Kotona vaikeaa

Kotona vaikeaa

Käyttäjä UnicornBby aloittanut aikaan 18.10.2015 klo 22:47 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä UnicornBby kirjoittanut 18.10.2015 klo 22:47

Oon 14v tyttö ja perheen vanin lapsi. Teen kotitöitä lähes jokapäivä ja paljon enemmän kuin muut lapset. Minulla on 13v veli ja kaksi 10v siskoa sekä yksi 7v sisko. Veljeni ei tarvitse tehdä kuin kerran viikossa tiskit, kun minä teen joka toinen päivä tiskit ja joka toinen päivä pyykit. Teen myös paljon muitakin töitä. Vaikka tekisin paljon töitä, äiti ottaa minulta esim. Rahaa pois (ollaan sovittu että jos esim siivoan siskojen huoneen joka ikisen laatikon niin saan 20€) eikä sano syytä. Jos sanon kotitöistä jotain vastaam, alkaa kova huuto siitä kuinka mulle annetaan kaikkea ja mä en tee kotitöitä.

Toinen juttu on se, että äiti huutaa tosi paljon. Huutaa kun tulee töistä, huutaa siitä että kananmuna oli jäänyt kattilaan aamulla, ym. Äitil on tosi kova ääni eikä se emmi käyttää sitä. Se huutaa mulle myös mun veljen asioista. Täs meijän yks tilanne:
Ä: MIKÄ ON KUN EI OSATA LAITTAA ASTIOITA OIKEIN
M: Timon tiskivuoro oli tänää
Ä: MÄ OON MONTA KERTAA TEILLE SANONU ETTÄ MUKIT LAITETAAN TÄHÄN KOHTAAN JA KIPOT TÄHÄN!
M: miks sä mulle siitä huudat, vaikka mä en niitä tehny ja mä osaan tehä oikein.
Ä: KOSKA TIMO EI OO TÄS NYT KUUNTELEMASSA ENKÄ MÄ PYYDÄ SITÄ TÄNNE ET VOI TULLA KUUNTELEMAA.

Oon myös ollut kiusattu koulussa ja oon tehny netissa masennustestin. Musta tuntuu et mun masennus on pahentunu siks et äiti on niin epäoikeudenmukainen ja huutaa paljon

Käyttäjä Unikekonen kirjoittanut 19.10.2015 klo 22:19

UnicornBby kirjoitti 18.10.2015 22:47

Toinen juttu on se, että äiti huutaa tosi paljon. Huutaa kun tulee töistä, huutaa siitä että kananmuna oli jäänyt kattilaan aamulla, ym. Äitil on tosi kova ääni eikä se emmi käyttää sitä.

UnicornBby, luin koko viestisi ja tunnen tuskasi. Kuvasit juuri hyvin sitä samaa arkea, mitä olen käynyt oman äitini kanssa nuoruudessani.. se oli jotain todella hirveää!
Juuri tuo pikkuasioista meuhkaaminen ja moittiminen ovat olleet erityisen riipaisevia, sillä perheen pitäisi olla juuri se mikä tukee ja auttaa läpi lapsuuden ja nuoruuden, sekä valmistaa omaa elämää varten. Jos kotona ei voi useampaa päivääkään olla ilman että riita syntyy jo pikkuasioista, kuten kuvasit, se ottaa voimille. Mikä sen summa on sitten useamman vuoden sisällä, masennuksen ja kiusatuksi tulemisen riski on ainakin suuri muista ongelmista nyt puhumattakaan...

Et maininnut äitisi käytöksen vaikutuksista sisaruksiisi (mikä on heidän yksityisyytensä kannalta varmaan parempikin), mutta jos tiedät että tuo äitisi käytös vaikuttaa heihin samalla tavalla kuin sinuun, sitä suuremmalla syyllä koeta pitää yhtä heidän kanssaan. 🙂 Tämä saattaa kuulostaa oudolta neuvolta, mutta voitte olla toisillenne korvaamaton tuki; sovinnollisuus ja kyky joustaa teidän kesken voi myös saada aikaan sen, että sisaruksesi alkaisivat ottamaan enemmän itse vastuuta omista huoneistaan. Jos äitinne vähentää huutamistaan teille sen seurauksena, vielä parempi.

Epäselväksi jäi myöskin elämäntilanteesi, esim oletko yläasteella vielä tai kenties hakenut jatko-opintoihin, mutta jos näin on, antaisin vertaistuen mielessä hyväksi koetun neuvon: puhu noista mainitsemistasi ongelmista myös koulukuraattorin tai terveydenhoitajan kanssa mikäli se on mahdollista! Heitä sitoo vaitiolovelvollisuus kaikesta mitä heille kerrot ja jos ei heidän apunsa riitä, on heidän tehtävänään ainakin ohjata eteenpäin. Parhaimmillaan he voivat tukea ja ennaltaehkäistä vakavampien ongelmien muodostumista.
Huonojen perhesuhteiden tai masennuksen kanssa ei ainakaan kannata jäädä painimaan yksin, sillä mitä pahemmaksi ongelmat päästää etenemään, sitä vaikeampaa on nousta sieltä pohjalta minne ne monesti vievät.

Koeta pitää positiivista elämänasennetta yllä ja voimia teille kaikille! 🙂🌻

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 20.10.2015 klo 00:12

Moi UnicornBby,

Sun tilanne kuulostaa epäreilulta. Ei ole oikein, että sun pitäisi tehdä noin paljon enemmän kotitöitä ja vieläpä ottaa vastaan toisille tarkoitetut haukut. Pystyisitkö puhumaan koulussa näistä asioista esim. terveydenhoitajalle tai kirjoittamaan net-tukeen täällä? Sulla on oikeus rauhalliseen elämään niin kotona kuin koulussakin - ja siihen, että sua ei kiusata missään.

Tuollaiset sanat sattuu varmasti. Masennuksesta kannattaa aina kertoa eteenpäin, sillä siihen voi saada apua. Nuo sun kotiolot pitäisi myös saada paremmiksi. Pystytkö puhumaan äidillesi - tai tiedätkö ketään luotettavaa aikuista, joka voisi puhua hänelle sun tilanteesta? Yksin sun ei tarvitse jäädä ja sua voidaan kyllä auttaa. 🙂

Tsemppiä ja halauksia. ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 26.10.2015 klo 16:57

Moi
On epäreilua, että äitisi huutaa sulle☹️
Tuleeko hänen kanssaan juttelemisesta mitään tai voisitko pyytää sisaruksiltasi enemmän apua?
Koulukiusaaminen on mulle tuttu juttu. Haluisitko kertoo siitä enemmän?
Toivottavasti asiat paranee!🙂🌻