itsetuhoisuus syyttä

itsetuhoisuus syyttä

Käyttäjä hotchoko aloittanut aikaan 22.07.2014 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä hotchoko kirjoittanut 22.07.2014 klo 12:04

Hei.. onko täällä ketään joka olisi jollain tapaa itsetuhoinen syyttä? Itse en ole masentunut… minula on hyvä elämä… oon ihan onnellinen… mutta silti muo houkuttaisi välillä vetää pieniä haavoja ja hakata mustelmia.. en tiedä miksi… olen 15v… osaako joku auttaa??😯🗯️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 22.07.2014 klo 15:24

Moi hotchoko,

Onko sinulla mielessäsi jotain asioita, jotka saattavat ahdistaa tai aiheuttaa itsetuhoisia ajatuksia? Itsensä vahingoittaminen saattaa tuntua kiehtovalta, mutta sitä ei missään nimessä kannata edes kokeilumielessä tai "leikillään" tehdä. Se voi johtaa pahenevaan kierteeseen ja keho vahingoittuu aina lisää. Vahingossakin voi aiheuttaa pahaa jälkeä, jos vahingoittaa erityisen herkkiä kehon osia.

Jos sulla ei mielestäsi ole huono olla, voi olla, että itsensä vahingoittaminen vain tuntuu sinusta kiehtovalta. Sitä ei kuitenkaan kannata kokeilla edes yhtä kertaa.

Tsemppiä ja jaksamista sulle! 🙂

Käyttäjä hotchoko kirjoittanut 22.07.2014 klo 22:38

Se eo todellakaan ole minusta kiehtovaa... en haluaisi sitä ikinätehdä tai kokeilla. En tiiä oikein mikä muo pelottaa tai ahdistaa... mut en mie tiiää... kipu tai itsetuhoisuus vaan jotenkin houkuttaa.... olen kyllä joskus lyönyt itseäni ym.. sen tunnustan... en mie tiiä nykysin mistään mitään.... ☹️

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 23.07.2014 klo 23:03

Älä vaan vahingoita itseäs, siitä jää ikuiset arvet sit elämään. Kokeile vaikka käsien laittamista jääkylmään veteen, jos se kivun tunne houkuttaa ja viiltelyä en kannata ku siitä ne arvet vasta jääkin. Itsensä vahingoittaminen ei oo hyvä ratkasu, kannattaa puhua jollekkin.

Tsemppiä🙂👍

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 24.07.2014 klo 06:10

Oletko ajatellut puhuvasi näistä tuntemuksista esim. terveydenhoitajalle? Vaikeat tuntemukset voivat selventyä, kun niistä puhuu ymmärtävän ihmisen kanssa. Auttaja voi myös neuvoa eteenpäin tarvittaessa. Kuulostaa hienolta, ettet haluaisi missään nimessä vahingoittaa itseäsi. Se on jo iso juttu. Voit päästä yhtä lailla eroon myös tuosta itsetuhoisuuden houkutuksesta. Yksi keino voi olla sen ajatteleminen, mitä sellaisesta teosta seuraisi - ei mitään hyvää. Haava, mustelma, tai pahemmassa tapauksessa tulehdus tai syvempi haava, joka vaatisi terveydenhuollon apua. Tällöin läheisetkin todennäköisesti huolestuisivat asiasta.

Jos nämä tuntemukset jatkuvat ja tuntuvat vastenmielisiltä ja ahdistavilta, kannattaa olla yhteydessä esim. Tukinetin päivystäjään tai Lasten- ja nuorten puhelimeen, molemmat ovat ilmaisia palveluita, sekä mm. terveydenhoitajaan tai kuraattoriin. Tsemppiä ja voimia sulle! 🙂🌻