Itsensä satuttaminen
En ole huomannut foorumilla laajempaa keskustelua itsensä satuttamisesta, joten päätin ottaa aiheen itse esille.
Juttu on mulle hyvin ajankohtainen. Pahimmillaan viiltelyni oli 2009 kesällä, olin selkeästi riippuvainen siitä muiden ongelmien ohella. Päivät kuluivat ajatellen sitä, milloin pääsisi viiltämään, illat laskien arpia ja arvioiden niiden paranemista. Lopulta kyllästyin siihen, ettei koskematonta ihoa oikeastaan enää löytänyt helposti piilotettavista paikoista ja olin väsynyt salailuun ja valehteluun. Viiltely jäi hiljalleen pois ja arvet ovat nyt haalistuneet melko huomaamattomiksi suurelta osin.
Luulin, että itsensä satuttaminen olisi minun osaltani jo kokonaan ohi, kunnes mieliala alkoi taas laskea. Viime aikoina halu tarttua terään on kasvanut ja kasvanut. Eilen onnistuin säikäyttämään jopa itseni leikkaamalla tarkoitettua pahemman haavan reiteen. Kokemuksesta tiedän sen vuotavan ainakin pari päivää ennen kuin umpeutuu kunnolla.
Kaikesta hämmentyneenä haluaisin siis kuulla muidenkin ajatuksia itsensä vahingoittamisesta? Oletteko tehneet niin, kuinka paljon ja etenkin miksi? Miksi kukaan haluaisi satuttaa itseään tietoisesti? Voiko siitä päästä eroon ja miten?
Sana on vapaa.