se antaakin muille tietoa hyväksyä mut minua itsenäni. Se vaan on persettä, jos kaikki luulee, että olen Maanvaiva Asperger. (saitko kiinni mitä kirjotin. tän lauseen olen oppinut net-tuelta, kun siltä ei saa kyssyy, etä ymmärsitkö pösilö?)
Koska sulla on testit? meetkö sinne asperger-klinikalle ,sen nimi on vissiin Dextra.

Käyttäjä Öitä kirjoittanut 10.11.2005 klo 18:27

Hei!

Olen uusi täällä,
Mutta löysin itseni heti, Kun ei jaksa muuta kuin maata. itselläni on aivan sama. pystyn samaistumaan, haluaisin vain levätä, en jaksaisi tehdä mitään, en nousta ylös ja nähdä ystäviä, mennä tekemään ruokaa, mennä ulos, palauttaa kirjastonkirjoja, en yksin kertaisesti mitään. tuntuu kuin päällä olisi hirveä väsymys, syöminenkin on raskasta, kesken syömisen on pakko vain mennä lepäämään. Ja siinä meneekin sitten koko päivä. kun ystävät soittavat, keksin teko syitä, etten voi nähdä heitä. Koska en jaksa muuta kuin maata.Lopetin koulun, tai oikeastaan hain keskeytyksen, koska en ollut koskaan koulussa.Koska en jaksanut, Halusin vain maata. koulun pitäisi jatkua Tammikuussa enkä usko että se tulee jatkumaan. Tällä menolla ainakaan.
Voisin yhtyä sanoihisi Maanvaiva, kirjoitit ja kuvailit hyvin.Että onko tämä todiste että elämä on eletty ja jäädä vain odottamaan arkkuun laittoa.
En tiedä, sisimmissäni ainakin toivoisin ettei ole, tai en tiedä.
Tuntuisi helpolta jos saisi vain levätä elämän läpi. Ei sinänsä nukkuakkaan, vain levätä.
En tiedä, kirjoitanko nyt samasta asiasta mitä Maanvaiva tarkoittaa mutta ainakin kuvaukset sopivat minuunkin niin hyvin.
oletko keksinyt mitään keinoa? tai yrittänyt mitään keinoa päästä ylös?
koita jaksella maanvaiva!

Käyttäjä Xera kirjoittanut 11.11.2005 klo 10:40

Maanvaiva, sovitaan nyt heti, että mulle saat puhua just niiku haluat. Kyllä mä jo tässä vaiheessa tiedän, ettei sun tarkotus oo loukata vaikka suoraan sanoisitki. Oikeesti, mä en halua, että sun tarvii miettii, mitä mulle voi tai ei voi sanoo.

Kävin mä kerran sillä palstalla, mut en oo tarkemmin tutustunu. Mulle se diagnoosi, (eli varmaan as-piirteet) vissii tarkottais, että mulla on oikeus olla tällanen. Ettei aina tarvis pingottaa ja hyrveesti yrtiiää miettii, että käyttäytyykö nyt oikein. Tottakai on tilanteita, joissa pitää, mut ettei aina tarvis. Ja sit muut ymmärtäis paremmin, ettemmä esim. vittuillakseni 8ja jos noin ei saa täällä kirjottaa, ni mode voi sensuroida sen) kysy että tarkotatko sä nyt niin vai näin. Ku oikeesti en aina osaa vastata ku en tiie, mitä multa oikeesti kysytään.

Joo Dextraan oon menossa, mut vasta tammikuussa annetaan seuraavia aikoija. Siihen asti vaa odottelen... Mä en uskalla ajatella siitä eteenpäin, toivon, että sieltä selviis jotain ja ne vois vaikka kertoo mulle, minkälaista työtä mä voisin ajatella. Nyt ahistaa, ku tuntuu, ettemmä mitää työtä koskaa vaoi tehä, siis sellasta, että voisin itteni elättää. Enhän mä voi äidin elätettävänäkää loputtomiin olla. Voitko sä Maanvaiva kertoo, mitä siellä Dextrassa tapahtuu, siis suurinpiirtein? Onko muutaki ku vaa haastattelua?

Käyttäjä kirjoittanut 13.11.2005 klo 13:40

Terve Öitä, olen mie jo vähän noussu ylös. 4 tuntia ollut koulussa joka päivä, sitten tullut nukkuun päiväunet. Väkisin olen käynyt koirien kaa lenkille. Mie olen laittanut herätyskellon soimaan päivälläkin ja, kun se soi, niin sitten pakotan itseni jotain tekee. sitte taas sänkyyn, mie nukun jotain 15 tuntia vuorokaudessa.

Terve Xera. mua ei tutkittu siellä Dextrassa, siirryin sinne hoitoon, kun olis saanut diagnoosin. mua tutkittiin Oulussa ja sitten Hesassa parissa paikkaa. Enkä oikein tiijä mitkä on assi-tutkimuksia, mitkä taas epilepsia. Ai niin sanonkin nyt, että mulla ei oikeasti olekaa epilepsiaa, vaan saan niitä kohtauksia, kun haluan pois tästä maailmasta. Välillä mulla on ihan oikea epilepsiakohtauksen näkönen kohtaus mutta se ei näy aivofilmissä. Mulla ei ole aivoissa häiriöö silloin, mun mielessä on se häiriö. syön silti vielä ainakin kaksi vuotta epilepsialääkettä. mutta sitten voinkin saada jo ajokortin. Nuo kohtaukset yritetään saada pois terapiassa, niin että löytäsin jonkun muun tavan käsitellä asioita kuin saada epilepsiakohtaus.mun pitäis oppia hallitsee mieltäni.

Mun tutkimuksiin piti mun itse ensin kirjoittaa semmoinen elämänkaarijuttu, missä oli kaikkia tärkeitä juttuja mitä mun elämässä on tapahtunut. sitten niistä puhuttiin sen tutkijan kanssa.
sitten mun siskon ja veljen piti tehdä myös juttua mitä ne muistaa mun lapsuudesta. sitten opeilta oli juttuja, nää vanhemmatkin teki jonkun tarinan.
meillä oli monta tapaamista, joskus olin yksin, joskus olin vanhempien kanssa.

oli kyllä mulla niitä mustetahrojakin, se meni pieleen, kun musta ne vaan oli mustetahroja.
sitten oli muistipelejä missä oli ihmisten kasvoja ja mun ois pitänyt muistaa niitä, en muista kovin eri ihmisten turpia.
sitten piti laittaa sanoja, kun oli lauseessa tyhjiä kohtia.
kävin niiden kaa syömässä ravintolassa ja näytin sos.taitoni.
kävin kyllä paljon aivofilmeissä ja verikokeissa, en tiedä mihin ne liittyi.
mun tutkimukset kyllä kesti 3kk, välillä tietenkin oli taukoa. oli 3 eri lääkäriä ja terapeutti. muuta en muista.

ootko sie muuten yo-oppilas? jos saat Asperger-tittelin, niin veinaatkos sitten kaikille sun kavereille selittää, että olet virallisesti nyt erilainen mitä ne on? aluksi ne kattoo kuiteksi kuin halpaa makkaraa mutta mua ei enää kiusata koulussa, kun niille pijettiin syksyllä esitelmä Aspergeristä.
mulla on sieltä Dextrasta sellaine tukihenkilö. vissiin se on erityisope, se tulee aina välillä täällä käymään ja hoitaa kouluhommia mun kanssa.