Itsetuhoisuus

Itsetuhoisuus

Käyttäjä Crybaby aloittanut aikaan 25.06.2016 klo 23:34 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Crybaby kirjoittanut 25.06.2016 klo 23:34

Onks tääl ketään jotka vois auttaa viiltelemisen kanssa?
Oon siis 13 vuotias ja alotin viiltelyn ku olin 12. Ja siis mä viiltelen vieläkin. Mulla on ollu vaikeuksii hyväksyy itteni viimeset 2 vuotta. Mä en tykkää mun ulkonäöstä, personaasta tai ylipäätänsä ittestäni. Mä en tunne kotosaks missään. Mun vanhemmat on eronnu joten asun kahes paikas ja mä en vaa tykkää olla kotona. Mun äiti huuta mulle ihan turhista asioista sen kotona ja iskä ei ees puhu mulle tai kato silmiin kun vaa sillon ku pitäis tehä jotai kotitöitä. Mun kaikki kaverit jotka ymmärtää mua ja oikeest välittää musta asuu jtn 400km kaukana joten en voi kauheesti nille juosta jos mul on paha olla.
Mut mä vaan haluisin jtn vinkkei siihen miten viiltelemisen vois lopettaa.😑❓😞

Käyttäjä nanaax kirjoittanut 26.06.2016 klo 09:41

Tää kuulostaa nyt varmaan vähä turhalta neuvolta.. Mutta viiltelyn pystyy lopettaan koska tahansa, kun on itse tarpeeksi "vahva"lopettamaan. Se vaatii tosi paljon itsekuria nimimerkki kokemusta on.
Ja tosta itsensä hyväksymisestä, niin luultavasti se tapahtuu ajan myötä, kun opit tunteen ittees ja/tai tuut vanhemmaks, mut kyl sä kelpaat tollasena ihan varmasti! Opettele hyväksyy hyvät ja huonot puoles pikku hiljaa ja muista ettei sun tarvii kiirehtii. Kannattaa tehä paljon semmosta mistä pidät ja koittaa löytää uusiikin ystävii lähempääkin. Mut jos sellasii ei löydy niin sit muistat et onneks sull on huippuystävii vähä kauempana ja pidät niihin hyvät välit. Tsemppiä sulle 🙂🌻

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 26.06.2016 klo 16:17

Moi.

Viiltelystä voi päästä eroon. Se voi tuntua vaikealta ja ollakin sitä, mutta se on mahdollista. Joillakin viiltelynhaluun auttaa esimerkiksi jääpalojen hetkellinen pitäminen iholla tai kylmän veden hetkellinen laskeminen iholle. Mun mielestä yksi tehokas keino on hakeutua ihmisten seuraan. Se voi tuntua todella vastenmieliseltä siinä tilanteessa, mutta pakottamalla itsensä toisten seuraan voi estää viiltelyn, sillä yleensähän se tapahtuu piilossa muiden katseilta.

Viiltelyn tilalle voi keksiä muuta tekemistä. Onko sulla jotain erityistä tekemistä, mitä teet silloin, kun ahdistaa ja tuntuu pahalta, mutta ei ole viiltely? Tai voitko kuvitella jotain, mikä auttaisi? Keinoja on monia, mutta ne toimii eri tavoilla eri ihmisillä. Esim. liikunta, musiikin kuuntelu tai soittaminen, piirtäminen, värittäminen tai kirjoittaminen. Luovuuden kautta monet tunteet voi saada purettua ilman, että tarvitsee vahingoittaa itseään. Joskus auttaa sekin, että menee vain peiton alle tai lojuu sängyllä tekemättä mitään. Tällainen on mulla joskus ollut avuksi kovaan stressiin.

Jos pystyt puhumaan viiltelystäsi jollekin ystävällesi tai läheisellesi, joka ymmärtää ja kuuntelee, voi siitä olla paljon apua. Itseinhosta kannattaa puhua luotettavan aikuisen kanssa, jos susta tuntuu siltä ja sulla on siihen mahdollisuus. Asiat voivat helpottaa vähitellen kun niihin saa toisen tukea ja ymmärrystä. Mutta viiltelystä todellakin voi päästä eroon!

Tsemppiä ja halauksia. ☺️❤️