Huumeet

Huumeet

Käyttäjä zilmal aloittanut aikaan 06.04.2010 klo 14:17 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä zilmal kirjoittanut 06.04.2010 klo 14:17

Miten auttaa lähimäsitä joka on huume ruuppuvainen , hän on hoidossa ollut monesti ja on ne hetkelisesti auttannutkin. Mutta on aina vain ajan kysymys kun hän retkahtaa..
Hän yrittää koko ajan ja haluaa päästä niistä eroon mutta riippuvuus on nii suuri ja hän hakee hyvän olon tunteen huumeista koska ei sitä muualta saa.
Joka kerta kun hän retkahtaa hän masentuu koska aina epäonnistuu sillon ollaan ihan pohjalla . Tämän jälkeen sama rumpa alkaa hoitoon ja niin edeleen.
Hänen itsetunto on täys nolla miten sitä lähtee kohottamaan koska jos itsetunto on nolla ja mitään ei osaa niin tottakai se hyvän olon tunne jostain täytyy saada, ja kun sitä ei saa muusta kun huumeista enään.
Hänllä ei ole voimia sanoa huumeille ei koska hänen kaikki ystävänsä käyttää ja ei ole muita ystäviä. Vaikka hän saisikin toisenlaisia kavereita ne ei mielyttä ja hän hakeutuu taas tuttuun huume porukkaan jossa on turvalinen olla. Kuitenkin hän itse hakeutuu hoitoon ja on valmis muuttumaan mutta aina se retkahdus tapahtuu, joskus pikkuhiljaa ja joskus sitten melkeen heti hoitojen jälkeen . On ollut myös pitkäkestoisia hoitoja että on ollut jopa yli vuoden käyttämättä mutta silti hän retkahtaa.
Tuntuu että kaikki voimat on käytetty.
Hän mys tuntee että ei ole yhteiskunta kelvollinen ja ei kuulu tänne koska ei osaa mitään .
apua!
☹️

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 08.04.2010 klo 10:30

Heippa Zilmal
Niin kirjoituksesi perusteella tilanne on aika huono.
Mutta ei se mahdotonta ole mutta vaatii ihmiseltä todella paljon ja vahvaa tahtoa ja halua parantua.
Mut ekaks pitäs karsia sellaiset ystävät pois jotka käyttää huumeita, sit luonnollisesti käydä hoidossa ja jos ois ystävä, kaveri, tukihenkilö joka olisi heikkoina hetkinä tukena.
Mut tärkein on oma luja tahto parantua.
Menestystä ja voimaa teille

Käyttäjä zilmal kirjoittanut 08.04.2010 klo 22:37

Onhan yrittännyt päästä pois kaveripiiristä mutta jos ei ole muita ystäviä, on kamalan vaikea nuoren ihmisen jättää kaikki lapsuuden ystävät ja etsiä kokonaan uudet, varsinkin kun on ujo ja pelokas uudissa tilanteissa. Kyseinen henkilö on myös todella kiltti ja ei osaa/ uskalla sanoa ytävillensä ei. Hän tekisi niiden vuoksi mitä vain vaikka todelisuudessa ne ovat vain huumekavereita, eikä oikeita ystäviä koska ei tue lopettamista eikä kannusta. Minä itse olen tukihenkilö hänelle mutta on se hankalaa kun ei aikuista ihmistävoi pakottaakkaan. Hän kyllä kuuntelee ja ottaa avun ilomielin vastaan ja koittaa parhaan mukaan hyödyntää sitä mutta nämä vain ei riitä..
Hän on kuitenkin vasta niin nuori että haluaa hän sosialista elämää nuorten kanssa eikä voi vain istua kotona. Mutta ei ole paikkaa jonne mennä viettämään aikaa järkevästi, tai ei uskalla.😑❓

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 09.04.2010 klo 15:58

Heippa Zilmal
Niinkuin sanoin niin tilanne on hankala / vaikea
mut itsellä ( huumeenkäyttäjällä ) täytyy olla todella luja tahto parantua ja tukihenkilö apuna
ja silti on vaikeata päästä huumeista eroon.
ja luonnollisesti käydä lääkärissä että sais vieroitus lääkettä ja apua.
Itse asiassa olisi parempi että muuttaisi toiselle paikka kunnalle ja ehdottomasti huume kavereista olla erossa sillä muuten ei tule mitään.
Eikä ne kyllä mitään kavereita ole.
Se on hyvä kun olet tukihenkilönä!!!
Mutta voit suoraan kysyä mitä elämältä haluat??? ja kertoa mihin huumeen käyttö johtaa???
ja kertoa että kannattaako omaa elämää tuhota hölmöilyllä.
Kauankos on huumeita kaverisi käyttänyt??
paljos on ikää???
Joo kirjoita miten olette edistynyt mut niinkuin sanoin kaikki lähtee huumeenkäyttäjän omasta tahdosta.
Voimia teille

Käyttäjä Passion kirjoittanut 12.04.2010 klo 15:07

Ootte aika vaikean asian kanssa tekemisissä, kieltämättä. Yksi tärkein on kyllä se, että pidät itsestäsi huolen tuon kaiken keskellä. Kenellekkään ei voi olla tukena, jos ite hajoaa. ( Tein sen virheen jo.) Toisekseen.. niin, täytyy olla aika vahva halu päästää irti. Ja tuo kaveriporukka kyllä sitoo aika lailla. Ilmeisesti sillä on ainakin sut? Sekin on jo parempi kun ei yksikään kaveri joka ei käytä. Retkahdukset on ihan normaalia, mutta toivottavasti joku noista hoitojaksoista on lopullinen sellainen joka auttaa. Joku sellainen hoitokeino, joka toteutetaan muualla, että pääsee eroon ja osaa paremmin välttää kiusaukset?
Se saattaa viedä aika, mutta onhan se sen arvoista, kunhan jaksaa sitä kaikkea. Tietenkin tärkeää on syy miksi huumeita käyttää, helpottaako sillä jotain vai onko se vaan lähteny kokeilusta. Ja niin kauan ku on terveyttä niin on syytäkin yrittää, se katoaa aika huomaamattomasti. Ja se, että joku luottaa et se kaveri pysyy erossa on aika iso juttu. En osaa oikein auttaa, tuollaiset asiat on liian isoja yhdelle ihmiselle. Kai on joku jonka kanssa säkin voit jakaa huolen? Suurin osa noista tarinoista saa ajallaan yleensä ihan hyvän lopun.

Hirmuisesti voimia, toivottavasti teidän tarina saa paremman päätöksen. Mä kun olen ite jo menettämässä tärkeimmän ihmisen mm. just huumeille.