Kuinka auttaa?

Kuinka auttaa?

Käyttäjä rouskus aloittanut aikaan 20.04.2013 klo 12:42 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä rouskus kirjoittanut 20.04.2013 klo 12:42

Tyttöystäväni kärsii. Hän viiltelee itseänsä, käyttää liikaa päihteitä ja on ahdistunut. Meidän parisuhde voi ihan hyvin, mutta tämä ongelma on silti olemassa. Tiesin että hänellä oli näitä ongelmia ollu joskus jo ennen meidän yhdessäoloa, mutta ne ovat lopputalvesta tulleet taas pintaan voimakkaasti. Siihen vaikuttaa ainakin yksi surullinen tapahtuma talvella, mitä en voi tähän julkisesti kirjoittaa. On toki hyviäkin päiviä, mutta sitten on myös huonoja. Hän valittaa että miksi kukaan ei tee mitään… ja että on yksin, mikä riipaisee hirveällä tavalla minua : ( Olen tällä hetkellä varusmiespalveluksessa mikä tekee asiasta vaikeamman, koska olen kaukana. Tahtoisin vaan olla rakkaani lähellä ja olen valmis tekemään kaikkeni auttaakseni. En vaan tiedä miten kauan jaksan itse, sillä oma arkeni on vaikeutunut huomattavasti huolen takia. Valvottuja öitä kertyy ja palvelustehtävät menee puolella teholla, vaikka nyt pitäisi panostaa niihin. Oon pitäny päivittäin yhteyttä, kuunnellu, kuunnellu ja kuunnellu… se ei vaan riitä. En voi antaa tämän jatkua ja seurata kun rakastamani ihminen kärsii. Mitä minun pitäisi tehdä? Hyvät neuvot ja ohjeet olisi nyt kultaakin kalliimpia.

Anteeksi jos teksti on sekava, toivottavasti siitä saa jotain selvää ja lisää saa kysellä. Auttakaa : (

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 20.04.2013 klo 20:13

Hei, tyttöystäväsi pitäisi varmasti pikimmiten saada ammattilaisen kanssa keskustelemaan. Jos ei psykiatrille, niin ihan yleislääkärikin voi varmasti jotain tehdä jos häntä ei psykiatrille saa. Onko hänellä hyvät suhteet vanhempii tai sisruksia, joille voisit tilanteesta kertoa tai jolle saisit hänet avautumaan. Joku luotettava vanhempi ihminen auttaisi varmasti myös, täti tai keneen hän sitten luottaakaan. Et voi tuosta yksin selvitä, ongelmat tulevat hänen sisältään ja varmaan maitsemasi tapahtuma suisti hänet vanhoihin hänelle tuttuihin reaktioihin. Lääkehoito auttaisi pahimman yli ja saamaan asiat suhteutettua.

Käyttäjä Menolly kirjoittanut 20.04.2013 klo 21:18

Käykö tyttöystäväsi ammattiauttajalla?
Suosittelisin ottamaan yhteyttä esimerkiksi terveyskeskuksen psykologiin tai muuhun kunnalliseen psykologipalveluun. Sieltä voit kysyä neuvoja tai pyydä aika vaikka teille molemmille, jos ei tyttöystävä uskalla/halua yksin mennä. Myös perhesuunnitteluneuvolassa yms. voi käydä kahdestaan.
Lisäksi seurakunnat tarjoavat apua, myös ei-uskonnollista.

Nyt tyttöystävää kädestä kiinni ja ulkopuolista apua hakemaan, ennenkuin uuvutte molemmat.