Itsetuhoisuus

Itsetuhoisuus

Käyttäjä Inkkuu aloittanut aikaan 03.05.2018 klo 20:13 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Inkkuu kirjoittanut 03.05.2018 klo 20:13

Moip!
Oon nyt 14v tyttö,ja oon nyt 7lk. Alotin viiltelemään joskus 6lk(?). Alkuun se oli vaan lähinnä naarmuja käteen, joista ei tullu ees verta. Noh siitä se sit lähti kehittyy aina vaan syvemmiks ja nyt sit joka kerta vedän semmosia haavoja et ne pitäs tikata.. Kaikki tää siis alko siitä et mua kiusattiin koko alakoulu aika. nyt vaan mietin joka päivä et haluisin tappaa itteni, mut en kuitenkaan haluu siirtää mun ongelmia muille.. Tänää palautin mun terveystiedon opelle vahingossa lapu mistä mä en ollu kumittanu sitä, et mä viiltelen ja pelkään nyt koko ajan et se lukee sen ja menee puhumaan mun luokanvalvjoalle.. haluisin nyt vertaistukee teiltä joita on koulukiusattu/kiusataan edelleen🙂

Käyttäjä Nuorinainen98 kirjoittanut 08.05.2018 klo 16:20

Hei!
Ompa surullista kuulla, että satutat itseäsi noin. Vaikka et itse näin ajattele, niin minä tosiaan toivon, että terveydenhoitajasi näkisi kirjoituksesi, ja auttaisi sinua.
Ehkä sinun kannattaisi miettiä seuraavanlaisia asioita: miksi viiltelet? Mitä saat itsellesi viiltelemisestä? Onko se auttanut sinua?
En ehkä saa viestilläni sinua lopettamaan viiltelemistä, mutta toivoisin todella, että pystyisit lopettamaan sen ja miettimään tosissaan vaihtoehtoisia tapoja helpottaa oloasi. Viilteleminen helpottaa kyllä hetkeksi, näin olen kuullut, mutta jälkeen päin olo on entistä kamalampi.
Minä en ole koskaan viillellyt. Olen kyllä harkinnut sitä, ja satuttanut itseäni hiukan eri tavoilla, mutta en tiedä millaista on olla "koukussa" itsensä satuttamiseen.
Voisit kokeilla jotain vaihtoehtoisia tapoja tuottaa itsellesi samankaltaista oloa, mitä viiltelemisestä saat. Jotain turvallisia tapoja, jotta pääsisit eroon itse viiltelemisestä. Olen kuullut, että joitakin helpottaa esimerkiksi jääpalan painaminen rannetta vasten, tai kuminauhan "räpsyttely" ranteessa. Nämä keinot tuottavat kyllä kipua, mutta eivät jätä jälkiä eivätkä ole vaarallisia, kuten viiltely. Esimerkiksi tuollaisia keinoja voisit kokeilla niinä hetkinä, kun tekisi mieli taas viillellä.
Toivottavasti saisit asiaan kuuluvaa apua huonoon oloosi! Tsemppihalaus sinulle. Muista, että sinulla on merkitystä. Älä anna kiusaajien sanomisille valtaa, he eivät ole oikeassa.

Käyttäjä Masentavaa kirjoittanut 24.05.2018 klo 17:54

Inkkuu kirjoitti 3.5.2018 20:13

Moip!
Oon nyt 14v tyttö,ja oon nyt 7lk. Alotin viiltelemään joskus 6lk(?). Alkuun se oli vaan lähinnä naarmuja käteen, joista ei tullu ees verta. Noh siitä se sit lähti kehittyy aina vaan syvemmiks ja nyt sit joka kerta vedän semmosia haavoja et ne pitäs tikata.. Kaikki tää siis alko siitä et mua kiusattiin koko alakoulu aika. nyt vaan mietin joka päivä et haluisin tappaa itteni, mut en kuitenkaan haluu siirtää mun ongelmia muille.. Tänää palautin mun terveystiedon opelle vahingossa lapu mistä mä en ollu kumittanu sitä, et mä viiltelen ja pelkään nyt koko ajan et se lukee sen ja menee puhumaan mun luokanvalvjoalle.. haluisin nyt vertaistukee teiltä joita on koulukiusattu/kiusataan edelleen🙂

Joo hei oon samanikänen ja sama juttu mulla siis toi viiltely :/ mul kävi nii et terkkari näki ja halus puhuu ni siit sit kerrottii vanhemmille yms. Mun mielestä se on ihan hyvä et jos siitä puhuu jollekki 🙂

Käyttäjä Reeta_Saapas (Työntekijä) (Palveluoperaatio Saapas (Lasten ja nuorten keskus ry )) kirjoittanut 26.05.2018 klo 10:25

Moi Inkkuu,
on hyvä, että juttelisit esimerkiksi opettajan tai jonkun muun aikuisen kanssa tilanteestasi. Kiusaamiseen ei voida puuttua, jos et kerro siitä aikuisille. Puhuminen auttaa myös pahaan oloon. Oman kehon vahingoittaminen ei auta kuin hetkellisesti eli apua kannattaa pyytää.
Toivon, että sinulla on elämässäsi aikuisia, joille voit mennä puhumaan aiheesta.
Iloa ja valoa elämääsi!