Joku jolle puhua?

Joku jolle puhua?

Käyttäjä hukkuja aloittanut aikaan 21.06.2009 klo 12:24 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä hukkuja kirjoittanut 21.06.2009 klo 12:24

Olen huomannut, että oikeastaan minulle ei ole ketään, joille puhua ajatuksistani, ahdingostani tai jolta hakea apua, kun siltä tuntuu.

Olen käynyt kuraattorilla noin vuodea (salaa vanhemmiltani), mutta oikeastaan se ei auttanut tippaakaan – varsinkaan kun koko homma jäi kesken kun kesäloma alkoi.
Perheessä ei ole ketään jolle haluaisin tai kykenisin puhumaan.
Kavereille en halua puhua tällaisista asioista, koska tiedän, että he jättäisivät minut jos heille menen puhumaan kuinka paljon minua ahdistaa.

Siksi kysyn: tiedättekö, onko olemassa mahdollisuutta, että jostakin saisi tavallaan ’tukihenkilön’? Tai muuten vain jutteluseuraa kun ahdistaa?
Psykologille yms en voi hakeutua, vaikka sekään ei tunnu niin pahalta ajatukselta enää…

Kiitän vastauksista.

Käyttäjä haavoittunut enkeli kirjoittanut 22.06.2009 klo 12:02

Löytyisköhän sun suvustas tai muista läheisistä joku, jolla olis aikaa kuunnella? Tyyliin kummit, serkut, ihan kuka vaan. Entä naapurit? Jos kuraattorilla käyminen ei auta, niin oisko koulussa joku muu ihminen, terveydenhoitaja, koulupsykologi, opinto-ohjaaja, joku opettaja jne. Jos koulusta tai kotoa tai lähipiiristä ei löydy ketään, johon luotat ja jolle haluaisit puhua, niin ehkä voisit kirjoittaa tänne tukinettiin oma tuki-kanavan kautta ja jutella siellä kahdenkesken jonkun luotettavan, oman ns. tukihenkilön kanssa. Ja sitten on olemassa auttavia puhelimia, esim. MLL:n lasten ja nuorten puhelin. En tiedä numeroa, mutta löytyy varmasti, jos googletat hakusanalla lastenjanuortenpuhelin ja/tai lastenjanuortennetti. Ja ne aikuiset siellä MLL:ssä on vaitiolovelvollisia, eli kerroit sä mitä tahansa, ne ei saa kertoo eteenpäin. Myös koulun opettajat ja muut ovat vaitiolovelvollisia. Samoin nää tukinetin tukihenkilöt. Käytkö jossain nuorisotilassa tai onko sinulla harrastuksia? Mahdollisesti niiden ohjaajat/vetäjät olis luotettavia, joille voi puhua? Tässä oli vaan ehdotuksia, itse kirjoitan tukinettiin ja puhun kuraattorin kanssa. Mutta jokaisella se luotettava ihminen voi olla eri tyyppi, tai siis yritän sanoa, että kaikilla ei välttämättä toimi just esimerkiksi kuraattorille puhuminen. Toivottavasti musta oli edes vähän apua.
Toivon tosissani, että löydät jonkun, jolle puhua, koska puhuminen helpottaa oloa!