Kofeiini- ja nettiaddiktio

Kofeiini- ja nettiaddiktio

Käyttäjä laskimaha aloittanut aikaan 12.03.2013 klo 13:09 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä laskimaha kirjoittanut 12.03.2013 klo 13:09

Hei, mistäs sais apua kofeiini- ja nettiaddiktioon? Onko näihin edes mitään ryhmäterapioita tms?

Käyttäjä kirjoittanut 12.03.2013 klo 17:06

http://www.paihdelinkki.fi/netinkaytto

Tuolta saa apua netin käyttöön ehkä täältä tukinetistä voisit saada apua kofeiinijuttuun.
Juotko liikaa kahvia vai ehkä kokista?

Käyttäjä laskimaha kirjoittanut 12.03.2013 klo 20:44

maanvaiva kirjoitti 12.3.2013 17:6

http://www.paihdelinkki.fi/netinkaytto

Tuolta saa apua netin käyttöön ehkä täältä tukinetistä voisit saada apua kofeiinijuttuun.
Juotko liikaa kahvia vai ehkä kokista?

Kiitos linkistä.

Juon liikaa kahvia, limua en niinkään. Tai no, juon oikeastaan kupin päivässä, mutta olen nyt 18-vuotiaasta alkaen huonolla menestyksellä yrittänyt lopettaa kofeiininkäyttöä kokonaan. Aloitin kahvinjuomisen 12-13-vuotiaana. Olen nyt 21v. Suurin ongelma kahvin kanssa on, että pidän sen mausta, ja siitä hetkestä kun saan istua vaikkapa tietokoneen ääressä ja syödä jotain samalla kun juon kahvia. Jollain tasolla vihaan tätä puolta minussa, olen addiktoitunut täysin siihen tunteeseen jonka saan tästä "toimituksesta" joka monille on kai lähinnä keino herätellä itseään aamulla. Minulle se, että saan juoda kupin (tai kaksi) päivässä ja nauttia niistä tietokoneen ääressä on muokkautunut jotenkin ihan suunnattoman isoksi jutuksi. Tahdon kuitenkin kesään mennessä olla täysin kofeiinivapaa ihminen. Pystyin vähän aikaa sitten olla 2 viikkoa ilman kahvia, mutta sitten ratkesin. Tänään en pystynyt, enkä huomennakaan pysty. Kehittelen itselleni jatkuvasti selityksiä, että "tämä on viimeinen kuppi" tai asetan päämääriä, tyyliin "sitten kun olen suorittanut tämän kokeen, juon viimeisen kahvikuppini" sun muita turhia ideoita.

Ongelma perustuu siis mukavuudenhaluun tai jonkinlaiseen suun kautta saatavaan tyydytykseen, ja itsepetokseen. Kofeiinin vierotusoireita en koe kovin vahvana, mitä nyt vähän väsymystä sun muuta. Positiivisia vaikutuksia koin paljonkin kun en käyttänyt kofeiinia kahteen viikkoon, mutta osa näistä voi olla minun itseni liioittelemia, placebo vaikutuksia. Silti, olin mielestäni rauhallisempi sosiaalisissa tilanteissa, ja tulin ikäisteni tyttöjen kanssa paremmin juttuun. Olen siis poika. Olen aina ollut kovin hermostunut, ja metakognitioni on ollut vähän turhankin vilkas, ja syytän tästä osittain kofeiinia, osittain internet addiktiota, ja osittain tietysti puhtaasti näistä asioista riippumattomia solmuja mielessäni. Kahden viikon kofeiinittomana aikana opin myös mielestäni paremmin uusia asioita, ja jaksoin opiskella enemmän.

Käyttäjä kirjoittanut 15.03.2013 klo 16:22

En minä kyllä pidä pahana, jos saat kahvista nautinnon suun kautta.
Juonhan minäkin monta kupillista kaakaota päivässä, välillä pistän siihen kermavaahtoa päälle ja oikein nauttimalla sen juon.