Jumissa masennuksen kanssa

Jumissa masennuksen kanssa

Käyttäjä sai_mmh aloittanut aikaan 07.07.2018 klo 19:31 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä sai_mmh kirjoittanut 07.07.2018 klo 19:31

Moi,

Olen 21-vuotias entinen opiskelija lapista, ja olen ollut yläasteelta saakka masentunut. Aluksi masennus oli lievää, enkä tiedä mistä se alkoi, muistan usein yläkoulussa miettineeni masennuksen mahdollisuutta, mutta annoin sen olla, kun terveydenhoitaja ei ottanut minua tosissaan vaan syytti musiikkimakuani (power metal) jonka päätteli t-paitani kuvasta. Ammattikouluun mennessä kaikki sujui ensin hyvin, halusin ammattiin jota opiskelin ja olin innostunut aiheesta. Pikkuhiljaa kaikki into kuitenkin katosi, ja loppua kohden tarvitsin opettajilta jo melkoista joustoa, että pääsin kaikki kurssit ajallaan läpi ja valmistuin. En pystnyt tekemään työssäoppimista koulun ulkopuolella, sillä sain paniikkikohtauksia, kun jouduin väkisin vieraisiin tilanteisiin.

Jatkoin ammattikoulun jälkeen puoliväkisin ammattikorkeaan saman alan koulutukseen, ja siinä vaiheessa mielessäni vaihtoehdot olivat koulu tai itsemurha; en kokenut olevani työkykyinen, mutta en uskonut, että kukaan ottaisi minua tosissaan enkä pääsisi sairaslomalle. Ajattelin koulun olevan sopiva kompromissi.
Jo samana syksynä opiskeluni kuitenkin keskeytyi täysin; keskeneräiset tehtävät kasaantuivat toinen toisensa päälle, en halunnut tai jaksanut mennä kouluun, ahdisti liikaa olla koululla ja useana päivänä lähdin ennen aikojani takaisin kotiin, että pääsin ns turvaan. Aloitin uudelleen psykiatreilla ravaamisen ja sain sairaslomaa loppuvuodelle.
Helmikuussa kun koulut taas alkoivat, yritin mennä mutten pystynyt, ja siitä johtuva itseinho aiheutti ensimmäiset viiltohaavat joita koskaan tein. Koin olevani huono ja täysin epäonnistunut, kun en pystynyt lähtemään kotoa. Aloin kirjoittaa runoja itsemurhasta, ja huolestuneet psykiatrit määräsivät viikon osastohoidon, koska eivät uskaltaneet päästää minua yksin kotiin.