Moi eksynytvarpunen,
Kerro ihmeessä asioistasi, täällä saa puhua ja me kuunnellaan. Sotaa ja terrori-iskuja on luonnollista pelätä, kun median kautta niiden äärelle pääsee niin helposti. Mulla oli pari vuotta sitten vastaavia pelonaiheita. Mutta pääsin niistä vähitellen eroon, ja se on mahdollista sullekin. Nuo on varmasti todella ahdistavia unia, mutta kannattaa muistaa, että ne eivät onneksi ole sama asia kuin todellisuus. Unet saattavat ahdistaa pitkään loppumisensa jälkeen, mutta omaa arkea voi vähitellen pyrkiä elämään rauhallisesti.
Mediassa usein nostetaan esille sotaan ja terroriin liittyviä juttuja. Itselleni auttoi se, kun en enää ajatellut yksittäisten tapahtumien tarkoittavan välittömästi jotain seurausta. Tarkoitan tällä sitä, etten ajattele jonkin tietyn uutisen tarkoittavan välitöntä yleisen tilanteen muuttumista, ja sitten seuraavan uutisen tarkoittavan sen pahenemista edelleen jne. Näitä yksittäisiä tapahtumia kun on ollut aiemminkin. Niistä vain usein maalataan vähän dramaattisempi kuva.
En vähättele pelkoasi yhtään, sillä mulla on ollut samantapaista itsellänikin. Tarkoitan vain sitä, että mulla auttoi etäisyyden ottaminen niihin uutisiin ja asioiden tarkastelu laajemmin kuin lööppien näkökulmasta. Mutta kannattaa ehdottomasti puhua tuosta esim. psykologille tai terveydenhoitajalle, tai täällä net-tukeen, jos tuntuu että haluaisit lisää tukea ajatustesi kanssa. Sä pääset kyllä varmasti tuosta ahdistuksesta vähitellen eroon. Se voi tuntua vaikealta, mutta pienin askelin se tapahtui mullakin.
Tsemppiä kovasti ja halauksia! ☺️❤️