Kohta 18

Kohta 18

Käyttäjä jennna aloittanut aikaan 17.05.2016 klo 09:39 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä jennna kirjoittanut 17.05.2016 klo 09:39

Mä en tiedä pystynkö tähän. Täyttämään 18 vuotta, täysi-ikäistymään, ottamaan vastuuta elämästäni. Pelottaa. Ahdistaa. Masentaa. Itkettää. Pelottaa niin paljon, että itsemurha on pitkään pörinyt päässä, mutta ei, se ei ole vaihtoehto, ei todellakaan. Vaikka kuinka paljon pelottaakin…Ei se ole sen arvoista. Kaikesta pelosta ja ahdistuksesta. Surusta ja masentuneisuudesta huolimatta mä haluan elää, nähdä mitä elämällä on mulle annettavaa. Mutta silti…Emmä tiedä. En silti taida pystyä itsenäistymään. Ois omaan asuntoon muutto, paperisota sossun kanssa, itsenäistyminen yleensä, aikuispsykalle siirtyminen…ei ei ei.
En halua. En vain halua.

#ompassekavaatekstiäD:

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 17.05.2016 klo 11:48

jennna kirjoitti 17.5.2016 9:39

Mä en tiedä pystynkö tähän. Täyttämään 18 vuotta, täysi-ikäistymään, ottamaan vastuuta elämästäni. Pelottaa. Ahdistaa. Masentaa. Itkettää. Pelottaa niin paljon, että itsemurha on pitkään pörinyt päässä, mutta ei, se ei ole vaihtoehto, ei todellakaan. Vaikka kuinka paljon pelottaakin...Ei se ole sen arvoista. Kaikesta pelosta ja ahdistuksesta. Surusta ja masentuneisuudesta huolimatta mä haluan elää, nähdä mitä elämällä on mulle annettavaa. Mutta silti...Emmä tiedä. En silti taida pystyä itsenäistymään. Ois omaan asuntoon muutto, paperisota sossun kanssa, itsenäistyminen yleensä, aikuispsykalle siirtyminen...ei ei ei.
En halua. En vain halua.

#ompassekavaatekstiäD:

Hei

Muistan kun itse olin täyttämässä 18 ( olen siis nyt 23v) pelkäsin samoja asioita. Samalla olin myös helpottunut, vihdoin oma elämä. Aikuispsykalle siirryin juuri vasta itse. Eivät he sinua nuorisopsykalta heitä ulos ennenkuin olet 22 tai 23 joissain kunnissa/ kaupungissa ikäraja on jopa 27v. Oman asuntoon muuttoa älä pelkää. Kunhan maksat laskut ajoissa. Uskon että kaikki menee hyvin.
Itse kamppailen nyt ikäkriisin kanssa koska pelkään että en osaa käyttäytyä ikäisekseni.

Käyttäjä jennna kirjoittanut 17.05.2016 klo 15:52

Kyllä ne tällä kylällä on potkimassa jo nuorisopsykalta pois, lähete aikuspsykalle tehty ja saattaa syksyyn asti mennä ennen kuin sinne "pääsen" Siihen asti käyn vielä nuorisopuolella.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 17.05.2016 klo 21:05

jennna kirjoitti 17.5.2016 15:52

Kyllä ne tällä kylällä on potkimassa jo nuorisopsykalta pois, lähete aikuspsykalle tehty ja saattaa syksyyn asti mennä ennen kuin sinne "pääsen" Siihen asti käyn vielä nuorisopuolella.

Ihmettelen kyllä miksi. Silti kyllä ne aikuispuolella ymmärtävät että olet nuori. Älä huoli.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 18.05.2016 klo 00:52

Moi jennna.

Oon samoilla linjoilla tuosta itsenäistymisestä kuin BirdBell. Kyllä muakin pelotti se kasvaminen ja aikuistuminen. Mutta vaikka asuisitkin omassa asunnossa, voit silti käydä perheesi luona ja viettää aikaa heidän kanssaan. Voit tehdä asunnosta kotoisan mahdollisuuksien mukaan ja työn/opiskelun myötä voit saada rahaa menojesi hoitamiseen. Tai sossun kautta, jos nuo keinot ei sun elämäntilanteeseen nyt sovi.

Tuo on mahtavaa että sulla on asenne ja tahto vastustaa itsetuhoisia ajatuksia ja haluat nähdä, mitä elämässä on edessä. Se on iso juttu ja sen vuoksi kannattaa taistella! Voithan vielä puhua psykan tyyppien kanssa ja kysyä, onko se siirto ihan pakollinen. Ja jos on, niin toivotaan että pääset mahdollisimman nopeasti aikuispsykalle ja saat siellä (tai vaadit itsellesi) sellasen auttajan, joka oikeasti ymmärtää sua. Aikuistumista ei tarvitse pelätä - tiettyjä velvollisuuksia se tuo, mutta aikuinenkin voi olla mieleltään lapsi ja monin tavoin lapsen kaltainen. 🙂

Tsemppiä ja halauksia! ☺️❤️