Koulukiusaaminen

Koulukiusaaminen

Käyttäjä BirdBell aloittanut aikaan 19.05.2015 klo 21:06 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 19.05.2015 klo 21:06

Aivan varmasti tämä aihe on hyvin yleinen aihe valitettavasti 😢

Kirjoitinkin tänne kirjoituksen aiheena: yksinäisyys. Johon kirjoitin hieman koulukiusaamisesta.
Joten tähän aihealueeseen tulee yksityiskohtaisemmin koulukiusaamisen kokemuksista.

Olin koko peruskoulun koulukiusattu. Ala-asteella se alkoi pienillä teoiilla. Ei otettu leikkiin mukaan. Kyllä se silloin 7-8 -vuotiaana tuntui maailman lopulta. Vähitellen kun vanhenin tuli mukaan myös tavaroiden piilotus ja haukkuminen.

Siinä 5-6 luokalla olin edelleen koulukiusattu samanlaista kiusaamista kuin pienenpänä. Mutta sain jatkuvasti myös kuulla kuinka olen ylipainoinen, olin silloin normaaleidssa mitoissa. Lisäksi olin hikipelle. Kärsin liiallisesta hien erityksestä. Kaupan deodorantit eivät auttaneet. Vanhempien mielestä Apteekin deodorantit olivat liian ärhäköitä!
Naamani oli täynnä finnejä. Sain niistä kuulla lopun aikaa ala-asteella.

Yläasteella
Olin aina se kuka oli yksin ulkona. Vihasin välitunteja. Kun yritin mennä porukoihin mukaan ei minua hyväksytty, ihmiset kuiskivat ja sitten lähtivät pois paikalta ja kun menin perässä kysyttiin: mitä seuraat meitä?

Liikuntunnit olivat kamalia. Olin aina se ketä oli rivissä vimeisenä. Tykkäsin liikunnasta mutta kun koulussa liikunta oli turhan kilpailuhenkistä.

En vieläkään ymmärrä mikä minussa on vikana. Kukaan ei hakua olla kaverini.

Kertokaa kokemuksia!

Käyttäjä Katsa kirjoittanut 20.05.2015 klo 21:39

Tiedän mitä on olla kiusattu. Olin itekin kiusattu 4-8 luokat. Syrjimistä, haukkumista ja tavaroiden sabotointia. Sussa ei oo mitään vikaa!!! Kiusaajat ottavat mukavimman ihmisen kohteeks joka ei uskalla puolustaa välttämättä itteensä. Sä oot aivan loistava ihminen ja kiusaaminen tekee susta vaan vahvemman vaikka se nyt tuntuukin tappavalta. Sä selviät, oot vieläkin parempi ja pelastat monen nuoren elämän tuellas!! <3 Voimia, tsemppiä ja jaksamista sulle!

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 21.05.2015 klo 11:04

Katsa kirjoitti 20.5.2015 21:39

Tiedän mitä on olla kiusattu. Olin itekin kiusattu 4-8 luokat. Syrjimistä, haukkumista ja tavaroiden sabotointia. Sussa ei oo mitään vikaa!!! Kiusaajat ottavat mukavimman ihmisen kohteeks joka ei uskalla puolustaa välttämättä itteensä. Sä oot aivan loistava ihminen ja kiusaaminen tekee susta vaan vahvemman vaikka se nyt tuntuukin tappavalta. Sä selviät, oot vieläkin parempi ja pelastat monen nuoren elämän tuellas!! <3 Voimia, tsemppiä ja jaksamista sulle!

Hei Katsa
Kiitos vastauksestasi. Viestisi piristi todella paljon!
☺️❤️ samoin sulle!

Käyttäjä hanne3 kirjoittanut 07.06.2015 klo 20:21

Moi. Itse mietin monta kertaa miten kohdata kiusaajat, kun kiusaamisesta on jo aikaa. Tällä hetkellä tuntuu, että kiusaajat kärkkyvät niiden ihmisten lähellä, joiden kanssa haluaisin olla tekemisissä. En vain tiedä pystynkö ikinä kohtaamaan kiusaajiani. Olisi kiva, jos joku osaisi neuvoa tai kertoa omia kokemuksiaan. Itsestäni tuntuu todella ahdistavalta.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 07.06.2015 klo 21:27

Hei hanne3!

Itse olen osan kiusaajistani kohdannut. Puhunut en mutta luulen että he aikuisina ihmisinä ovat kuitenkin kasvaneet ja kun kohtaavat sinut niin heitä nolottaa kun ymmärtävät mitä ovat tehneet.

Käyttäjä hanne3 kirjoittanut 09.06.2015 klo 08:36

Kiva kun vastasit, birdbell! Itse olen aika epätoivoinen erään kiusaajani kanssa. 😋

Käyttäjä Katsa kirjoittanut 09.06.2015 klo 16:36

Itselläni yks vanhoista kiusaajistani vei muulta useemman ystävän eikä ees myöntäny kiusanneensa mua vaan väitti olevansa viaton! Voimia ja jaksamista teille! Pitäkää ystävistä ja oikeuksistanne kiinni!!!

Käyttäjä hanne3 kirjoittanut 09.06.2015 klo 19:32

Ihana kun on ihmisiä, jotka kokevat/ovat kokeneet samaa. Tämä helpottaa jollain tavalla. Itselläni muutama yritti olla kaveriani, mutta toisaalla sitten juorusivat monet muut ihmiset minua vastaan. Ei ole kyllä helppo kirjoittaa näistä asioista.. Tällä hetkellä ahdistaa muutaman kanssa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 11.06.2015 klo 21:35

hanne3 kirjoitti 9.6.2015 8:36

Kiva kun vastasit, birdbell! Itse olen aika epätoivoinen erään kiusaajani kanssa. 😋

Onneksi kiusaaminen lasketaan rikokseksi. Jos joku kiusaa/ahdistelee voit vaikka tehdä rikosilmoituksen hänestä tai jos se ei auta voit myös hankkia lähestymiskiellon.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 11.06.2015 klo 21:40

Hei

Katsa ja Hanne3!
Myös minulle on käynyt noin että kiusaaja on vienyt kavereita. Tosi törkeää toimintaa koska jokainen ansaitsee kavereita. Eikä ketään saisi jättää yksin.
Olisi hyvä että tuollaiselle kiusaamiselle tehtäisiin koulussa jotain vaikka muutamaksi päiväksi eristykseen muista oppilaista/opiskelijoista.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 12.06.2015 klo 19:19

Kirjoittelen tuolla toisessa ryhmässä, mutta halusin tulla kertomaan, kuinka hyvin tiedänkään miltä kiusaaminen tuntuu. Vaikka siitä on kymmeniä vuosia, muistan sen, kuin eilisen. Se oli kuin maailma/kiusaajat /minä. Ja kun kiusaajina oli opettajatkin. Niinä aikoina ei puhuttu ääneen koulukiusaamisesta. Kerran tunnilla minulle riitti ja kävelin ulos. Illalla soitti rehtori kotiin ja sanoi minun häiriköineen ja määräsi jälki istuntoon. Kun koulu loppui minusta tuntui, kuin olisin vasta syntynyt. Ei tarvinnut enää pelätä aamua ja kouluunmenoa. Ikuiset arvet minuun jäi ja sitä itseluottamusta ei löydy.
Sinulle haluan toivottaa voimia jaksaa ja uskallusta hakea apua kiusaamiseen. Muista, että kiusaajasi ovat henkisesti hyvin pieniä ihmisiä.