Koti-ikävä ja arki
Olen 22 vuotias ja asunut kohta jo kaksi vuotta noin 400km päässä vanhemmistani, lapsuudenkodistani ja kotiseudustani. Muutin tänne miehen perässä ja opiskelen täällä itse. Koti-ikävä, ikävä vanhempiani ja veljeäni vaivaa minua. Käyn vanhempieni luona noin kerran kuussa ja yleensä vietän pitkän viikonlopun heillä.
Varsinkin näin lomien jälkeen, kun vanhempien luona on viettänyt pidemmän aikaa, on vaikee palata omaan kotiin takaisin. Muutama päivä, joskus jopa viikko menee murehtiessa ja ikävöidessä. Välillä vanhempien luona kaipaan kuitenkin omaa kotia. Koen ehkä jotain syyllisyyttä etten voi olla vanhempieni kanssa niin usein ja auttaa heitä aina tarvittaessa. Murehdin että heille käy jotain tai jään jostain paitsi, he vanhenevat tai menetän heidät kokonaan, se on varmaan suurin murheeni. Harmittaa kun en pääse heille heti kun haluaisin. Harmittaa, jos vanhemmat kaipaavat hirveästi minua. Tilee syyllinen olo, jos en ikävöi ja murehdi.
Toisaalta mietin monesti viettäisinkö aikaa vahempien kanssa kovinkaan paljon, jos asuisin lähempänä. Kaipaan sinne toisinaan todella paljon, rakastan avomiestäni, jolla on tällä paikkakunnalla hyvä työpaikka. Joten mieheni ei halua muuttaa, enkä minä halua todellakaan jättää miestäni. Mieheni haaveilee omasta talosta täältä ja niin minäkin välillä. Sitten olisin sidottu tavallaan tälle paikkakunnalle, se pelottaa myös minua toisinaan. Pääni on ihan pyörällä, olenko jotenkin jälkeen jäänyt epänormaali, joka on kiinni omissa vanhemmissaan aivan liikaa. Mitä minun pitäis oikein tehdä. Tämä jo hieman helpotti kun sai avautua edes vähän tästä kaikesta.