En tiedä onko tästä mitään apua, mutta yritän nyt ainakin.
Ootko kuinka paljon puhunu asiasta lääketieteen ammattilaisille? Ainakin itselle juolahti mieleen, että avun hakemiselle olisi hyvä saada jokin alku. Oon huomannu, että esimerkiksi aika monet sairaanhoitajat ovat naisia, jos se madaltaa puhumiskynnystä. Samaten, kun hoito saadaan pidemmälle alkuun, niin ainakin multa kysyttiin, haluaisinko puhua mies- vai naispuolisen psykiatrin kanssa.
Avun hakeminen voi olla tosi pitkä ja raskas prosessi, mutta joskus tulee yllätyksiäkin. Oletko todella puhunut vanhemmillesi aiheesta ja sitä kautta saanut selville, mitä he ajattelevat?
Muistan, kun aikanaan aloin itse käydä mielenterveystoimistossa ja käyttää lääkkeitä. Alkuun se oli minulle hirveä häpeä, enkä puhunut asiasta edes vanhemmilleni. Kuvittelin, että äitini olisi ylihuolestunut ja isäni raivostuisi (jälkimmäisestä en enää edes tiedä, miksi oikeastaan kuvittelin niin). Lopulta salailu kävi liian raskaaksi ja kerroin vanhemmilleni, vaikka pelkäsin seurauksia suunnattomasti. Pelkoni osoittautuivat turhiksi: äiti on tähän mennessä ottanut asian yllättävänkin tyynesti, ja isä jopa tunnusti, että oli nuorena ollut itsekin samanlaisessa tilanteessa. He ymmärsivät ja hyväksyivät sen.
Tietysti, jos he eivät vain syystä tai toisesta suostu huomaamaan, miten pahoin voit, niin muista, että on olemassa monta muutakin tahoa, jotka ehkä tajuavat sen paremmin. Tiedän kokemuksesta, että joskus apu tuntuu olevan kiven takana, mutta ÄLÄ LUOVUTA! Sulla on oikeus saada apua, jos ja kun sitä tarvit.
Joka tapauksessa tärkeintä on, että jostain saat apua. Ellet vanhemmilta, niin kavereilta, opettajilta, lääkäreiltä, seurakunnalta, täältä... Tärkeintä on se, että löydät jonkun, jolle pystyt puhumaan ja jolta koet saavasi tukea vaikeaan tilanteeseen.
Toivon, ettei tästä tullut ihan yhtä suurta kliseetä, mutta mä toivon, että sun ahdinkos huomataan, ja että siihen tulee joku, jottei sun tarvi olla yksin tän kanssa.