Jatkuva unettomuus

Jatkuva unettomuus

Käyttäjä willie aloittanut aikaan 09.11.2009 klo 15:38 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä willie kirjoittanut 09.11.2009 klo 15:38

Olen kärsinyt unettomuudesta monta vuotta.
Tarkalleen ottaen n. 7 vuotta.
Ennen kuin aloin käydä psykologilla ja puhua aiheesta, päivät olivat täyttä tuskaa.
Olin silloin aloittanut juuri yläasteen ja koulussa alkoi uudet aineet ja päivät pitenivät. Aluksi en kiinnittänyt siihen pahemmin huomiota, luulin että se on vain ohimenevä vaihe, etten saa unta iltaisin.

Kuitenkin parin kuukauden jälkeen olivat voimat niin loppu, etten pystynyt keskittymään kouluun tai ihmissuhteisiini. Enkä osannut hakea apua pariin vuoteen. Totuttelin siis siihen, että uni tulee myöhään ja öisin heräilen moneen kertaan.
Saatoin yöllä herätä siihen, että alakerrassa joku kävi vessassa tai jos tuuli yhtäkkiä voimistui yöllä.
Heräsin pienimpäänkin häiriöön ja uudelleen unensaanti saattoi pahimmillaan viedä jopa 2 tuntia.
Lintsaamisesta tuli tapa, kävin vain terveydenhoitajalla valittamassa milloin mitäkin vaivaa, jotta pääsin kotiin. En silti saanut unta kotona päivisinkään. Selviydyin kuitenkin peruskoulusta hyvin paperein.

Ammattikoulussa ollessani päätin sitten hakea apua, mutta mikään ei auttanut.
Joka paikassa vain tulostettiin lappuja, miten unta on helpompi saada ja lääkkeet eivät tulleet kysymykseenkään, koska ”olin niin nuori”.
Jatkoin siis edelleen öisiä kamppailujani.
Lähestyttyäni täysi-ikäisyyttä, sain vihdoin psykiatriltani reseptin unensaantia helpottaviin lääkkeisiin.
Olen nyt kokeillut nyt noin 5 eri unilääkettä, mutta mikään niistä ei ole tavalla tai toisella sopinut.
Tilanne on siis edelleen sama kuin yläasteella ja oikeastaan vaan pahentunut.
Tuntuu todella turhauttavalta olla aina vaan väsynyt.
Lisäksi jotkut tutuistani ovat sitä mieltä, että olen vain laiska.
He eivät ymmärrä tilannettani, vaikka kuinka yrittäisin selittää.

Jos jollakin on samanlaista kokemusta niin saa jakaa mieluusti täällä.
Ja kaikenlaiset apukeinot saa myös kertoa.
😴

Käyttäjä Aamu kirjoittanut 21.11.2009 klo 14:30

Hei!
Minulla ei itselläni ole pahoja unihäiriöitä, mutta tyttäreni ei saa öisin nukuttua tai nukkuu liian vähän. Hänen oli jo vauvana vaikea päästä uneen, joten ongelma juontaa varmaan syvältä. Myös eräs ystäväni nukkuu todella vähän ja on siksi aina väsynyt.

Kyllä näitä ongelmia on monilla, mitenkähän pääsisit yhteyteen heidän kanssaan. Olisiko se stressi, masennus ja mielipaha, jotka saavat aluksi aikaan unettomuuden? Sitten se jotenkin vakiintuu. Voisi myös ajatella kysyä lääkäriltä, voisiko kyseessä olla jokin neurologinen häiriö.

Huono olen sinulle neuvoja antamaan. Varmasti olet jo lukenut niitä kasakaupalla. Voisin ajatella, että rauhallinen ulkoilu, myöhäisillan rauhoittaminen nettipeleiltä ja poliisisarjoilta (??) olisi hyväksi. Ja koko elämänsä rauhoittaminen ja hyvien hetkien ja kokemusten hankkiminen. Niihinkin voi jonkinverran itse vaikuttaa.

Parempien aikojen toivossa Aamu 🙂😀