Moi..
Vasta usean vuoden jälkeen uskaltaa puhua siitä ääneen. Koulukiusaamisesta siis... Olen 22-vuotias nyt, olin lähemmäs, oikeastaan yläaste-ajan koulukiusattu. Kiusaajina toimivat lähes puolet luokastani. Luokkani koostui monesta koulusta, oikeastaan koulukiusaus alkoi jo ala-asteella mut pahimmillaan se oli yläasteella. Puolet luokastani olivat uskovaisia, samoiten luokanvalvojani. Luokassa oli 11 tyttöä ja 4 poikaa. Pojat kiusasivat eniten, ensin vanhemmat sanoivat et ne kiusaa kun ne tykkää. Mutta sitten kun siihen liittyi tytöt luokassa ja vuotta alempana olleet samansuunnan luokkalaiset, se ei ollu kivaa... Kenkiini laitettiin lunta, teljettiin jopa kerran yhteen komeroon. Ihana, pikkuserkkuni joka oli silloin opettajan ala-asteella. (olimme ns etäluokka yläasteella, vietimme yhden päivän viikossa ala-asteellani, se oli kokeilu silloin aikoinaan) Opettaja ensin ei huomannut asiaa, kommentoi vaa et onpas eräs nimeltä mainitsematon poika laittanut luokan uuteen uskoon. Muut luokassa olleet hihittelivät ym, ja silloin opettaja tajusi että jokin oli vialla.
Hän tuli komeroon, (komeron edessä oli pulpetteja, enkä siis itse päässyt ulos) huomasi minut itkemässä siellä ja pyysi mukaansa... Vei minut opettajainhuoneeseen, ala-asteen lempiopettajani oli siellä ja huomasi asian, kerroin kaiken mitä oli tapahtunut silloin ja mitä oli aiemmin tapahtunut. Luokanvalvoja ei juuri tuona päivänä ollut paikalla, joten hän ei tiennyt asiasta ja ala-asteen opettajat molemmat vaativat hänelle pitää kertoa kaikki. Koska olin ollut ala-asteella suosittu, ja siellä oli vankka tuki opettajilla mua kohtaa, pääsin pikkuserkkuni tunneilla kuuntelijaks ja aiemmin koulusta pois.
Kotona vanhemmat huolestuivat todenteolla, ja isä soitti suoraan yläasteen rehtorille. Emme kertoneet luokanvalvojalle ennenkuin seuraavana maanantaina. (olimme perjantait ala-asteella). Sain "puhuttelun" luokanvalvojaltani asiasta, koska en ollut hänelle kertonut asiasta vaan ohittanut hänet. Sanoin että kiusaamiseen oli puututtava tai jotain muuta tapahtuu. Rehtori oli myös samaa mieltä. Luokanvalvoja otti minut, sekä kaksi pahinta kiusaajaani puhutteluun, yhteisiin. Ja asian piti muka löytyä sopu, vaan eipä löytyny. Kiusaaminen jatkui.... Ja jatkui...
Kaikki tämä tapahtui ysillä, joten olin suuresti kiitollinen että peruskoulu loppui ja pääsin pois sieltä... Luokassani ei juuri tukijoita ollut, joku joskus, mutta eivät kukaan uskaltaneet nousta vastaan kiusaajia... Sattuu edelleenki kun muistelen aikaa...
Kiusaamista ei saisi tapahtua ollenkaan, seon väärin ja se on julmaa. Ja se jättänyt syvät haavat ihmiseen, tiedän sen....