Koulukoti elämää

Koulukoti elämää

Käyttäjä Väsynyt88 aloittanut aikaan 12.05.2005 klo 09:15 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Väsynyt88 kirjoittanut 12.05.2005 klo 09:15

Mä olen ollut koulukodissa nyt kohta kaksi vuotta ja täällä on tosi rankkaa. Onko ketään, joka olisi kokenut samanlaista?😐

Mä jouduin tänne, koska mun vanhemmat eivät olisi pystyneet huolehtimaan minusta. Täällä on oma yhteisönsä, joka on tosin ihan syvältä.☹️

Joudut tekemään paljon itse asioitesi eteen ja sen eteen, että äänesi saataisiin kuuluville. Kaikki ei ole niin ihanaa, mutta tämä paikka opettaa elämään kunnolla.😉

Kaikki, jotka vain pystytte olemaan kotona, olkaa siellä, koska me koulukoti nuoret ei pystytä enää itse päättämään missä aikamme vietämme… ☹️

Oikeesti, mä puhun nyt melkein kahden vuoden kokemuksella…

Käyttäjä murkku 1 kirjoittanut 12.05.2005 klo 12:26

Onko koulukoti sama ku perhekoti. Mä olen perhekodissa, lähi itse hiihtoloman jälkeen. Musta siellä on kiva olla. Mulla onki sellaine mutsi, että se ei muuta osaa ku sääntöjä ja rankaistuksia laittaa. Nyt olen lomalla neljä päivää, eilen illalla tuli. Mutsi ei mitään puhu, iskä sanoo että äitiä pitää ymmärtää päivän istun kotona mutsi käski. Onneksi pääsen takas sunnuntaina.

Käyttäjä Väsynyt88 kirjoittanut 12.05.2005 klo 19:12

koulukoti ei todellakaan oo sama ku perhekoti, paljon tiukempi ja laitos maisempi. Musta on hyvä, jso/kun sä itse halusit sinne, niin sun on varmasti parempi olla siellä(: Voimia sinne sulle(:! Kyllä me nuoret jaksetaan, kun toisiamme autamme(:!

Käyttäjä xxx84 kirjoittanut 25.05.2005 klo 17:55

Väsynyt88:
Jos kolukodissa on noin hankalaa mitä kuvailet, oletko jutellut jo oman työntekijän kanssa, kiusataanko sinua siellä???
Koulukoteja on suomessa 6 kpl, tunnen muutaman tavat aika hyvin ja myös johtajia tunnen.
Jos olet kasvunyhteisössä eli koivikko tai sairila, ymmärrän varsin hyvin ton riiston tunteen.
Itse lensin aikoinaan pellolle 2kk, psykiatriselle.
En pystynyt sopeutumaan.
Koulukodit kuitenkin yrittävät parhaansa, eihän se kotia voi koskaan voi korvata.
Oletko jutellut omien sosiaalityöntekijöiden kanssa muista sijoitusmahdollisuuksista tai ihan koulukodin johtajan kanssa, jos pääsisit jo itsenäistymisasuntoon?

Perhekoteja en tunne, mutta ammatillisissa laitoksissakin on eirräin tiukat säännöt, kauppapäivät jne.
Suurinosa jotka joutuvat sijoitukseen on itse aiheuttanut itselleen sen tilanteen jolloin sännölliset asiat ovat monen nuoren kohdalla kaikista tärkeimmät.
Jos tässä vaiheessa tuntuu ettei yhteisösi hyväksy sinua ja vihaat kaikkia, kerron kokemuksen rintaäänellä vaikkamuakiusattiinkin koulukodissa ja yhteisöntakia hankkiuduin sieltä pois näin aikuisiällä kun olen nähnyt näitä entisiä kiusaajiani, he ovat pyydelleet anteeksi käytöstään ja anteeksi olen antanut.
(Tuntui aikas hyvältä muute.)

Loppujen lopuksi kun pohdin kaikkia sijoituspaikkojani olen antanut anteeksi mahdolliset virheet työntekijätasollakin, jokainen vain tarkoitti minun parastani.

Itse olin sijoituksissa yhteensä reilun 4vuotta, ja loppujen lopuksi aikuusuudesa nämä yhteisöjen nuoret joiden kanssa en tullut toimeen tulen nykyisin erittäin hyvin.

Onhan vuosien varrella kuollut ainakin 1 paras kaverini, poikaystäväni aikoinaan.
Tällä hetkellä odotan suruviestejä monelta taholta vieläkin, niin surulista kuin se onkin.

Kun pääset aikuisuuteen älä jää pohtimaan menneitä, anna niiden valua tyhjään, muuta eripaikakunnalle ja aloita alusta kaikki.Sijoitus aikanasi hanki itsellesi hyvä koulutus vähintään ammattiasteen.
Sekä ajatuta itsellesi ajokortti, itse maksoin opintotukirahoillani joita saa jos opiskelee yli 17 vuotiaana vaikka olisi sijoitettuna.

Ota vastaan lakanta ja kaikki muu elämän perusedellytykset, sekä piristy, maailam hymyilee sinulle vielä, jos et ole jo sitä huomannut.

Suoraan sanottuna vaihtaisin itse milloin tahansa takasin sijoitukseen posi rahahuolista jne, ja säännölliseen rytmiin.
Tottakai on inhottavaa sammuttaa valot tiettyyyn aikaan, mutta kaikki on neuvoteltavissa.Jos osoitat oma-aloitteisuutta heräämisissä jne. pikkuhiljaa huomaat että säännöt löysenevät.
Samoin vaate ja muissa hankinnoissa, hoida ne kunnolla tuo kuitit kaikista ja pyri olemaan ostamatta sitä sen hetkistä muotia ja osta käytännöllisiä vaatteita, kestäviä semmoisia..Vaikka yhteisö pilkkaisikin niin itselläni on yhäkin käytössä 5v vanhat nahkasaappaat talvisin sekä pitkä talvitakki.
Välillä sain jopa sen 1000mk aikoinaan mukaan ostoksille tarpeeksi hyvillä perusteluilla.
Suunnittelu etukäteen mitä tarvitse ja jos on 1 muotifarkut ja 2 ei muotifarkut sen yhden hinnalla osta vain ne kahdet ei muotifarkut.
Loppujen lopuksi pääset huomaamaan että muut ovat sinulle kateellisia koska rupeat saamaan erivapauksia, ja se tuntuu hyvältä.

Haluan toivottaa onnea loppusijoituksen ajalle ja voimia, jos luulet että tekevät sinun kohdallasi virheitä, ota yhteyttä alueesi lääninhallituksen sosiaalitarkastajaan, he ovat oikea paikka valittaa sossun virheistä.

Aurinko hymyilee sinulle, ja tee vaikka listaamitkä ovat positivisä asioita mitä on tapahtunut, esim. hyvät retket jne..mutta älä listaa negatiiviä niin asiat näyttävät iloisemmilta ja myös tuntuvat siltä.

Käyttäjä Väsynyt88 kirjoittanut 31.05.2005 klo 13:31

moi saanko kysyy, että kuka sä olet? Siis ihan nimi? Kiitos sulle, koska tuo oli positiivista , kiitos. Mä värjäsin eilen hiukset, se sai mut tuntemaan, että oon jo kokonaan päästänyt mun menneisyydestä irti. Mul loppuu kohta peruskoulu ja mieli on jo pelkästään sen takia tosi korkeella. Kyllä mä aijon nyt tän loppu sijoituksen hoitaa erittäin kunnolla. Ja sain mä vapauksia, pääsin yksin kirkkoon sunnuntaina ja sain kahvirahaakin, muhun luotettiin ja se tuotti tulosta, kun olin sen luottamuksen arvonen. Huomenna mennään särkkikseen. KIITOS SULLE TUNTEMATON(:

Käyttäjä Tizku kirjoittanut 09.06.2005 klo 14:02

Moi väsynyt! Minäki oon väsynyt... xD
Joo, ihan asiaakin on. Ite olen koulukodissa. Ennen tätä paikkaa minua on hyppyytetty paikasta A paikkaan F, eli olen ollut sairaalassa, suljetulla- ja avoimella nuorisopsykiatrisella, nuorisokodissa ja erityiskoulussa. Nyt koulukodissa.

Syy miksi jouduin sinne on lähinnä se, että kotikuntani koulussa minua kiusattiin ja aloin lintsaamaan. Käyttäytymiseni muuttui haastavaksi aivovammani takia. Jouduin -00 vakavaan liikenneonnettomuuteen.

Käyttäjä xxx84 kirjoittanut 30.07.2005 klo 20:50

Olen vain yksi Minna, kiva kuula että jotain piristystä tullut.

Käyttäjä xxx84 kirjoittanut 30.07.2005 klo 20:51

Ja hyvä että sait lisää vapauksia, niitä saa kun osoittaa olevan niiden arvoinen, ja kaikkea hyvää jatkoa sinullekkin väsynyt.

Käyttäjä Väsynyt88 kirjoittanut 26.08.2005 klo 09:32

Mä pääsin nyt pois sieltä koulukodista.

Käyttäjä Tizku kirjoittanut 28.08.2005 klo 12:13

Onnea sinulle. Mulla peruskoulun viimeinen luokka menossa ja toivon mukaan pääsen pois melko heti kun ysi loppuu -ellei ole tarvetta käydä vielä yhtä vuosiluokkaa-.

Minä itse olen ansainnut sen verran luottamusta että pääsen itsenäisesti ostamaan kylälle kaikkea tarpeellista -hyvillä perusteilla tietenkin-. Se on kohentanut itsetuntoani valtavasti.

Käyttäjä lasia kirjoittanut 17.10.2005 klo 14:38

Väsynyt88, miten tiukkaa kuulostaakaan olevan.
Miten paljon koulukodissa oli porukaa?

Missä asut nyt kun olet päässyt pois?
Minä asun itse lastekodilla, kohta 2 ja puoli vuotta.
Varmasti on minulla vapaampaa, sen voin heti myöntää..

Ja sinä xxx84, miksi sinä asuit muualla?
Entäpä sinä, Tizku`?
Minnä kaikkialla olette olleet?